23948sdkhjf

Unge skal vide mere om naturvidenskab

Antallet af unge, der forlader gymnasiet med matematik på A-niveau er faldende. Spørgsmålet er, hvad man gør ved det.
- Okay, en hurtig håndsoprækning her i teltet; Hvor mange af jer kender navnet på den kemiske proces, hvorved man fremstiller gummi.

Debatten i teltet hos ingeniørernes interesseorganisation, IDA, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og den naturvidenskabelige tænketank ATV begynder med at klarlægge tilhørernes kompetencer ud i simpel kemi. Det er kun nogle få af de fremmødte gæster, der vover pelsen og rækker en lap i vejret.

Vi er tilbage på Folkemødet i Allinge på Bornholm.

Ordstyrer og dekan på DTU, Martin Vigild, spørger derefter panelet af debattører, der blandt andet består af repræsentanter for de almene gymnasier, gymnasielærerne, gymnasieeleverne, IDA og Dansk Industri, hvem der alvorligt mener, at viden om fremstilling af gummi er en del af den almene dannelse. Endnu færre rækker hånden op.

Mere engineering
Der var på et af Folkemødets første debatmøde bred enighed om, at naturfagene skal styrkes, men hvordan var noget sværere at nå til enighed om.

- Naturvidenskabelig dannelse er fundamentet for det moderne menneske. Derfor var vi glade for, at de naturvidenskabelige fag med gymnasiereformen blev styrket for alle. Men hvor reformen styrker den brede viden, så svækker den de høje niveauer. For eksempel er antallet af elever, der tager matematik på A-niveau faldet. Vi ønsker at flere tager matematik på A-niveau og vi skal have mere engineering ind i uddannelserne, argumenterer Lia Lefland, akademidirektør i ATV.

Ingen tvang
Dansk Industris uddannelsesdirektør, Charlotte Rønhof, erklærer sig enig i, at flere unge allerede i gymnasiet skal vælge de naturvidenskabelige fag, men mener også, at gymnasierne har en opgave med at gøre fagene spændende for de unge.

- Gymnasierne skal blive bedre til at forklare, hvad deres undervisning kan bruges til ude i virksomhederne, for så tror jeg, de unge vil synes, det er meget mere spændende, siger Charlotte Rønhof.

Veronika Schultz, formand for Danske Gymnasielevers Sammenslutning, mener, at naturfagene ikke skal stoppes ned i halsen på de unge, men at det skal bygge på frivillighed.

- Man løser ikke et problem ved at tvinge folk til at tage bestemte fag på A-niveau. Det skal i stedet inkorporeres i de andre fag, som kan blive kombineret med naturvidenskab, siger Veronika Schultz.

Det seneste indeks for ledige ingeniørstillinger ligger nu på indeks 748. Det betyder, at der ved udgangen af maj var 7,5 gange så mange jobopslag for ingeniører sammenlignet med september 2009, hvor krisen toppede.

Og til de læsere, der stadig sidder med lappen i vejret; svaret på spørgsmålet er ‘vulkanisering’.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094