23948sdkhjf

Familievirksomhedernes arvtagere vil gøre op med forgængerne

Innovation og nytænkning er nummer et på to-do-listen for den nye generation.
De kommende år byder på store ændringer for de danske og europæiske familieejede virksomheder, hvoraf mange står foran et generationsskifte. Det er en af konklusionerne i en ny, stor undersøgelse fra Deloitte. Her siger hele 80 procent af de kommende arvtagere, at de vil ændre ledelsesstil i forhold til deres forgængere. 56 procent vil ændre familievirksomhedens strategi, mens 51 procent vil tage flere risici for at skabe vækst.

- Familievirksomhederne er på mange måder rygraden i dansk erhvervsliv. Derfor er det også interessant at høre, hvad den nye generation har tænkt sig at gøre, når de om få år tager over. De står selvsagt over for en enorm opgave med at bevare traditionerne og samtidig føre virksomhederne ind i den digitale tidsalder, siger partner i Deloitte, Thomas Rosquist Andersen, der er ekspert i generationsskifte.

Mange familievirksomheder står over for både store ændringer i markedet samt nye, digitale konkurrenter. Derfor overrasker det heller ikke Thomas Rosquist Andersen, at innovation står øverst på listen for den nye generation:

- Som virksomhed er man nødt til løbende at nytænke sine produkter og ydelser, hvis man vil overleve i konkurrencen. Samtidig bør man også se kritisk på sin værdikæde fra start til slut. Har man det rigtige produktionsapparat og de rigtige salgskanaler? Her er det vigtigt at finde den succesformel, der virker i fremtidens konkurrence.

Den nye generation af familieledere er dog mere end villige til at sætte en ny kurs for deres virksomheder. 37 procent af dem afviser ikke ideen om eksterne investorer.

- Arvtagerne viser i den grad, at de har modet til at træffe beslutninger på familiens vegne. Det gælder alt fra virksomhedens strategi og ledelsesstruktur til risikoprofilen og muligheden for at hente ekstern finansiering. Det er absolut positivt, at de går ind i deres nye rolle med åbne øjne og er klar til at tænke nyt, siger Thomas Rosquist Andersen.

Trods behovet for innovation opfordrer Thomas Rosquist Andersen dog arvtagerne til at suge til sig af viden fra den ældre generation:

- Tidligere mente man, at det var bedst, hvis den ældre generation helt trak sig fra virksomhederne. Al erfaring viser dog, at et skifte forløber langt bedre, hvis de to generationer arbejder sammen om at tegne et fælles målbillede for virksomheden. Det handler om at forstå hinandens perspektiver, respektere kulturen og trække på al den erfaring, man kan få, siger han.

32 procent af den nye generation af familieledere siger, at de har forberedt sig til rollen, siden de var børn.

Fakta:
Deloittes undersøgelse "Next-Generation Family Businesses" er baseret på dybdegående interview med 92 europæiske familievirksomheder, herunder syv større familievirksomheder fra Danmark.

Sådan vil arvtagerne af familievirksomhederne ændre deres virksomheder:
80 procent vil ændre ledelsesstil i forhold til deres forgænger
76 procent mener, at innovation er en af deres tre vigtigste opgaver som ny leder
57 procent vil ændre virksomhedens ledelsesstruktur
56 procent vil ændre strategien
51 procent vil tage flere risici end den gamle generation
37 procent kunne finde på at sælge virksomheden til en kapitalfond
32 procent har forberedt sig til rollen, siden de var børn
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094