Produktionsteknologuddannelsen: Bæredygtighed og innovation
I forbindelse med sit kandidatspeciale har Birgitte Helbæk Marcussens fulgt undervisningen på produktionsteknolog-uddannelsen.
"Jeg blev overrasket over at se, hvordan underviserne slap de studerende løs, så de fik ejerskab over egen læring og med ledende spørgsmål blev ledt gennem deres læringsproces", fortæller hun.
Videndeling er meget udpræget og velintegreret på uddannelsen til produktionsteknolog i Skive. Der eksisterer en særlig evne til at aktivere hinanden ind i hinandens projekter, så alle lærer og producerer noget sammen, fortæller Birgitte Helbæk Marcussen, som i sin afhandling også har observeret hvordan bæredygtighed præsenteres i andre organisationer. Forskellen mellem den meget værdiskabende tilgang på Dania i Skive og den tilgang som hun f.eks. har set det i mere formelle virksomhedssammenhænge er, at man her dels ikke har tid til at afprøve så mange ideer, og dels er styret af bundlinjetænkningen. Endelig er der ifølge Birgitte Helbæk Marcussen et mantra om, at man skal fremstå som ekspert.
"På produktionsteknolog-uddannelsen fremstår underviserne ikke som eksperter. De studerende bliver dannet til selv at være eksperter, og dermed formet ind i deres profession. Birgitte Helbæk Marcussen pointerer omkring bæredygtighedsområdet, at det har en karakter, som betyder at viden og kunnen må udvikles dynamisk og kollaborativt mellem forskellige faglige felter og professioner. Derfor er det centralt, at eksperten har en meget åben tilgang til sit felt.
Læringsproces fra Skive kan implementeres på andre uddannelser
Birgitte Helbæk Marcussen fokuserede på én uddannelse og med omdrejningspunkt i bæredygtighed kan man sige, at produktionsteknologuddannelsen måske ikke har så meget at gøre med mere klassiske business uddannelser.
"Det underviserne praktiserer på produktionsteknolog-uddannelsen i Skive er reelt set "open-ended learning".
Didaktikken bevæger sig i en trekant mellem underviser, fagindhold og den studerende, og det allervigtigste er, at indholdet er dynamisk og formes løbende i samspillet med de studerende, mener hun. Det defineres som kollaborativ læring.
"Det betyder også, at uanset fag og indhold, så kan man som ansvarlig for undervisningsforløb og uddannelsesplanlægning praktisere "open-ended learning", hvor den studerende f.eks. indgår langt mere aktivt, da viden dannes fortløbende gennem handling," siger Birgitte Helbæk Marcussen.
Hun opfordrer undervisere til at være mere lydhøre, stille spørgsmål og være reflekterende omkring, hvordan man gør det.
"At turde udfordre normer eller kultur satse og vove sig ud i ukendt land," slutter hun.