23948sdkhjf

Fjernovervågede robotter betyder færre driftsstop hos Arla

Hos Arla Food Kruså Mejeri er de i fuld gang med digitalisering i produktionsapparatet med blandt andet internetopkoblede ABB-robotter.

Robotterne er vitale led i den fuldautomatiserede osteproduktion, hvor produktionsstop kan betyde store økonomiske tab. Løsningen er fjernovervågning, der gør robotterne ekstremt stabile.

Arla Foods Kruså Mejeri er et af de største produktionssteder i verden for hvid salatost – det, der i Grækenland bliver kaldt feta. Hele 29.000 ton ost bliver der hvert år sendt ud af den højteknologiske ostefabrik, hvor en fuldautomatiseret produktionslinje blandt andet indeholder 35 ABB-robotter.

Kun ét døgn tager det, fra mælken ankommer til fabrikken, til den er færdigpakket som en lang række forskellige typer salatost beregnet for forbrugere i ind- og udland. Derfor er driftsstop meget problematiske, da de medfører produktionstab.

- Vi producerer døgnet rundt, og derfor er driftssikkerheden meget vigtig. Især otte af vores ABB-robotter er vitale. Hvis for eksempel robotten i vaskeriet går ned, løber vi hurtigt tør for rene forme, og så har vi ikke noget sted at putte den ost hen, der står i ostetankene, fortæller Allan Pedersen, der er teknisk chef hos Arla Foods Kruså Mejeri.

I produktionen arbejder de mange ABB-robotter flittigt døgnet rundt. Seks-aksede robotter, iført kapper med steril luft, håndterer formene, både når de bliver fyldt med ost, tømt og efterfølgende rengjort. I pakkeriet fylder flexpickere lynhurtigt kasser med færdigemballeret hvid salatost, mens andre seks-aksede robotter sørger for palleteringen.

Fjernovervåget af ABB
For at sikre produktionen har Arla Foods Kruså Mejeri valgt af få fjernovervågning af robotterne med ABB Remote Service. Her er der overvågning og diagnosticering døgnet rundt, og via systemet kan ABB reagere hurtigt og rette fejl eller boote robotterne uden at skulle besøge fabrikken.

De relevante teknikere hos Arla og ABB modtager løbende mails med overblik over fejlmeldinger på robotterne, og hver tredje måned afleveres en rapport med oversigt over de mest hyppigt opståede fejl og nødstop. Her er det blandt andet også muligt at se, hvilke akser der er mest belastede på de enkelte robotter.

- Vi er store fortalere for tilstandsbaseret vedligehold. Med ABB Remote Service opdager vi uhensigtsmæssigheder, der vil give problemer i fremtiden, men som operatørerne ikke bemærker i det daglige. Et nedbrud med en reservedel til 100.000 kr. kan sagtens koste os et produktionstab på en halv mio. kr., understreger Carsten Hansen, der er vedligeholdelsestekniker hos Arla Foods Kruså Mejeri.

ABB Remote Service giver også den sikkerhed, at det er muligt at reagere hurtigt, hvis uheldet er ude, og der opstår driftsstop på grund af nedbrud.

- Hvis en robot går ned, kan vi logge på systemet og sørge for, at vi har den rigtige reservedel med, eller vi kan bestille den fra vores centrallager, inden vi besøger fabrikken. Det gør alt sammen, at vi sparer tid, fortæller servicesælger Ebbe D. Højlund fra ABB.

Ud over fjernovervågningen har Arla Foods Kruså Mejeri også en serviceaftale med ABB, hvor der en gang om året laves forebyggende vedligehold på robotterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105