23948sdkhjf

Ifølge Mekatronikdagen er redskabet til markedsandele grøn teknologi

Danske virksomheder med flair inden for grønne teknologier kan vinde markedsandele, hvis de spiller deres kort fornuftigt. Dette var et af budskaberne på Mekatronikdagen 2012.
Det drejede sig i høj grad om at sikre den fortsatte velfærd i Danmark, da Mekatronisk Selskab i samarbejde med IPU og Mechatronics Cluster, Denmark, for nylig arrangerede Mekatronikdagen 2012 på DTU i Lundtofte.

En lang række toneangivende virksomheder og specialister var inviteret for at give deres bud på, hvordan man kan sikre danske firmaers konkurrencekraft på det globale marked.

Flere kunne berette om innovative produkter og løsninger:

Således fortalte Hans-Erik Kiil, Danfoss, om den nye aktuatorteknologi PolyPower, der baserer sig på Dielectric Active Polymer – eller på dansk: elektro-aktiv polymer-teknologi.

Her er noget, der ifølge Hans-Erik Kiil potentielt kan udkonkurrere pneumatik og elektromagnetisme i forskellige aktuator-applikationer.

Der er tale om en tynd, blød polymerfilm med to elektroder, der forlænger sig op til 20 procent, når der sættes spænding på – vel at mærke højspænding, 2000-3000 Volt.

Løsningen har lavt effektforbrug, er lydløs og fleksibel.

Applikationerne for denne teknologi kan i princippet spænde over ventiler, pumpeløsninger, vibrationsdæmpning og meget andet.

Elektrisk renovation

En anden oplægsholder var Carina Pedersen, der repræsenterede Banke Accessory Drives.

Hun beskrev, hvordan komprimering og løft på renovationskøretøjer med fordel kan køre elektrisk med brug af lithium-ion-batterier.

Nogle af de værste syndere, når det kommer til CO2-udledning, støj, partikeludledning og skabelse af trængsel i byerne, blev af Carina Pedersen beskrevet som stillestående lastbiler, som udfører en arbejdsfunktion.

Typisk vil det være lastbilens dieselmotor, der eksempelvis i renovationskøretøjets tilfælde udfører komprimering og løft.

Banke Accessory Drive er i den forbindelse et elektrisk drivsystem, som erstatter det konventionelle kraftudtag på en lastbil.

Systemet består af et batteri-modul, et elektronik-modul og et hydraulik-modul. Batteripakken oplades i de perioder, hvor køretøjet ikke er i brug, og det tager 3-5 timer.

Kapaciteten er tilstrækkelig for en hel dags arbejde for et dagrenovationskøretøj.

Således havde Mekatronikdagen 2012 meget at byde på.Ÿ
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063