23948sdkhjf

Virksomheder køber rettigheder til opfindelser

En omsætning på 2,76 mia. kr. er, hvad 16 virksomheder har skabt i 2000-2009 efter opkøb af rettigheder til opfindelser fra almindelige borgere. Det viser en ny effektmåling fra Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut.
Danskerene er iderige. De finder på nye produkter og løsninger, som etablerede virksomheder kan købe, producere og sælge. Det skaber fornyelse og vækst i virksomhederne, men det skaber også nye arbejdspladser og indtægter til staten i form af moms og skat. At arbejde med overførsel af ideer fra almindelige borgere til virksomheder er en god samfundsinvestering.

- Helt almindelige borgere udvikler mange nye ideer til produkter og løsninger. Ideerne vil i nogle tilfælde kunne skabe stor omsætning og nye arbejdspladser. Effektmålingen giver god grund til at fokusere mere på, hvordan vi opmuntrer borgerne til at få disse ideer gjort til virkelighed, siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

Den samlede omsætning hos de 16 virksomheder i Opfinderrådgivningens effektmåling er på 2,76 milliarder kroner. 10 af virksomhederne i effektmålingen er danske, hvor der er skabt en øget beskæftigelse på 333 jobs herhjemme.

- Hvis vi skal skabe mere innovation og konkurrencekraft, er det nødvendigt at danske virksomheder henter viden og ideer ude fra. Derfor er et af formålene med Opfinderrådgivningen at fremme åben innovation. Det glæder mig derfor, at ordningen også bygger bro til brancher, hvor innovation endnu ikke er så stor en del af kulturen, siger Morten Østergaard.

Der kommer over 1.000 unikke ideer til Opfinderrådgivningens hoveddør om året. Viden om nye teknologier, produktionsomkostninger, prototypeudvikling, marked og forhandling med virksomheder er nogen af de kompetencer, som idehaverne efterspørger mest hos opfinderrådgiverne.

/ Vi er et af de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS) og kan stille viden og faciliteter til rådighed, som den enkelte borger ellers ikke har adgang til. En del af vores rådgivning foregår hands-on i vores værksteder eller i interaktion med andre eksperter fra hele verden. Opskriften på åben innovation går begge veje - vi er også nødt til at arbejde netværksbaseret og åbent med overførslen af ideer, hvis vi skal lykkes, siger centerchef på Teknologisk Institut Louise Hvid Jensen.mola
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125