Faaborg Værft beskyldes for snyd med miljøtilladelse

| Af Ursula R. Taylor og Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Det fynske værft modtog først en nødvendig miljøgodkendelse flere måneder efter, at værftet havde indgivet sit tilbud på en millionkontrakt om vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer. Det har fået flere konkurrenter til at klage.

Da Faaborg Værft i november sidste år bød på en ordre til 100 mio. kr. om vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer, oplyste værftet, at det var i besiddelse af alle nødvendige miljøgodkendelser.
Dette var dog ifølge flere konkurrerende værfter og brancheforeningen Danske Maritime ikke i overensstemmelse med sandheden.

De mener, at Faaborg Værft på daværende tidspunkt manglede en vigtig tilladelse til sandblæsning i det omfang, som er nødvendigt for at kunne leve op til kravene i den fireårige rammeaftale med Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Først da konkurrenterne Søby Værft og Jobi Værft rejste en sag ved Klagenævnet for Udbud, søgte Faaborg Værft den 3. marts i år om en udvidet miljøgodkendelse.

Lynbehandling i kommunen
Den skulle give værftet tilladelse til at sandblæse mere på virksomheden end de maksimalt 50 timer årligt, som var fastsat i værftets hidtidige miljøgodkendelse fra 2011.

Blot tre dage senere, den 6. marts, modtog Faaborg Værft efter lynbehandling i Faaborg-Midtfyn Kommune den nødvendige tillægsgodkendelse. Det viser dokumenter i sagen, som Jern & Maskinindustriens søstermedie Søfart har fået indsigt i.

Læs kommunens afgørelse her

Faaborg Værfts direktør, Jan Mortensen, har tidligere afvist alle beskyldninger, men ønsker ikke længere at stille op til interview. I en kort erklæring udtaler han dog:

Læs også: Faaborg Værft løb med ordre trods protester

– Det er ganske enkelt faktuelt forkert, når man påstår, at Faaborg Værft ikke har haft tilladelse til at sandblæse i mere end 50 timer om året. I vores miljøgodkendelse fra 2011 står der, at der "i alt forventes at blive sandblæst i max. 50 timer om året". Det betyder selvsagt ikke, at vi har haft forbud mod at sandblæse mere end det, siger Jan Mortensen.

Dyrt at leve op til miljøkrav
Men hos Søby Værft på Ærø er man stærkt utilfreds med forløbet.

– Ved sådan et udbud skal man selvfølgelig som virksomhed kunne dække alt det, der ligger i specifikationerne i forhold til de fartøjer, der skal vedligeholdes. Det kræver blandt andet en miljøgodkendelse, hvor man kan sandblæse og foretage de behandlinger, som skal laves i henhold til specifikationerne. Og det mener vi ikke, at Faaborg Værft havde på det tidspunkt, hvor de indgav deres tilbud, siger administrerende direktør Roar C. Falkenberg, Søby Værft til Søfart.

Han peger på, at det har store omkostninger for en virksomhed at indhente miljøtilladelser og leve op til kravene.

Læs også: Vestjysk skibsværft halverer indtjening

– Det betyder også, at man hele tiden skal træffe foranstaltninger, som måske kan fordyre nogle processer. Derfor er det klart, at hvis man ikke har godkendelsen i tilbudsøjeblikket, så er man i vores øjne ikke konditionsdygtig, siger direktøren.

Wild west-udbud
I branchen er vurderingen, at opgaven med at vedligeholde Marinehjemmeværnets skibe kræver sandblæsning i mindst 300-500 timer årligt.

– Der er stor forskel på, om man sandblæser 50 eller 500 eller 2.000 timer om året. Det er jo vidt forskelligt, hvordan du belaster dine omgivelser. Så når man bliver vurderet på pris, miljø og kvalitet, så må det være noget, man lever op til og ikke noget, man kan efterrationalisere sig til. Og slet ikke i forhold til noget, der er lovbestemt, siger Roar C. Falkenberg, og tilføjer:

– Jeg mener især, at når man inden for staten går ind i et udbud, bør man være de første til at sikre, at reglerne er overholdt. Ellers giver det ingen mening, for så bliver det et wild west, hvor dem der er frækkest vinder.

Ingen opsættende virkning
Som tidligere beskrevet i Søfart var Faaborg Værft indtil for for en uge siden storfavorit til at vinde den attraktive millionkontrakt med Marinehjemmeværnet.

Kontrakten skulle efter planen være underskrevet i sidste uge. Men meget tyder nu på, at klagesagen har fået FMI til at udsætte aftalen.

– Der er IKKE truffet nogen samlet afgørelse i sagen om Faaborg Værft. Der er truffet en delafgørelse. Delafgørelsen giver FMI medhold i, at klagesagen ikke har nogen ”Opsættende virkning”. Derudover har vi ingen kommentarer på nuværende tidspunkt, og ikke før end der foreligger andre delafgørelser eller en samlet afgørelse, skriver Bjarke Z. Therkildsen, kaptajn i FMI, i en mail til Søfart.

At klagen ikke har opsættende virkning betyder ifølge kaptajnen rent juridisk, at FMI godt må underskrive en kontrakt, såfremt man vil det. Hvorvidt det vil ske, kan FMI dog ikke svare på, tilføjer han.


Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Lager- og logistikbaser tilfører merværdi til elektromotorer

Hoyer skal som leverandør til andre maritime underleverandører kunne rykke hurtigt, når kunden endelig har fået sin kontrakt med værftet i hus.

Flere end 200.000 udlændinge arbejder nu i Danmark

Data-analyse giver færre flaskehalse

1

Smedeuddannelse i charmeoffensiv

Plus

Så meget betaler industrien i skat

Plus

Nordmarks tyske eventyr tager fart

Plus

Flyskræk bremser danske droner

Online Avis Arkiv
Plus

Godt år hos Jensen Metal

Plus

Den maritime industri skal fylde mere hos Hoyer

Sortimentet skal også indbefatte medium voltage-motorer, og så er både HVAC og scrubbere vigtige vækstdrivere.

Plus

Brancheanalyse: 76 støbte tekniktårne markerer ny strategi

Danske robotudvikler etablerer sig i Asien

Datasikkerhed udfordrer industrien

Kom gratis ind på EMO 2017

Plus

Brancheanalyse: Jernstøberi missionerer blandt svejste emner

Stålkommentar: Håb om stigning i legeringstillæg

Rekordmange indstillede til metallærlinge-pris

Plus

Brancheanalyse: Støberibranche rammer optur: Tysk industri er lokomotiv

Aktørerne melder om stigende aktivitet og indtjening i år.

Plus

Her elsker de store kasser

Boxen Emballage i Nørresundby har investeret i en af verdens største produktionsmaskiner til papkasser.

Unge vilde med maskinmester-uddannelse

Fuld fart på otte spritnye drejemaskiner

Ordrerne strømmer ind hos fynsk svejserobotfirma

Ny robot frigiver tid på maskinfabrik

Treco udfordrer klassisk underleverandørrolle

EMO-messe på vej mod rekord

Nyt blødt materiale fem gange stærkere end hårdt stål

Forskere 3D-printer i gelé

Plus

Gør klar til 3D-metalprint på produktionslinjen

UN Mobilkraner leverer specialfremstillet offshore-kran

De danske underleverandører er klar til Elmia

Branchetal: Industrien tabte et skridt i juni

Kun 3 ud af 100 tror, Danmark kan klare sig uden industri

Plus

Dansk Verdensklasse: Tragedie og tilfældigheder bag nordjysk himmelstormer

Plus

Virtual reality er det nye messe-blikfang

Plus

Dansk Verdensklasse: Viden løfter Linaks mekanik

Tyske maskinbyggere samler industri 4.0-erfaringer

Dansk Verdensklasse: Danmark industrivirksomheder beskytter flere ideer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SGS Serie 33 er den optimale fræser til svært bearbejdelig materialer

**Mekanikingeniør behov**

Tricks til den svære medarbejdersamtale

Paoloni maskiner til plastbearbejdning

Sådan slukker man effektivt for støjen i 4 boligblokke

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

GTS-institutterne har en fod i hver lejr

GPS Tyverisikring og overvågning

B2B Link China A/S vinder canadisk kunde

Rustfast stål og konstruktionsstål – Nye leveringsprogrammer

Ny investeringen er nu på plads hos Værktøjs Service Aalborg

GSV kommer endnu tættere på kunderne

Ekstra gevinst ved direkte salg af virksomhedens erhvervskøretøjer

Hvordan er elprisen egentlig sammensat?

Desinfektion med ultraviolet lys er en pålidelig og sikker teknologi med mange fordele:

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Universallim med mange anvendelser.

R&D styrker afdelingen i Aalborg

Valsning af stål

Gør tunge løft lette - med Quick-Lift

Schaeffler profilskinneføring – nu i X-life kvalitet

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Investering i den førerløse truck (AGV) WEASEL blev afskrevet på få måneder

Quick-Supply - et nyt koncept fra KJV

Send til en kollega

0.705