23948sdkhjf

Royal glans over dansk ladcykel-succes

Niels Holme Larsen fik en god ide for 18 år siden. I dag producerer Nihola op mod 2.500 dansk designede ladcykler i Nordvestsjælland, som blandt kronprinsesse Mary og prinsesse Marie kører deres børn rundt i.
Mens antallet af danskproducerede tohjulede cykler rasler ned i Danmark, så pibler det frem med trehjulede cykler, også kendt som ladcykler.

Mellem Roskilde Fjord og Isefjord, i Kirke Saaby, kører der hvert år mellem 2.000-2.500 ladcykler ud af Niholas produktionslokaler. Ladcyklen er udviklet af maskiningeniøren Niels Holme Larsen, hvis initialer også har lagt navn til virksomheden, tilbage i 1998.

Dansk Verdensklasse: Sådan skaber industrien de danske klassikere

Cyklen er robust, fordi ladbunden ligger under hjulenes foraksler. Det betyder, at cyklen opnår et meget lavt tyngdepunkt, og kombineret med den sammenbyggede baghjul og transportkasse, får cyklen en stabil og energieffektiv kørsel.

Cyklens ramme består af fem sammensvejsede stålrør, som bliver lavet i Vallensbæk. Også pulverlakeringen af cyklen foregår på Sjælland.

Når rammerne kommer til Kirke Saaby, starter arbejdet med at montere cyklen med hjul, gear, bremser og kæde. Faktisk er der så meget mekanik og hydraulik på cyklen, at langt de fleste af de ti ansatte i produktionen er automekanikere.

Cyklens robusthed lagde de også mærke til hos Post Danmark, som i dag har 1.600 Nihola-cykler til at bringe post ud med.

- Fordi vi har en relativt lille produktion, kan vi løbende udvikle vores design og konstruktionsarbejde løbende i hverdagen. Design og udvikling er ikke afkoblet fra de mekanikere, der dagligt producerer cyklerne, fortæller Niels Holme Larsen.

Læs hele historien om produktion af danske ladcykler i specialmagasinet 'Dansk Verdensklasse'

Kronprinsessens drenge køres rundt i Nihola
Det er ikke hvem som helst, der kører rundt med Nihola-cykler fra Sjælland. Kronprinsesse Mary, Prinsesse Marie, Adele og Metallica er bare nogle af de kendte mennesker, der er blevet spottet med en Nihola-cykel.

- Jeg stod en gang i vores butik i København, da en høflig langhåret fyr kom ind og ville se på en cykel, som han ville have med tilbage til USA. Det var først bagefter det gik op for os, at han var med i Metallica, fortæller Niels Holme Larsen.

Når man producerer cykler, hvor der sidder børn i transportkassen, er sikkerhed et centralt element af designet. Den dobbeltlukkede rørramme uden hjørner, bestående af en bund- og topramme, er svejset sammen af fem lodrette stålrør.

- Det betyder, at hvis cyklen bliver ramt af en kofanger fra en bil, så tager stålrammen en stor del af stødet. Vi har hørt om en biltyv, der kørte ind i en af vores cykler med 60 km/t, mens der sad børn i kassen. Børnene var uskadte, på trods af det voldsomme sammenstød, fortæller Niels Holme Larsen.

Siden Niels Holme Larsen selv byggede de første 100 cykler tilbage i 1998, er virksomheden blevet kåret som en Gazelle-virksomhed fem gange, og til dato har de aldrig afleveret et regnskab med røde tal. Omkring 70 procent af cyklerne sendes ud af landet til eksport. Naboen Tyskland er det største enkeltland, men der er også forhandlere i Singapore, Israel og adskillige asiatiske lande.

- Vi sælger mere og mere til eksport og har forhandlere i 34 lande. Det skyldes dels, at vi vokser i udlandet, men også at vi er ved at nå grænsen for, hvor mange cykler vi kan sælge i København, hvor der kører mere end 10.000 Nihola-cykler rundt. Hvis man vedligeholder cyklen fornuftigt, kan den holde næsten evigt. Så det er helt naturligt for os at kigge ud over landets grænser, siger Niels Holme Larsen.

I 2008 startede Nihola en selvstændig produktion op i Berlin og året efter også i Nantes i Frankrig. Få år senere hentede Nihola den tyske produktion hjem til Sjælland, så i dag laves alle cykler i Danmark, bortset fra cykler til Frankrig og Spanien.

- Selvom lønomkostningerne er tunge, og det offentlige til tider drukner i bureaukrati, så er jeg stolt af, at vi kan lave danskproducerede cykler her på Sjælland. Det skal være sjovt at gå på arbejde og lave cykler, uanset om man er direktør eller arbejder på lageret hos os, siger Niels Holme Larsen.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142