23948sdkhjf

Bestyrelser bliver mere professionelle

Bestyrelser vil i fremtiden blive mere præget af øget professionalisering og regulering. Det viser ny undersøgelse foretaget af Stanton Chase International og Brammer & Co, som sammen med Dansk Erhverv har studeret bestyrelsesarbejdet på 'Den Store Danske Bestyrelseskonference'.
Undersøgelsen om bestyrelser viser ifølge Dansk Erhverv, at bestyrelserne både i Danmark og internationalt i langt højere grad fokuserer på strategi frem for drift, gerne i tæt kontakt med ledelsen og med en øget grad af professionalisering. Bestyrelserne forventer ifølge undersøgelsen, at de fremover især vil komme til at beskæftige sig med den finansielle situation, konkurrentsituationen og de regulatoriske og politiske forhold.

- Skal man kigge på, hvad vi kan forvente at se i danske bestyrelser fremover, viser erfaringen fra udlandet bl.a., at vi har et potentiale for en yderligere professionalisering af bestyrelsesarbejdet. Det gælder både i forhold til at operere med flere og mere specialiserede bestyrelseskomiteer, men også i forhold til at trække på eksterne konsulenter, der kan agere djævlens advokat og udfordre bestyrelsen på ledelsesstrategien. Dertil kommer et øget antal 'levebrøds-bestyrelsesmedlemmer', der har gjort bestyrelsesarbejde til deres hovedprofession, forklarer Vagn Sørensen, bestyrelsesformand i TDC, KMD og FLSmidth.

Tendenserne bakkes op af undersøgelsen, som viser, at bestyrelsen i langt højere grad går væk fra den 'bagudrettede kontrol' og hen imod værdiskabelse gennem strategi og ledelse. Når bestyrelsesmedlemmerne skal angive bestyrelsens vigtigste opgaver, svarer hele 90 %, at bestyrelsens primære opgave er strategi, efterfulgt af finanser (44 %) og budgettering (35 %).

- Bestyrelserne involverer sig i langt højere grad proaktivt i ledelsen af virksomhederne end tidligere. Det gælder såvel i udøvelsen af den synlige ledelse som i den grundlæggende strategifastlæggelse, og det lover godt for eksekveringen af virksomhedernes mål. Og dermed for den langsigtede konkurrenceevne og ultimativt værdiskabelsen, siger Ditte Kirstein Brammer, CEO og strategisk rådgiver i Brammer & Co.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174