23948sdkhjf

Vola søger det svære og unikke

Vola leder hele tiden efter små forbedringer, som kan give virksomhedens armaturer en endnu bedre finish.
Det er sjældent, at Vola tager den korte vej mod målet. Vola producerer armaturer og badeværelsesudstyr i den luksuriøse ende af markedet. Så detaljerne skal være i orden.

Som for eksempel det messing-topstykke, som bruges i bruse-armaturet. Det vejer 1,5 kilo, når det er færdigt, men det er faktisk drejet ud af en klods på 11 kilo. Det bliver produceret på den måde for at få den helt rigtige kant på emnet.

- Vi vil gerne lave noget, der er svært, og som er unikt, siger teknisk chef Peter Krogh.

LÆS Dansk Verdenklasse - om produktion af de danske designklassikere - GRATIS adgang

Den berømte arkitekt Arne Jacobsen står bag mange af firmaets designs, og mange af de produkter, som de 200 medarbejdere fremstiller, ligger på grænsen for, hvad der er teknisk muligt at lave.

En tur rundt i produktionen viser, hvor meget opmærksomhed, der er på kvalitet. Medarbejderne leder hele tiden efter små og store forbedringer, som giver en lille smule bedre finish.

Maskinarbejder Per Rumph og kvalitetskoordinator Leon Michelsen står og studerer et mikroskopfoto af overfladen på et metalemne. De har fundet en ny drejemetode, som giver et bedre resultat.

- Det er en meget høj kvalitet, som vi skal klare os på over for de billige konkurrenter, siger Peter Krogh.

Fiberlaser gør arbejdet knivskarpt
Vola har blandt andet anskaffet en ny fiberlasersvejser, som svejser samlinger af rør knivskarpt.

- Vi har fået en markant bedre sammenføjning end tidligere, hvor emnerne blev loddet sammen, siger Peter Krogh.

Vola har været gennem en læringsperiode, og nu kan flere og flere produkter svejses i lasersvejseren.

- Det er et spørgsmål om kvalitet. Vi vil gerne beherske den teknik, siger Peter Krogh.

Selv fremstillingen af produkter, som har været i produktion siden slutningen af 1960’erne, bliver løbende forbedret. Det gælder for eksempel Vola’s kendte KV1-armatur. Her er flowet i fabrikken forbedret, så der bliver mindst mulig transport af emnerne. Transport betyder nemlig risiko for stød og skrammer. Samtidig er lodningen forbedret med et loddeanlæg, hvor der loddes i en brintatmosfære.

Når man fremstiller en "krop" til en vandhane, skal flere rør loddes eller svejses sammen, og kravet er, at kanten står helt skarpt. Derfor skal den efterfølgende slibning også være meget præcis, så den ikke forringer kanterne. For så vil produktet ikke udstråle den høje kvalitet, som Vola ønsker. Det er grunden til, at firmaet bruger nogle meget præcise robotter til slibe-opgaven.

Et andet eksempel er de buk, som Vola udfører på sine håndklædebøjler og toiletrullebøjler. De er skarpere end dem, de fleste konkurrenter laver.

- Bukkene er lige på grænsen af det mulige, siger Peter Krogh.

Kvaliteten bliver nøje overvåget
- Vi måler meget mere på kvaliteten, end vi har gjort før. Vi holder øje med reklamationer, og vi kan se helt ned på medarbejderniveau, hvem der leverer kvalitet. Det er nu ikke noget, vi bruger aktivt i forhold til den enkelte medarbejder, men vi bruger det i forhold til afdelinger, siger Peter Krogh.

Vola har de sidste årtier automatiseret flere og flere processer.

- Vi anskaffede de første robotter i starten af 80’erne til at slibe og polere vores emner. Efterhånden er robotterne blevet standard-udstyr i virksomheden, og nu har vi robotter. Jeg er overbevist om, at hvis vi ikke havde indført robotter og automatiseret, så ville vi ikke kunne have bevaret produktionen her i Danmark. Vi har flere robotter på vej. Der er bestilt flere til levering i år, blandt andet en robot til at svejse bolte i, fortæller Peter Krogh.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079