23948sdkhjf

Voksende global middelklasse skaber behov for mere automation

Det øger behovet for automation, at den globale mængde af forbrugere med god indkomst stiger. Data er det nye olie, lyder det fra strategisk teknisk konsulent hos robotfirmaet Kuka.

Vi bliver stadigt flere mennesker på jorden. Men især bliver vi flere forbrugere med en god indkomst. Det har betydning for produktionen. Vi får brug for meget mere automatiseret produktion.

Det mener Heinrich Munz, strategisk teknisk konsulent hos robotfirmaet Kuka.

- I 1950 var der kun 0,3 milliarder mennesker i verden, der tjente til mere end dagen og vejen, og dermed var forbrugere i en moderne betydning. I dag er vi 4,2 milliarder mennesker i forbrugerklassen, og det tal vil kun stige fremover. Det er en stejlere kurve end befolkningskurven. Så antallet af produkter, der skal produceres i verden, bliver enormt. Samtidig skal vi producere de produkter med mindre brug af energi og ressourcer. Det eneste svar på den produktionsudfordring er, at vi får fuldt automatiseret produktion, ellers kan vi ikke producere så mange produkter, som der skal til, siger Heinrich Munz.

En af de veje, man skal gå til en mere intelligent produktion, er ifølge Heinrich Munz, at samle flere data fra produktionen, så man kan producere smartest muligt.

- Data er den nye olie, sagde han, da han var på besøg i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078