23948sdkhjf

Ny maskine giver nye kunder

Fuldautomatisk rensning af partikelfiltre har givet i stigning i ordrer på 100 procent.

En ny grøn medarbejder flyttede sidste måned ind på værkstedet hos Nordjysk Diesel-Elektro i Aalborg. Der er tale om en maskine til fuldautomatisk rensning af partikelfiltre, der har ændret hele den måde, hvorpå man før har håndteret den slags opgaver på.

Det har blandt andet betydet, at der er kommet helt nye kunder i butikken, der ellers ikke har henvendt sig før.

- Vi har fået hul til en hel ny kundegruppe, der ikke har kunne få renset partikelfiltre før men har måtte skifte dem ud, når de var for tilstoppede. Der er ikke mange som renser på den nye måde, og derfor har vi også fået fat i kunder langt ud over vores geografiske område, siger Torben Hansen, direktør i Nordjysk Diesel-Elektro og tilføjer:

- Vi fik robotten i august. Siden da har vi haft en stigning i ordrer på 100 procent.

Tryk og rens
Med den nye metode kobler en operatør partikelfilteret sammen med en slange i maskinen, og herefter kan operatøren lukke plexiglas-lågerne og lade robotten ordne resten.

Robotten starter med at trykmåle partikelfilteret for at vurdere hvor meget skidt der sidder, og herefter bliver en afmålt mængde vand og rensevæske spulet igennem filtersystemet i etaper og opsamlet i en rist under robotten. Herefter bliver filteret trykmålt igen, og om nødvendigt starter processen forfra, hvis der er tale om et særligt snavset eksemplar.

- Processen tager cirka en time i gennemsnit, hvis man både indregner filtre fra personbiler, varebiler og lastbiler. I gamle dage kunne et filter sagtens beskæftige en medarbejder en hel dag, siger Torben Hansen.

”Mange mærkelige filtre”
Det er primært lastbil-filtre der udgør stigningen i ordrebogen hos Torben Hansen og hans ansatte. I gamle dage – det vil sige før august måned - skulle de store filtre fra lastbiler skæres op i hver ende, renses med manuelt med lufttryk, dernæst varmebehandles i timevis i en særlig ovn, for til sidst at blive trykluftpustet af kyndige hænder en gang til.

Det gav mange løft, besværlig håndtering for ikke at tale om eksponeringen af medarbejderen for partiklerne. Alt dette ordner maskinen nu, så snart operatøren starter processen med et tryk på displayet.

Desuden mistede alle filtre deres originalitet og rustfrie egenskaber som konsekvens af opskæringen, fordi filteret skulle svejses sammen igen efter endt rensning. Det er også en af grundene til, at rensningen er blevet aktuelt for lastbilernes ejere, forklarer Torben Hansen.

- Jeg tror, vi kun har set omridset af maskinens potentiale ind til nu. Vi forestiller os, at vi skal se mange mærkelige filtre eksempelvis fra trucks eller andre maskiner, som vi aldrig har haft i butikken før, fordi vi nu har en maskine til at håndtere den slags. Det bliver stort det her, siger Torben Hansen.

Nordjysk Diesel-Elektro A/S har fem afdelinger i Danmark.  Hver afdeling har fået en maskine til rensning af partikelfiltre. Den samlede investering i de fem maskiner løb op i godt 1,8 millioner kroner.

Se video af den fuldautomatiske renseproces her. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251