23948sdkhjf

AB&CO vil længere ud i verden

Kedel-producenten lancerer nu en ambitiøs femårig vækstplan.
Målet for AB&CO er en stigning i omsætningen på 40 procent over de kommende fem år. Et af midlerne er at styrke kundeoplevelsen, så flere potentielle køberes nysgerrige søgen efter kedler og varmevekslere ender med et salg. Et andet middel er fastholdelse af eksisterende kunder og kontakt til tidligere kunder. Derudover er der et stort vækstpotentiale i udlandet, som skal udnyttes endnu mere.

- Vores mål er at øge omsætningen fra 25 til 35 mio. kr., fortæller direktør Arvid Blom, der har lanceret vækstplanen i forbindelse med et ejerskifte. Teknisk chef Søren Sejer Glargaard er blevet ny medejer.

- Væksten skal komme fra udlandet og fra nye produkter med fokus på miljørigtige løsninger og med el som energikilde. Allerede nu eksporterer vi 80 procent af vores produkter til udlandet. Den andel skal stige yderligere fremover.

Kedler kan sælges over nettet
InnovationsAgenterne har bistået med udarbejdelsen af strategiplanen og har blandt andet bidraget med input til, hvordan AB&CO kan udnytte internettet endnu bedre.

- Nettet har ændret vores salg totalt, fortæller Arvid Blom.

- I starten havde vi næsten udelukkende danske kunder. Nu bliver vi kontaktet af kunder fra hele verden. Hvis de er på udkig efter en speciel industrikedel, finder de os via Google. Stort set alle vores ordrer starter nu på nettet, og mange af vores kunder ser vi aldrig, selv om de køber produkter til op imod 1 mio. kr., uddyber han.

Det er ikke kun via virksomhedens hjemmeside, at et potentielt salg starter. En af dens videoer om, hvordan dampkedler fungerer, er indtil nu afspillet 175.000 gange på Youtube. Det understreger nettets betydning som salgskanal for så nichepræget en virksomhed som AB&CO, og at der skal tænkes i flere kanaler, målgrupper og formidlingsformer.

Bedre brugeroplevelse forude
- Vi har brugt InnovationsAgent Kai Ormstrup Jensen og maskiningeniør Kim Schmidt fra Delta som sparringspartnere i en gennemgang af vores hjemmeside. Kunne vi forbedre brugeroplevelsen, og kunne vi gøre det endnu nemmere for en ny kunde at tage det afgørende skridt fra at kigge på hjemmesiden til at kontakte os direkte?

- Det vi har lært er blandt andet, at den ene af vores målgrupper, teknikerne, har brug for detaljerede tekniske specifikationer. Den anden vigtige målgruppe er ledere, og de efterlyser mere generel information om effektivitet, rentabilitet, "total cost of ownership" og miljøbelastning. Derfor tilrettelægger vi hjemmesiden, så den tager hensyn til begge målgrupper.

- Desuden skal vi blive endnu bedre til at forklare kunderne, hvorfor de lige netop skal vælge os. Her er vores vigtigste budskab, at vores løsninger måske er dyrere i anskaffelse, men at de på den længere bane giver de laveste omkostninger.

Gamle kunder er billigere
InnovationsAgenterne har også bidraget til et nyt fokusområde i AB&CO’s vækststrategi, nemlig en satsning på gamle kunder.

- Vi har ikke været gode nok til at pleje eksisterende og tidligere kunder. Det gør vi noget ved nu, og InnovationsAgenterne har givet os nogle gode input til, hvordan vi griber den opgave an. Det er vigtigt at bevare synligheden hos de gamle kunder, selv om de ikke har købt noget hos os i en længere periode. Vi skal fastholde den gode relation, og det skal foregå på flere niveauer, både hos de tekniske eksperter og hos ledelsen. Det arbejder vi på lige nu.

Slut med at være forsigtige
I en årrække har virksomhedens omsætning ligget stabilt mellem 20 og 25 mio. kr., og trods finanskrisen og dens eftervirkninger har der været overskud alle årene. Regnskabsåret 2014/2015 viste det største overskud i 10 år, og nu tager AB&CO hul på et nyt kapitel i virksomhedens historie med en ambitiøs vækstplan.

- Vi har altid været meget forsigtige og konservative. Men nu skifter vi fra små til store armbevægelser blandt andet med støtte fra Vækstfonden og Eksport Kredit Fonden. Målet er en væsentlig ekspansion på vores regnskabstal, og det betyder, at vi sætter flere økonomiske ressourcer ind på global markedsføring og en intensivering af relationerne til eksisterende og tidligere kunder.

- InnovationsAgenterne har hjulpet os godt på vej med relevant og konkret sparring. De kom velforberedte og havde god indsigt i vores branche, og bagefter kunne vi gå direkte i gang med at implementere deres forslag. Jeg kan kun anbefale dem til andre virksomheder, der har brug for inspiration til at komme videre med et projekt, slutter Arvid Blom.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078