23948sdkhjf

Flere og flere satser på servicedelen

Industrien satser mere og mere på service, som kan blive en guldrandet forretning.

Danske industri- og produktionsvirksomheder kan øge deres profitmargin med op til 35 procent, hvis de bliver dygtigere til at levere service og ikke kun produkter til kunderne. Sådan lyder budskabet i en ny rapport fra PA Consulting om emnet.

På managementsprog hedder det servitization, når virksomheder styrker deres servicetilbud til kunderne. Den tendens tager lige nu fart, og det viser rapporten fra PA Consulting også. Det fremgår, at tre ud af fire europæiske industrielle virksomheder forventer, at servicetilbud vil udgøre en markant større del af deres forretning inden for de næste tre til fem år.

Men mere service er ikke kun godt for forretningen. Det er også nødvendigt, hvis dansk industri og produktion skal kunne være med fremover på globale markeder, mener Nicolai Broby Eckert, partner i PA Consulting inden for vækst og markedsstrategier.

- 70 procent af de industrielle virksomheder, der stod på Fortune 1000-listen for 10 år siden, er væk i dag. De, der har overlevet, har forstået at omstille sig, så de ikke kun sælger produkter, men også yder deres kunder den service, de i stigende grad efterspørger. I dag sælger 80 procent af verdens industri- og produktionsvirksomheder produkter, men 90 procent er på vej mod en mere servicebaseret forretningsmodel. Det betyder, at rent produktsalg vil falde vil falde med 40 procent. Det er et voldsomt skift, som de færreste er forberedte på herhjemme, men det er ikke nogen løsning at ignorere tendensen, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109