23948sdkhjf

Værktøjsleverandør klar til øget digitalisering

Jydsk Værktøjs nye direktør Kjeld Thomsen ser en fremtid, hvor udlejningsværktøj og specialmaskiner er koblet op på nettet. Målet er, at kunderne betaler efter reelt forbrug frem for traditionel dagsleje.
Kjeld Thomsen har været direktør og medejer i Jydsk Værktøj siden oktober 2017. Tidligere var Kjeld Thomsen intern salgsdirektør i stålafdelingen hos Sanistål.
Læs her om direktørens digitale strategi for Jydsk Værktøj, som har 20 ansatte og base i Aalborg. Jydsk Værktøj har 12.000 varer på lager og 700 købende kunder. 

Hvilke krav stiller industrien til en værktøjsleverandør i 2018?
- De stiller krav om tilgængelighed, bredt sortiment, fleksibilitet, rådgivning, omstillingsparathed og stort netværk af leverandører. Den lille kunde ved ikke altid, hvad han skal lave i morgen, og det kræver en fleksibel leverandør, og på det område forsøger vi i Jydsk Værktøj at skabe os en plads på markedet. Vi kan føre en beslutning ud i livet samme dag, som vi tager beslutningen. Vi kan hurtigt tilpasse os, det er vores fordel.

Hvordan kommer leverandørens rolle til at udvikle sig?
- Jeg tror, vi vil se, at der vil ske opkøb og sammenlægninger på markedet, og den udvikling er vi også åbne for. Og så sker der konstant digitalisering, og det skal vi være mere og mere opmærksomme på. Man kan jo godt lege med tanken om, at fremtidens værktøjsleverandører leverer med droner, eller at fremtidens værktøjsleverandør i højere grad er udlejer af specialmaskiner og specialværktøj, der er kontrolleret og styret over nettet og delt mellem flere kunder.

Hvilke muligheder vil en sådan digitalisering give?
- En mulighed kan være, at kunderne betaler for den reelle brug af et værktøj og ikke blot en traditionel dagsleje. Det kræver, at værktøjet kan kontrolleres og følges over internettet, så data kan opfanges og værktøjet følges. Internet of Things er på den måde en udvikling, vi som traditionel værktøjsleverandør er meget opmærksomme på.

Hvor meget betyder dataopsamling internt i Jydsk Værktøj?
- Det bliver mere og mere vigtig at kunne analysere på købsadfærd, dels hvad der bliver købt, men endnu mere vigtigt, hvad der bliver ikke købt, selvom der har været en søgning på en vare på webshoppen. Hvilke varer skal udgå, og hvilke varer skal oprettes eller gøres tilgængelig. Den måde skal vi til at bruge data på, den intelligens skal vi bruge.

Hvordan har kundernes krav til leveringstid udviklet sig?
- Fra at alt skulle leveres fra dag til dag, er der flere og flere kunder, som ser værdien i at planlægge og samle sit indkøb og derved optimere omkostninger ud fra en total cost betragtning. Det er et behov, vi dækker, og jeg tror meget på det personlige salg og de tætte relationer. De to skal kombineres, og de skal kombineres med digitalisering og nye teknologier.

Hvad er din fornemmelse lige nu for salget i 2018?
- Vi har store positive forventninger til vækst for 2018. Vores kunder har gode og lange ordrebøger, så det smitter positivt af på Jydsk Værktøj.

Hvordan kommer du som ny direktør til at præge Jydsk Værktøj?
- Vi er i gang med at skabe en ny vinderkultur, dog med respekt for det DNA, som Jydsk Værktøj er bygget op omkring. Med min baggrund fra andre grossistvirksomheder i Danmark vil jeg forsøge at implementere de gode ting, som kan passe ind J.V.’s DNA og derved kan præge og udvikle vores målsætning om rentabel vækst i 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073