23948sdkhjf

Dansk Gummi Industri runder skarpt hjørne

Kolding-virksomheden Dansk Gummi Industri fejrer 100 års fødselsdag.
Christian fik et værktøjssæt og en stak brædder i fireårs fødselsdagsgave, og da han fyldte seks fik han en høvlebænk. Peter har lige givet sin søn en professionel, elektrisk boremaskine i fødselsdagsgave. Knægten fyldte syv.

De to brødre Christian og Peter Thomsen er vant til at bruge hænderne og til at omsætte deres faglige og håndværksmæssige viden og evner til innovation og udvikling. Både af nye produkter og af virksomheden. De er også vant til, at viden og evner er noget, man giver videre. Brødrene er fjerde generation i spidsen for Dansk Gummi Industri, der i disse dage fylder 100 år og stadig er familieejet. Her er industri og innovation ikke modsætninger, men hinandens forudsætninger.

- Du kan ikke gå direkte fra skolebænken og ud i virkeligheden og være kreativ og innovativ. Du skal have et fundament for at kunne være kreativ og en praktisk viden for at kunne være innovativ. Kreativitet kommer ikke ud af det blå. Det er noget, du skal øve dig på, ud fra det du kan og ved i forvejen, siger Christian Thomsen, der er administrerende direktør i virksomheden.

Flid, forretningssans og industriel fleksibilitet
Hos Dansk Gummi Industri er 100 års viden og værdier akkumuleret, og virksomheden har udviklet sig via konkrete udfordringer fra kunderne. Det stiller krav til udvikling og nytænkning, for både tider og kunder ændrer sig, og det samme gør deres behov.

- Det handler om altid at vide, hvad der er brug for, og hvordan man kan opfylde de behov. Det har vi været gode til, og det er i virkeligheden baggrunden for, at virksomheden har udviklet sig fra at lappe cykeldæk i 1915 til i dag at levere specialløsninger i gummi og polyurethan til alt fra vindmøller og offshore til fødevareindustrien og møbelindustri. Kundens branche er ikke vigtig. Det er behovet for fleksibilitet, der er afgørende, og vores innovation opstår i krydsfeltet mellem kundens behov og vores egne kompetencer, forklarer Peter Thomsen, der er teknisk direktør.

Vil også udfordre kunderne i fremtiden
Ud af den selvforståelse er begrebet industriel fleksibilitet opstået, og det bliver grundlaget for Dansk Gummi Industris fortsatte udvikling. Fleksibiliteten skal tages både bogstaveligt og overført.

- Vi arbejder med materialer, der bogstaveligt talt er fleksible, og som virksomhed er vi fleksibel, fordi vi er vant til at tilpasse os de behov, der er i markedet. For kunderne er vi en fleksibel samarbejdspartner, fordi vi er tæt på dem og kan reagere hurtigt, og fordi vi elsker at tage imod deres udfordringer og løse dem sammen med dem, siger Christian Thomsen.

Og brødrene vil videre. På alle måder. Derfor vil de i fremtiden ikke nøjes med at lade sig udfordre.

- Vi vil gerne være endnu mere proaktive og også selv udfordre vores kunder og industrien generelt. Hos os er der hverken langt fra tanke til handling eller fra hånd til hoved, så vi får hele tiden masser af idéer til løsninger, der kan forbedre andre virksomheders produkter og processer. Nu vil vi ud og prøve nogle af de idéer af, slutter Christian Thomsen, der i øvrigt stadig har den høvlebænk, han fik i seksårs fødselsdagsgave.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127