23948sdkhjf

Kæmpe interesse for auktion på togfabrik

Alt udstyr fra Randers Togfabrik er sat på auktion, og de første hammerslag gik til priser langt over forventning

Det er en mere end 150 år lang æra, der slutter, når Randers Togfabrik endegyldigt lukker og slukker i løbet af de næste måneder.

Men inden de store fabrikshaller skal rives ned og bygges op til blandt andet boliger, skal hallerne tømmes for alt fra hus-høje donkrafte til finmekanisk værktøj.

Campen Auktioner i Randers har påtaget sig opgaven at formidle grejet videre til interesserede aftagere.

- Der er omkring 3.000 forskellige emner, så vi har delt auktionen op i 12 delauktioner. De første fire auktioner er afholdt, og her er det gået over al forventning, og alt er solgt. De næste fire auktioner er aktive nu, mens de sidste fire auktioner bliver oprettet i midten af oktober, siger Anette Kjær, PR og marketing manager i Campen Auktioner.

Et Randers-ikon lukker ned

- Det er en noget speciel situation for mig at være med til at lukke ned her, siger produktionschef Anders Hansen, som har haft sit virke på Randers Togfabrik i 40 år, og fortsætter:

- Togfabrikken har været en værdifuld – og for mig fantastisk – arbejdsplads for Randers gennem generationer, og vi har i perioder været op imod 1.200 ansatte, som har repræsenteret stort set alle faggrupper. Så der er rigtig mange mennesker, der gennem tiden har været i berøring med fabrikken på den ene eller anden måde, fortæller han.

Man behøver dog ikke at have været tidligere ansat for at redde sig en souvenir fra fabrikken.

- Vi har solgt til både store maskinfabrikker og efterlønnere med et værksted i garagen. Det meste udstyr er af ældre dato, og har været rigtig godt vedligeholdt, men kun mangler at blive kalibreret, siger Anette Kjær.

Luftpude til de helt store løft
Listen over udbudte varer bærer klart præg af, at det er store konstruktioner, der er blevet arbejdet med i virksomheden.

Et af de mere spektakulære lot-nummer-rækker, der er til salg, er de såkaldte "luftpuder". Da man i sin tid byggede vognkasserne til IC3-togene blev luftpuderne brugt til at transportere vognene rundt i fabrikshallerne. Således var det muligt for kun to mand at flytte de 40 tons tunge vognkasser omkring i fabrikshallerne.

Hvis man står og skal flytte et par S-tog, kan man også investere i donkrafte, som er noget større, end hvad man finder i bagsmækken på en gennemsnitlig Skoda Octavia. De kan nemlig løfte hele vognsæt og blev brugt, da fabrikken i sin tid leverede en række S-togstammer til København.

- De store konstruktioner er der ikke den store efterspørgsel på, fordi de eksisterende togfabrikker kun investerer i nyt udstyr. Så man kan gøre en god forretning på det store udstyr, for eksempel traverskraner eller luftpuder, mens der er meget mere rift om standardudstyret i mindre størrelse, siger Anette Kjær.

Det er eksempelvis skruemaskiner, nitte- og sømpistoler, fugepistoler, slibemaskiner af forskellig art, ligesom man kan erhverve sig masser af professionelle svejseværk fra fabrikken.

Udkonkurreret af italienere
Siden fabrikkens spæde start i 1861 har hundredvis af vognsæt og andet togmateriel forladt fabrikken – helt fra de togvogne, der blev fremstillet ved etableringen af de første jyske jernbanestrækninger i midten af 1800-tallet til IC3-tog til Danmark, Sverige og Israel.

Det blev imidlertid småt med opgaver, da DSB i begyndelsen af dette årtusinde valgte at placere en ordre på de nye IC4-tog hos italienske Ansaldo­Bredo.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Nyhedsbrev

19.538 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Online Avis Arkiv

Dansk Verdensklasse
Vestjyder konkurrerer på masseproduktion

Plus

Gang i vaskerobotterne: Succes-virksomhed bygger kæmpe fabrik i Thy

Wash Power ønsker at udvide - men det kan ikke ske på matriklen i Bedsted sydvest for Thisted. Nu har virksomheden købt to store grunde et andet sted - med udsigt over fjorden

Plus

Legendariske B&W: Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Plus

Dansk Verdensklasse
"Vi er kundernes hemmelighed"

Sommerferie på Metal Supply og Jern & Maskinindustrien

Plus

Bæredygtig IDAG
Danfoss satser stærkt på elektrisk bevægelse

Plus

Dansk maritim virksomhed vil have succes i Afrika

Offshore omkring Vestafrika får nyt motorservice-alternativ til Grand Canaria

Præcis 3D-printer speeder processen op

Dacapo Stainless henter brancheprofil til direktionen

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Plus

Fugt var skyld i 'Ellen's thruster-problemer

Tre på stribe: SMV'erne vokser igen på omsætning og overskud

28-årig har tre industriuddannelser i tasken

Bioanlægsekspert er gået konkurs

Bæredygtig IDAG
Værft skal bygge vinddrevet bilskib

Neoline, der står bag et bilskib med sejl til Renault, har takket ja til tilbud om konstruktion fra fransk værft

Regnskab
Rejste sig af ruinerne: Nu har Brüel Systems kedeligt underskud

Plus

Danfoss udvider produktion af finske elektromotorer til Nordborg

Asiens storbyer efterspørger el-drift til vandvejene fra Danfoss Editron i kampen mod smog. Danfoss kom for alvor ind i maritim el-drift med opkøb i Finland af Visedo og Axco-Motors

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

Nye tiltag skåner svejserens håndled

Dansk Verdensklasse
Sjølund valser i verdensklasse

Dansk Verdensklasse
Danfoss bearbejder i my

Bæredygtig IDAG
Letvægt er en nøgle til bæredygtighed

Nu måler institut spændinger i metal

Dansk Verdensklasse
Stålgigant: Hænderne væk fra pladerne

Dansk Verdensklasse
Metalindustriens omstillingsparathed ligger i blodet

Investorer flokkes om robotfirmaer

Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem

Stærk leder er årets business angel

Her ruller 94.000 ordrer igennem om året

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Verdens mindste Vision Sensor

Invent A/S invitere til Release Party 2020 II

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Derfor er DiaLabXpo et besøg værd

Aktuatorer i rustfrit stål

Ferie? Bare rolig - vi er her hele sommeren.

ATyS d M fra Socomec

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

UR-robotarme øger produktionen 50% hos Raaco

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

KTR BoWex Buetandskobling

EMO 2019: Hoffmann Group med Produktnyheder i hal 3

Oliefri vakuumering i fødevareindustrien

Mathias elsker at nørde styretavler

JW Industri står klar hele sommeren

Invent's Tips og Tricks til Inventor

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Prøv Daarbak's sommerspin!

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nye tiltag for at styrke relationer, innovation og udvikling.

Sommerferien er over os

Send til en kollega

0.206