23948sdkhjf

Robotter trækker unge til erhvervsskoler

EUC Nordvest i Thisted har brugt mere end en mio. kr. på robotter, mens NEXT i København samarbejder med leverandørerne. Det rette udstyr er helt afgørende, og der er brug for politisk at investere i erhvervsskolerne, mener Dansk Industri

For tre år siden etablerede EUC Nordvest i Thisted et teknologicenter og købte i den forbindelse stort ind: 

Tre UR5 robotter fra Universal Robots (UR), to Panasonic-robotter fra Valk Welding og 15 Lego Mindstorm-robotter. En samlet investering i nyt udstyr på mere end en mio. kr.

- Det er helt afgørende, at de unge har haft hænderne på robotter, så de forstår, hvordan de virker og hvilke potentielle muligheder, de har. Robotter er den vej, udviklingen går i industrien, og det udstyr, vi skal gøre eleverne klar til, siger projektleder for teknologi på EUC Nordvest, Bente Homann.

EUC Nordvest bruger robotterne meget aktivt. Dels til uddannelse af elever og kursister, men også i markedsføringen af blandt andet industriteknikeruddannelsen, når erhvervsskolen har besøg af elever fra folke- og efterskoler.

- Vores unge gæster får lov til først selv at bygge og kode LEGO Mindstormsrobotter, så de kan se, hvordan robotter virker. Siden kommer de ind og arbejder med de ”rigtige” robotter fra UR, fortæller hun.

Robotbetjening til alle
EUC Nordvest har besluttet, at omgangen med robotter er så vigtig, at alle skolens elever på industritekniker-hovedforløb skal på kursus i robotprogrammering og -betjening.

Uanset om de kommer fra eller skal til en virksomhed, der ikke selv har robotter i produktion.

- Vi er overbevist om, at alle unge, der skal ud i industrien, kommer til at arbejde med robotter før eller siden. Vi kan ikke forsvare at uddanne industriteknikere i dag, uden de har haft en robot i hænderne, siger Bente Homann.

Samme melding kommer fra uddannelseslederen på NEXT’s industriuddannelser, Søren Haugaard Engel.

- Robotter er helt nødvendige for den automatisering og procesoptimering, industrien i Danmark skal igennem for at kunne konkurrere med udlandet. Erhvervsskolerne er industriens fødekæde, så vi skal selvfølgelig levere elever, der kan det, siger han.

NEXT har desuden indført innovation som fag for eleverne på industriuddannelserne. Det er skolens ambition, at alle eleverne skal kunne tænke i nye produktionsformer og procesoptimering.

Ikke bare fem vinkelslibere
Både NEXT og EUC Nordvest peger dog på, at det er svært at finde midler til det udstyr, eleverne har brug.

I Thisted står en 3D-metalprinter, som bliver den næste store teknologivinding indenfor automatiseret produktion, øverst på ønskesedlen.

- Robotter og CNC-maskiner er udstyr i millionklassen. Og ikke noget der umiddelbart er nemt at finde penge til i taxameterbevillingerne, og det er bare utroligt vigtigt at holde maskinparken up to-date og være på forkant med udviklingen. Det er jo desværre ikke fem vinkelslibere, der er tale om, siger Bente Homann.

I København forsøger Søren Haugaard sig med en slags showrooms for leverandører for på den måde at holde eleverne på NEXT opdaterede på udstyr.

- Det er en kæmpe udfordring budgetmæssigt at følge med udviklingen i Industrien. Vi arbejder på at få samarbejdsaftaler med leverandører som for eksempel Flextek, Masentia, Natoli, Zeiss, Festo og Roland. Det handler om, at vi må rykke tættere sammen, for at levere den kvalitet i forhold til fremtidens arbejdskraft, som Industrien skriger efter, siger han.

Send flere penge til udstyr
I Dansk Industri (DI) nikker erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen genkendende til erhvervsskolernes udfordring med at skaffe det nødvendige og opdaterede udstyr.

Erhvervsskolerne har i 2016 og 2017 fået en bevilling til udstyr på 70 mio. kr. i alt. Men når man fordeler de 70 mio. kr. ud på alle landets erhvervsskoler - uanset typer af behov for udstyr - er der ikke meget for de enkelte skoler at forny med.

- Man er nødt til fra politisk side at anerkende, at udstyr og materialer på de tekniske uddannelser er ressourcekrævende, og at det er nødvendigt, at skolerne har de penge, der skal til, for at følge så godt med den teknologiske udvikling som muligt. Derudover er det også nødvendigt at sikre sig, at underviserne opnår de kompetencer, der skal til for at kunne undervise i udstyret, siger hun.

DI arbejder for, at investeringer i udstyr og materialer ikke alene overlades til erhvervsskolerne selv at klare inden for deres trængte budgetter, men at der også prioriteres midler her til fra politisk side.

Lone Folmer Berthelsen opfordrer desuden erhvervsskolerne til at samarbejde omkring uddannelserne, herunder de forskellige specialer, så eleverne sikres det bedste læringsforløb også i forhold til adgang til relevant udstyr.

Fakta - EUC Nordvest i Thisted
Cirka 2.000 elever i alt

Fordoblet optaget af elever på industriteknikeruddannelsen fra ca. 20 til 45 de seneste fem år.

Samarbejder cirka 40 lokale industrivirksomheder og ’Supportteam for Industritekniker’ om at udvikle uddannelserne og netværke om ny teknologi blandt andet alt indenfor 3D.

Kilde: DI Business

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.379