23948sdkhjf

Aasted ruster sig til ny vækst

Maskinspecialisten gør sig klar til at tage skridtet mod milliarden.
En heftig vækst gennem det seneste årti kræver, at chokolademaskine-producenten Aasted Aps nu holder tungen lige i munden. Det ved den nytiltrådte administrerende direktør Piet Tæstensen, som vil fortsætte den vej, som topledelsen – som han selv har været en del af i de seneste syv år som viceadministrerende direktør – har valgt.

For at strømline produktionen har chokoladespecialisten rokeret rundt på hele produktionsapparatet de seneste par år, og det har skabt et bedre produktionsflow. Samtidig investerede man massivt i nyt produktionsudstyr både i 2014 og 2015.

- Vi skal have færdiggjort vores strategiplan 2020 og eksekveret den inden for de næste tre-fire år. Det arbejde er vi i fuld gang med i øjeblikket, siger administrerende direktør Piet Tæstensen om den kommende tid i direktørstolen.

Væksten afspejler sig i antallet af medarbejdere, som er mere end fordoblet gennem de seneste ti år. Og der er nu 322 ansatte hos Farum-virksomheden.

Klar til næste skridt
Piet Tæstensen startede i virksomheden som fabrikschef for 11 år siden og er uddannet produktionsingeniør. Den nye topchef afløser Allan Aasted, der har siddet over tyve år på posten. Allan Aasted ejer virksomheden sammen med tre andre bestyrelsesmedlemmer - Mads Hedstrøm, Christian Aasted og Thomas Aasted - og de fire vil nu udgøre en aktiv bestyrelse, som helliger tiden til kunder og underleverandører.

- Væksten har gjort, at vi har behov for at få set på hele strukturen i forhold til, at den skal kunne klare en omsætning fra en halv milliard og opefter. For udviklingen kræver en anden struktur, fortæller direktøren.

Læs også: Utilfreds Aasted fordobler indtjeningen

Et fokusområde er, at de ansatte hver især skal have færre kasketter på, og det er en udvikling, som virksomheden har arbejdet med i flere år. Processen skal i sidste ende give flere specialiserede medarbejdere.

Fra to til en fabrik
Tilbage i 2010 fusionerede Aasted-Mikroverk og A.E. Nielsen. Fusionen dannede Aasted Aps, og sammensmeltningen betød, at Aasted indtil fornylig har haft produktionsfaciliteter to steder i Farum.

- Fysisk har vi fået de sidste ting fra fusionen med Nielsen bragt sammen her på lokationen. Der har været meget flytten rundt og gøren klar, og med ændringerne forventer vi et bedre vareflow. Vi kan allerede nu se, at det arter sig, som det skal, siger Piet Tæstensen og tilføjer, at man i 2013 også købte en ny fabrikshal, hvor det sidste nu er gjort klar til brug.

Kontrolleret vækst
Aasted tjente færre penge i 2015. Årsagen var primært en faldende omsætning, og her skal en stor del af forklaringen findes på et russisk marked, der fik slået bunden ud. Uden at ville gå langt ned i konkrete tal, forklarer Piet Tæstensen, at det nuværende regnskabsår for 2016 kommer til at se bedre ud.

Og udviklingen følger godt i tråd med det forløb, som maskinproducenten skal gennemgå de kommende år.

- Vi har en ambition om at vokse, men der er samtidig et fokus på bundlinjen, så væksten skal være kontrolleret, siger direktøren.

Han tilføjer, at udviklingen i chokoladeforbruget er forskelligt - både i brancher og geografisk - men totalt set er det et marked i vækst. Chokoladeforbruget per indbygger er stigende i Fjernøsten, Sydamerika og Nordamerika. Og det giver en efterspørgsel, som man kan hænge en del af strategien op på.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125