23948sdkhjf

Container-trafikken knyttede kontinenterne tættere sammen

Skal man finde nøglen til globaliseringen ligger den formentlig i en stor metalboks. Eller rettere: Den store metalboks er nøglen.

Det er nemlig containerne og standardiseringen af containertransport, der har gjort det muligt at transportere varer fra verdensdel til verdensdel med minimale omkostninger. Og det danske rederi Maersk har været en motor i denne udvikling ved at bygge større og større containerskibe.

Læs flere historier gratis i specialmagasinet Dansk Verdensklasse

De sidste 20 år har A.P. Møller-Maersk været verdens største containerskibs-operatør og op gennem 00’erne slår Maersk-containerskibe igen og igen verdensrekorder i form af deres størrelse.

Historien om container-transport tager sit første vigtige skridt i USA for 60 år siden. I 1956 opkøber amerikaneren Malcom Purcell McLean to gamle tankskibe og begynder at losse dem med containere, der kan transporteres videre på lastbiler.

Det lægger fundamentet for en global revolution. Før containertransporten blev sat i system, brugte fragtskibe meget mere tid i havne med at blive losset, og det er blevet beregnet, at det kostede 5,86 dollar at losse et ton varer – nu med container koster det kun 0,16 dollar at laste et ton.

90 af alle varer fragtes med container

Og udviklingen er til at føle på for enhver forbruger i et supermarked, møbelmarked eller ethvert andet marked: For 60 år siden havde praktisk talt ingen af de varer, forbrugerne købte, været transporteret i en container – i dag har 90 procent været igennem en container på vejen fra fabrikanten til forbrugeren.

I 1970’erne træder Maersk ind i container-alderen ved først at købe og siden selv bygge containerskibe, som rederiet betjener. Mearsk opbygger sit eget globale container-rutenetværk, og i det nye årtusinde sætter Maersk flere rekorder for skibsbyggeri på sit daværende værft, Odense Staalskibsværft, på Lindø:

• I marts 2003 bygges på Lindø verdens største og længste containerskib, Axel Maersk, der også slår rekorden for kapacitet, da det kan sejle med over 9.000 styk 20 fods containere. Fem søsterskibe bygges.

• Juni 2005 sætter Lindø ny rekord med Gudrun Maersk for både størrelse og længde. Der bygges igen fem søsterskibe.

• August 2006 slår Lindø og Maersk så rekorderne med Emma Maersk, der er 397 meter lang og alt efter udregningsmetode kan kapaciteten sættes til op til 15.500 containere. Der bygges syv søsterskibe.

• I februar 2013 søsættes MV Mærsk Mc-Kinney Møller, det første skib i triple E-klasssen, der på det tidspunkt er verdens største containerskib; 400 meter langt, 59 meter bredt og i stand til at sejle med over 18.000 containere. Der er i alt bygget 20 af disse skibe på Daewoo- værftet i Sydkorea.

Skibsværftet på Lindø lukkede, men siden er der på grunden opstået en succesrig industripark.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078