23948sdkhjf

Mountain Top strammer leverandørkæden

Optimeret samspil med underleverandører giver økonomisk gevinst og højere kvalitet hos vækstvirksomheden.
Hvis man kan optimere sine interne processer, kan man vel også gøre det med de eksterne?

Sådan tænkte virksomheden Mountain Top Industries, som derfor valgte at gå med i projekt "Stram Kæden" for at få hjælp til at komme tættere på sine leverandører.

Den godt 150 mand store Frederikssund-virksomhed Mountain Top Industries, der producerer låg og indsatser til pickup-biler, har i lang tid arbejdet på at effektivisere og optimere sine interne produktionsgange. Det arbejde har blandt andet resulteret i, at virksomheden har formået at firedoble sin produktion og reducere sit produktionsareal til det halve.

Men der er potentiale for endnu mere. Og da Mountain Top Industries er tilknyttet bilbranchen og derfor underlagt krav til sine præstationer, hvilket blandt andet omfatter løbende udvikling af leverandørsamarbejder, var virksomheden ikke i tvivl om, at den skulle gå med i projekt Stram Kæden, der netop arbejder med udvikling af samarbejdet mellem virksomheder og leverandører.

- Vi er slet ikke i tvivl om, at vi ved at effektivere og hele tiden udvikle på samarbejdet med vores leverandører både kan reducere vores omkostninger og også sikre, at eventuelle fejl, der kan opstå i produktionen, aldrig kommer til at ramme vores kunder, siger Marie-Louise Bjerg, der er administrerende direktør i Mountain Top Industries.

Kvalitetssikring er nøglen
Med sig i projekt Stram Kæden har Mountain Top Industries inviteret fem forskellige leverandører, som de har været på workshop med. Her har de blandt andet fået rådgivning til og sammen fundet frem til, hvor de med fordel kan optimere samarbejdet.

- Det, som vi primært fandt ud af på workshoppen var, at det giver mening for os at arbejde mere målrettet med udveksling af data. Hvis vi bliver bedre til at dele informationer med vores leverandører og vice versa, kan vi nemmere komme til at fungere som én enhed. Helt konkret besluttede vi at etablere et månedligt dataudvekslingsmøde, hvor vi blandt andet gennemgår vores forecast og kan fortælle hinanden, hvis der er ændringer i forhold til sidste måned. Det har vi ikke gjort før, siger Marie-Louise Bjerg.

Specifik viden
Et af de vigtigste temaer, som virksomheden og leverandører har arbejdet med i projektet, handler om kvalitetssikring. Mere specifikt hvordan virksomhederne kan etablere nogle faste procedurer for, hvordan de håndterer fejl - uden at det går ud over de produkter, som kunderne modtager.

- Hvad gør vi, hvis noget skulle gå galt? Og hvem i kæden gør hvad? Hvis vi har procedurer for det, kan vi være mere sikre på, at fejlene når at blive rettet, inden de rammer vores kunder. Og det er trods alt kundernes tilfredshed, der er det vigtigste for vores forretning, siger Marie-Louise Bjerg.

Det landsdækkende projekt "Stram Kæden" er skabt af Dansk Industri og Industriens Fond.

I projektet får 19 danske virksomheder og deres underleverandører rådgivning og hjælp til at arbejde tættere sammen.

Baggrunden er, at 60-80 procent af virksomhedernes omkostninger ligger hos underleverandører.

Alligevel siger 60 procent, at der er store barrierer i forhold til at udvikle samarbejdet.

Det er muligt at læse mere om projektet på www.stramkæden.dk .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094