23948sdkhjf

Klumme: ”Flyt dig, din tosse”

Her er et indspark til at få ryddet mobning væk fra din virksomhed.
Der er ikke langt fra drilleri til mobning, og er det først gået galt, kan det være svært at stoppe for en ledelse.

Men i 2015 bør det være en fælles opgave at tage hånd om et problem, der ellers både koster på trivsel, resultat og vækstpotentiale. Og det er chefen der har serve-retten.

Mobningens mange ansigter
En grim tone, negative personlige kommentarer eller vedvarende kritik af ens faglighed. Mobning kan have mange ansigter, og virkningen er naturligvis forskellig fra person til person. Men uanset graden, så kan det være en god ide at sætte mobning på dagsordenen, for konsekvenserne af mobning, der løber løbsk, kan være særdeles ødelæggende for en hel virksomhed.

Mennesker er relationelle væsner, der forholder sig til hinanden, danner identitet i et samspil med andre, og som prøver at finde en plads i et hierarki. Det sker helt af sig selv, vi kan ikke lade være med at være i relation med mennesker omkring os. Som regel er det en god ting, men i nogle virksomhedskulturer antager det form af mobning eller en overvejende negativ kommunikation mellem kolleger og/eller chefer.

Et psykisk pres
Konsekvensen af mobning er i bedste fald blot en uproduktiv distance mellem medarbejderne. I værste fald et alvorligt psykisk pres, der kan resultere i længerevarende sygdomsforløb.

Mobning er forfærdeligt. Det er i den grad nedbrydende at skulle leve med på en arbejdsplads, hvor man måske er afhængig af lønnen og ikke bare kan rejse. Mobning er forfærdeligt, fordi vi på en arbejdsplads henter en stor del af vores identitet. Så hvis jeg bliver mobbet, hvem er jeg så egentlig som menneske?

Mobning er magt
Men mobning er desværre også et våben – et magtmiddel. En måde vi mennesker hævder os, udkæmper magtkampe, beskytter os selv. Derfor er mobning svær at komme til livs, hvis man ikke samtidig er villig til at forstå mobbernes dagsorden og behov.

Hvis vi accepterer, at mobning blot er én form for magt-kamp, så kan vi samtidig acceptere, at mennesker ikke mobber, fordi de er onde, men fordi de er i underskud af noget. Det kan være magt, selvværd, identitet, kontrol eller mening.

Den bedste tilgang til at skabe en bedre kultur er derfor at arbejde med årsagen i stedet for symptomet. At undersøge hvad der skal til for, at mobning ikke længere er en nødvendighed. Det kan lyde provokerende, men at dømme mobning og prøve at ”forbyde” det, vil sandsynligvis bare forstærke grund-problemstillingen.

Fælles opgave
Hvis en virksomhed har klare mål, og medarbejderne føler sig set, hørt og forstået. Hvis rammerne er rimelige, og kommunikationen er klar, oprigtig og ærlig, så er der typisk mindre grobund for en negativ kultur. Så ledelsen spiller selvfølgelig en vigtig rolle i at skabe en kultur i en virksomhed, der både skaber resultater og trivsel. Ikke mindst ved at være særdeles tydelig om, at mobning er uacceptabelt.

Men medarbejderne har også en rolle. De kan tage ansvar for deres del af ubalancen. For bagtalelse, kaffemaskinesnak, at hænge fast i fortiden, give andre skylden. Alt sammen uvaner, der kommer af at være i underskud.

Meget på spil
Og der er meget på spil. En ledelse, der ikke formår at dæmme op for mobning på en arbejdsplads, har misset en vigtig ledelsesopgave, har ofte tabt respekt og vil derfor have svært ved at kunne motivere medarbejderne. For medarbejderne er der arbejdsglæde på spil. Trivsel, overskud og mening.

Så gør hinanden den tjeneste at snakke åbent om mobning. Tag hånd om det, mens det stadig er et lille problem. For INGEN mennesker bør gå på et arbejde, hvor mobning er en del af normalen. Det er ganske enkelt ikke godt nok.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078