23948sdkhjf

Leder: Midt i en mediekløft

Lige så omfattende dækningen af HI-messen var fra specialmediernes side, lige så fraværende var dækningen desværre fra de generelle mediers side.
Op til, under og efter HI-messen i Herning har de danske specialmedier skrevet flittigt om messen. Den solide dækning er god for messen, udstillerne, og naturligvis givtig for mediernes læsere. Derudover er der gevinst for hele industrien, når der så massivt sættes spot på nyheder, trends og tendenser fra det, der er Skandinaviens største industri- og teknologimesse.

Så langt så godt, men der er da noget helt galt. For lige så omfattende dækningen af HI-messen har været fra specialmediernes side, lige så fraværende har dækningen desværre været fra de generelle mediers side. Blot et enkelt eller to af disse landsdækkende medier, som i øvrigt er skatteborgerbetalte eller i hvert fald delfinansieret gennem mediestøtten, viste sig i Herning i ganske få glimt. Og alle var tilsyneladende også stort set ligeglade med at viderebringe budskaberne fra messen og messens udstillere.

Når man tænker på indholdet af HI, så er det skræmmende, hvor få linjer der står skrevet, og hvor få minutter der vises fra messen i de generelle medier. Der er tale om en decideret mediekløft, som jo samtidig afspejler journalisters, politikeres og trendsætteres manglende forståelse og interesse for industriens betydning i samfundet. Journalisterne holder sig simpelthen væk. For ja, det er komplekse og tekniske sager, der vises frem på en HI-messe, men de gode historier findes lige under overfladen.

Det er bekymrende, at de generelle medier i så udbredt grad glemmer industrien, som på alle måder kan trænge til mere almen opmærksomhed. Lige nu går det nok en smule fremad, men der skal mere til. Den vigende rekruttering til erhvervsskolerne er jo blot endnu et bevis på, at der de senere år blandt trendsætterne har manglet opbakning og forståelse for industriens vilkår, muligheder og ikke mindst rolle i fremtidens samfund.

Der er to opfordringer at fyre af her. Den første er naturligvis en opfordring til de generelle medier om at kæmpe mere for at finde de gode industrihistorier frem og vinkle dem, så de rammer bredt i befolkningen. Den anden opfordring er til industrien selv om fortsat overfor resten af samfundet at dyrke den synlighed, dialog og udadvendthed, der er byggesten i broen over mediekløften.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083