23948sdkhjf

Branchenetværk øger eksporten

Eksportvirksomheder, der er medlem af et branchenetværk, kan øge salget med godt 80 procent over fire år. Det vækker større tillid hos kunderne, når de kan se, at virksomhederne arbejder sammen. Det viser en ph.d.-afhandling af Sanne Hiller fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences.
- Der er helt klart en handelsfremmende effekt ved at deltage i et branchenetværk. Det kommer især til udtryk ved, at det bliver nemmere for nye virksomheder at markedsføre deres produkter på udenlanske markeder, fortæller ph.d. Sanne Hiller fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences.

Hun har i sin afhandling arbejdet med, hvordan forskellige typer af netværk kan være med til at fjerne handelsbarrierer. Resulaterne her begrænser sig til branchenetværk og er baseret på vidtrækkende data fra Danmarks Statistik og især Eksportforeningens medlemsdatabase.

- De første to år som nyt medlem har man ingen effekt, men efter tre år, så er eksportsalget steget med 47 procent og efter fire år hele 82 procent. De to første år går med, at den viden, der er i netværket langsomt trænger ind hos de nye virksomheder, fortæller Sanne Hiller.

Hun påpeger, at mindre virksomheder formenligt også vil opleve at nå ud til flere markeder som følge af deltagelse i netværket.mola

Har du erfaringer fra Branchenetværk? Skriv din kommentar herunder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063