23948sdkhjf

Førerløse trucks flytter Schurs paller

Schur Pack i Horsens har brugt førerløse trucks i seks år med gode erfaringer.
Schur Packs to trykmaskiner i Horsens kører rigtigt hurtigt. Når man står ved siden af dem, kan man høre hvordan hastigheden bliver skruet op, som var det et jetfly ved starten.

Maskinerne skal hele tiden have nye store stakke papir at arbejde med. Tidligere var det trykkerne i fabrikken, som skulle køre efter papir med en gaffeltruck. Det betød, at maskinerne måtte gå ned i hastighed eller standses helt.

Men i 2012 købte Schur Pack to førerløse robotter til at fodre trykmaskinerne med papir og til at aftage de færdige tryk. Samtidig blev der købt mere effektive trykmaskiner.

- Nu kan trykkerne koncentrere sig om at trykke. Før var vi 21 trykkere. I dag er vi 15, og vi får det samme igennem maskinerne. Så det har været en fornuftig investering. Vi har kunnet spare noget personale, og vi har fjernet nogle fysisk belastende opgaver, siger fabrikschef Allan Laursen, Schur Pack.

Schur producerer kartonemballage med farvetryk på fabrikken i Horsens.

Fire flittige førerløse

Schur begyndte allerede i 2009 med at indføre fire førerløse trucks fra JBT til palletering, så Schur var en af de første virksomheder, der tog AGV’er til sig.

De førerløse trucks til palletering er også en succes. Man kan se alle fire trucks på samme tid køre flittigt rundt mellem hinanden. De har meget arbejde at udføre med at flytte paller rundt til wrapping og efterfølgende ud på lageret. Men det hele foregår smidigt og lydløst, og køretøjerne stopper høfligt, hvis der går en medarbejder ind foran.

- Al transport i pakningsområdet foregår med AGV’er. Før foregik det meste som manuel håndtering med trucks, fortæller Allan Laursen.

Schur Pack har reserveret og afspærret nogle områder til AGV’erne.

- Ellers ville AGV’erne ikke kunne arbejde effektivt nok, siger Allan Laursen.

De førerløse trucks finder vej ved hjælp af laserskannere og referencespejle, som er sat op på væggene. På den måde ved de altid præcist, hvor de befinder sig i lokalerne.

Enkel opsætning

Allan Laursen er godt tilfreds med AGV’ernes holdbarhed.

- De er utroligt driftssikre. Men det kræver, at man sørger for, at alt udstyr på dem er rengjort. Alle sensorer skal være rene, så AGV’erne kan se referencepunkterne, siger Allan Laursen.

Opsætningen af de kørende robotter er ikke voldsomt kompliceret. En maskine kan ‘kalde på’ en AGV, når en palle er færdig. I nogle tilfælde kan det også være et manuelt tryk fra en medarbejder, som kalder på AGV’en.

Horsens-virksomheden har lavet et system, hvor der ikke flyder flere informationer end højst nødvendigt. AGV’erne er eksempelvis ikke knyttet op til et warehouse management system, som de er nogle andre steder.

AGV’erne ‘ved’ hvilke områder, de skal parkere pallerne på. Når de kører frem på området med en fyldt palle, og ser en anden palle, så parkerer de pallen umiddelbart op ad den forrige, akkurat som en lagermedarbejder ville gøre. En central computer ved, hvor hver enkel truck befinder sig og dirigerer de i alt seks robotter rundt på fabriksgulvet.

De gode erfaringer fra Horsens har ført til, at Schur planlægger at anskaffe hele 20 AGV’ere i virksomhedens helt nye fabrik i Gallin i det østlige Tyskland.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078