23948sdkhjf

Tøm Randers Togfabrik for udstyr

Alt materiel fra den gamle Randers Togfabrik sælges på auktion.

Det sidste vognsæt har for længst forladt Randers Togfabrik, og området bliver nu til en ny moderne bydel.

Men inden nybyggeriet går i gang, skal de store fabrikshaller tømmes for alt fra hus-høje donkrafte til finmekanisk værktøj. Campen Auktioner i Randers har påtaget sig opgaven at formidle grejet videre til interesserede aftagere.

Det er en mere end 150 år lang æra, der slutter, når Randers Togfabrik endegyldigt lukker og slukker i løbet af de næste måneder.

Et Randers-ikon lukker ned
- Det er en noget speciel situation for mig at være med til at lukke ned her, siger produktionschef Anders Hansen, som har haft sit virke på Randers Togfabrik i 40 år og fortsætter:

- Togfabrikken har været en værdifuld - og for mig fantastisk - arbejdsplads for Randers gennem generationer, og vi har i perioder været op imod 1.200 ansatte, som har repræsenteret stort set alle faggrupper. Så der er rigtig mange mennesker, der gennem tiden har været i berøring med fabrikken på den ene eller anden måde, fortæller han.

Man behøver dog ikke at have været tidligere ansat for at redde sig en souvenir fra fabrikken.

- Vi er stolte af valget som samarbejdspartner faldt på os til at hjælpe med at få solgt materiellet fra fabrikken, og der er rigtig gode effekter at hente både for privatpersoner og for større som mindre industrivirksomheder og håndværkere, især smede og andre togfabrikker, både i Danmark og udlandet, siger Finn Campen som er direktør og auktionarius hos Campen Auktioner.

Luftpude-transportsystem til de helt store løft
Listen over udbudte varer bærer klart præg af, at det er store konstruktioner, der er blevet arbejdet med i virksomheden. Et af de mere spektakulære lot-nummer-rækker, der er til salg, er de såkaldte "luftpuder".

Da man i sin tid byggede vognkasserne til IC3-togene, blev luftpuderne brugt til at transportere vognkasserne rundt i fabrikshallerne. Således var det muligt for kun to mand at flytte de 40 tons tunge vognkasser omkring i fabrikshallerne.

Hvis man lige står og skal flytte et par S-tog, kan man også investere i donkrafte, som er noget større, end hvad man finder i bagsmækken på en gennemsnitlig Skoda Octavia. De kan nemlig løfte hele vognsæt og blev brugt, da fabrikken i sin tid leverede en række S-togstammer til København.

Og er ens flytte-behov lidt mindre end 40 tons, kan man også erhverve sig en af flere trucks på auktionen. Auktionen byder også på store mængder håndværktøj, som for eksempel skruemaskiner, nitte- og sømpistoler, fugepistoler, slibemaskiner af forskellig art, ligesom man kan erhverve sig masser af professionelle svejseværk fra fabrikken.

Udkonkurreret af italienske tog
Siden fabrikkens spæde start i 1861 har hundredvis af vognsæt og andet togmateriel forladt fabrikken - helt fra de togvogne, der blev fremstillet ved etableringen af de første jyske jernbanestrækninger i midten af 1800-tallet til IC3-tog til både Danmark, Sverige og Israel.

Det blev imidlertid småt med opgaver, da DSB i begyndelsen af dette årtusinde valgte at placere en ordre på de nye IC4-tog hos italienske AnsaldoBredo.

Auktionskatalogerne kan findes på campenauktioner.dk under navnet "Flytteauktion ved togfabrik". Der er "åbent hus" for besigtelse af effekterne torsdag den 14. september og fredag den 15. september fra kl. 9-15.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094