23948sdkhjf

Faaborg Værft løb med ordre trods protester

Trods klager fra flere konkurrenter og beskyldninger om snyd med miljøtilladelse har det fynske værft nu skrevet under på en kontrakt til 100 mio. kr. med Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Under voldsomme protester fra flere konkurrenter skrev Faaborg Værft torsdag under på en kontrakt til 100 mio. kroner med Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI).

Dermed har det fynske værft fået til opgave at stå for vedligeholdelsen de næste fire år af 30 af Marinehjemmeværnets fartøjer af MHV 800, 850 og 900-klassen.

FMI valgte således at ignorere indsigelserne fra flere konkurrerende værfter og brancheforeningen Danske Maritime. De mener ikke, at Faaborg Værft havde de nødvendige miljøtilladelser i orden, da buddet blev afgivet.

Klagede til forsvarsministeren

Søby Værft på Ærø og nordjyske Jobi Værft valgte derfor at klage til Klagenævnet for Udbud, mens Danske Maritime klagede til forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) over forløbet.

Men klagenævnet afgjorde 9. marts, at klagen ikke har opsættende virkning. Dernæst valgte FMI at lade ordren gå til Faaborg Værft som planlagt.

Læs også: Værfter i strid om millionkontrakt med hjemmeværnet

Faaborg Værfts direktør, Jan Mortensen, er glad for, at kontrakten nu endelig er faldet på plads. Men han er dybt skuffet over Danske Maritimes ageren i sagen.

– Det er mere end bare almindeligt skuffende, at vi er blevet udsat for så mange søgte og uunderbyggede anklager fra Danske Maritime. De har hoppet og danset for at forsøge at dokumentere, at vi slet ikke var berettiget til at byde på opgaven. Og det er jo lodret forkert, og det ved Danske Maritime udmærket godt, siger Jan Mortensen til Søfart.

Danske Maritime mener ikke, at Faaborg Værft kan godkendes til opgaven, eftersom værftet er kategoriseret som listevirksomhed indenfor ”plast- og kompositfartøjer” og ikke ”stålskibsværfter og flydedokke”.

Derudover fremgår det af Faaborg Værfts hidtidige miljøgodkendelse fra 2011, at omfanget af sandblæsning på værftet ’forventes at have et omfang på max. 50 timer om året’, mens konkurrenterne har vurderet behovet i den konkrete opgave til omkring 300-500 timer årligt.

Hastebehandling i kommunen

Først flere måneder efter at Faaborg Værft indgav sit tilbud på opgaven i november 2016, søgte værftet den 3. marts i år om tilladelse til at udvide sandblæsningsaktiviteterne.

Efter en hastebehandling i Faaborg-Midtfyn Kommune fik Faaborg Værft den 6. marts en udvidet miljøgodkendelse, som gav værftet tilladelse til at sandblæse alle ugens hverdage og lørdage i dagtimerne.

Læs også: Faaborg Værft beskyldes for snyd med miljøtilladelse

Jan Mortensen mener dog ikke, det er problem, at værftet først fik den endelige bekræftelse på omfanget af sandblæsning efter indgivelsen af tilbuddet.

– Vores miljøtilladelse til at sandblæse har siden 2011 været i orden. Ordlyden med ’det forventes’ er ikke en begrænsning, men havde det været en begrænsning, ville vi da have fået tingene bragt i orden, inden vi bød på opgaven, siger Jan Mortensen.

Hos Søby Værft fastholder man modsat, at en virksomhed skal kunne dække alt det, der ligger i specifikationerne på tilbudstidspunktet.

– Det kræver blandt andet en miljøgodkendelse, hvor man kan sandblæse og foretage de behandlinger, som skal laves i henhold til specifikationerne. Og det mener vi ikke, at Faaborg Værft havde på det tidspunkt, hvor de indgav deres tilbud, udtalte adm. direktør Roar C. Falkenberg, Søby Værft, i sidste nummer af Søfart.

Læs også: Danske Maritime: Udbudssystemet er barokt

FMI har i en pressemeddelelse bekræftet, at der er sat underskrift på kontrakten med Faaborg Værft.

– Klagenævnet har i en delkendelse afgivet den 9. marts d.å. afgjort, at klagerne ikke har opsættende virkning, hvorfor FMI har valgt at indgå den nævnte rammeaftale, skriver FMI.

Læs også: Fayard udfyldte skema forkert – tabte ordre til 100 mio.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094