23948sdkhjf

Skibspropeller er da noget, man printer

En prototype af verdens første klassegodkendte skibspropel, WAAMpeller, er blevet produceret med 3D-print.

WAAMpeller er navnet på verdens første klassegodkendte skibspropel, som er blevet fremstillet ved hjælp af 3D-printteknik. Det oplyser Damen i en pressemeddelelse. 

Propellen, som vejer 400 kg og har en diameter på 1.350 mm, er resultatet af et samarbejde mellem Damen Shipyards Group, Ramlab, Promarine, Autodesk og Bureau Veritas. 

Ifølge folkene bag er der tale om en milepæl for 3D-print produktionsteknik

- Udfordringen har været at omdanne 3D Cad-filer på en computer til et fysisk produkt. Det er gjort mere komplekst af, at denne propel har en dobbeltkurvet, geometrisk form med nogle indviklede sektioner, siger Kees Custers, projektingeniør ved Damens R&D-afdeling.

Propellen er fremstillet af en nikkel-aluminium-bronze-legering ved Ramlab (Rotterdam Additive Manufacturing LAB) i Rotterdam. Produktionen skete med  Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM)-metoden på et Valk svejsesystem med Autodesk-software. Propellen anvender et Promarin-design, som er i brug på Damens Stan Tug 1606.

I brug senere på året
Planlægnign af anden udgave af WAAMpeller er allerede i gang.

- Vi begrunder produktion af en anden propel med klassegodkendelse næste måned - hvor vi bruger alt det, vi har lært de seneste par måender, bemærker Kees Custers, og tilføjer:

- Vores mål er at montere denne anden udgave på en af vores slæbebåde senere på året.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094