23948sdkhjf

Automationsgigant glemte kunderne

Festo har haft for meget fokus på teknologi og for lidt på kundernes behov. Det vil automations-giganten nu rette op på.

De seneste år er den teknologiske udvikling banket derudaf, hvor mange leverandører har præsenteret nye automationsløsninger baseret på Internet of Things-teknologi. Men mange automationsleverandører har glemt at integrere en solid forretningsmodel med den nye teknologi.

Den erkendelse er Festo kommet frem til, og derfor er strategien også forandret sig.

- Som leverandører har vi brugt for meget tid på at udvikle overordnet teknologi, men uden en klar business case og en efterspørgsel fra vores kunder. Det har gjort, at maskinbyggere ikke har kunnet vise slutkunderne, hvordan den nye teknologi vil skabe merværdi i produktionen. Det er vi i gang med at rette op på, siger Ansgar Kriwet, ansvar for Festos globale salgsafdeling.

Maskinbyggernes nye vej
De nye digitale produktionsteknologier passer nemlig ikke sammen med de traditionelle forretningsmodeller.

I takt med at Festo og andre leverandører bliver bedre til at optimere dataopsamling fra deres produkter, kan maskinbyggere omstille deres forretningsmodel fra fysisk salg af maskiner, til at man sælger en garanteret produktivitet, eksempelvis et antal emner i timen, oppetid eller lignende. På den måde får både maskinbygger og slutbruger gavn af øget produktivitet.

I løbet af 2017 forventer Festo at lancere sin egen cloud-baserede dataløsning, som vil gøre det muligt at hente data fra Festo-automationsløsninger verden over. Maskinbyggere kan bruge løsningen til at optimere maskinernes effektivitet og oppetid.

Service er produktet
Hos SAP, verdens fjerdestørste software-firma, der er specialiseret i ERP og produktionsstyringssystemer, kan de nikke genkendende til de forandrede forretningsmodeller.

- Før solgte vi softwareprodukter og service som to adskilte forretningsområder, mens vi i dag sælger software-produkter som en service i en. Tidligere havde vi en klassisk 1-1 forhold som leverandør til vores kunder. I dag er strukturen langt mere netværksorienteret, hvor aktører på tværs af brancher arbejder sammen, siger Hans Jörg Stotz, leder af SAP's IoT Strategy and Innovation-afdeling.

Potentialet i big data
Hans Jörg Stotz fortæller, man fortsat mangler at udnytte det fulde potentiale med Internet of Things og big data i industrien. For mange kulturelle barrierer blokerer for, at virksomheder får delt data på tværs af værdikæden.

- I dag har forbrugerne accepteret, at deres data bliver delt og brugt til at optimere eksempelvis brugen af smartphones. Den udvikling er ikke nået til produktionssammenhænge, men jeg tror, det sker snart. Fremover vil hardwaresalg glide i baggrunden til fordel for service, og det kræver datadeling, siger Hans Jörg Stotz.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114