Nu samarbejder Danfoss med Google, Amazon og Apple

| Af Simon Dinsen Hansen | Tip redaktionen om en historie

Industri 4.0 og kundernes krav om digitale, smarte løsninger er i gang med fuldstændig at forandre tankegang og produktion hos danske Danfoss.

Hvis 7 procent af alle amerikanske hjem allerede i dag styrer hjemmets varme- og klimasystem med en app over mobiltelefonen, så er termostatproducenten Danfoss simpelthen nødt til at følge med på kundens digitale rejse.

Læs også: Danfoss oplever jævnligt cyberangreb

Det var hovedpointen fra administrerende direktør i Danfoss Heating, Lars Tveen, da han gæstede konferencen Fremtidens Intelligente Industri, arrangeret af Ingeniørforeningen IDA.

- I dag samarbejder vi med Amazon, Google og Apple, og vi har i Danfoss været tvunget til at forstå, at det her er en helt ny verden og en helt ny måde at tænke på, sagde Lars Tveen, som ikke lægger skjul på, at Danfoss er ude på en ekstrem rejse ind i en digitaliseret verden.

Men det er en nødvendig rejse, hvis man vil skabe produkter, der passer til de mennesker og kunder, som skal betale.

- Vi skal holde intelligensen inde i de produkter, vi laver. Ellers kommer vi til at sælge dumme komponenter, hvor vi har en masse konkurrenter, der kommer fra den digitale side, erklærede Lars Tveen og henviste til netop Danfoss Link, der skal opfylde forbrugernes ønske om at styre varmen i deres private hjem over mobil og tablets.

Læs også: Industrigiganter vender DI ryggen: Danner helt ny interesseorganisation

Kort sagt digitalt.

- Men Danfoss bliver ikke et softwarefirma om 20 år. Vi er en komponentleverandør, og det bliver vi ved med at være, men komponenter bliver til system, når vi lægger et ekstra lag på vores produkter, slog Lars Tveen fast.

Trussel eller mulighed
At Danfoss har kastet sig ud i en ekstrem digitalisering bygger på en klar beslutning taget tilbage for flere år siden. Her besluttede virksomhedens ledelse, at digitalisering er en mulighed frem for en trussel, og det er de muligheder, der nu udfolder sig for Danfoss.

Og målet for Lars Tveen og de andre cirka 26.000 medarbejdere i Danfoss er en tretrins-raket, hvor det gælder om at komme "tættere på kunden", "forbinde produkterne" og "skabe hurtigere produktion og service".

Derfor arbejder Danfoss også allerede i dag med digitaliserede serviceløsninger, hvor det eksempelvis er muligt for montører og servicearbejdere at fotografere komponenter, hvorefter de på deres tablets eller telefoner får alle tænkelige informationer om den givne komponent fra information om lagerstatus og leveringstid til viden om alternative muligheder, hvis det aktuelle produkt er udgået af produktionen.

Kultursammenstød
At Danfoss i dag kobler digitalt op med resten af verden gennem digitale produkter har betydet et kæmpe skifte i virksomhedens kultur.

For pludselig rummer Danfoss stribevis af softwareudviklere og nye typer af teknik-specialister, som kommer med en kultur, hvor der arbejdes efter helt nye mønstre. De tænker mere ud af boksen og sætter hurtigere ind med nye projekter, selvom der er risiko for at fejle.

Den softwarekultur skal tænkes sammen med en traditionel ingeniørkultur, hvor værdien lå i, at intet blev sendt på markedet, med mindre det var totalt tjekket og testet.

Læs også: Maskin-simulering forkorter time-to-market

Den kultursammensmeltning har været en kæmpe udfordring for virksomheden, som i dag er i stand til at ændre strategi og produktion langt hurtigere end tidligere.

- I dag scanner vi konstant alle teknologiområder, og det gælder både materialer og kunstig intelligens, forklarede Lars Tveen, som havde flere eksempler på, hvordan markedet kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet.

I Berlin var Danfoss eksempelvis i gang med at udvikle på et system, der kunne styre varmen i kældrene i byens store boligkomplekser. Men det ville kunden ikke betale for.

- Men det viste sig, at kunden derimod gerne vil have noget, der kan måle fugt inde i lejlighederne og give alarm til lejere om, at de skal åben mere eller mindre for vinduerne, sagde Lars Tveen, som brugte Berlin-eksemplet til at understrege, at forudsætningerne for at drive industrivirksomhed er fuldstændig forandret i dag.

- Hvis du øger hastigheden, så øger du også graden af fejl, og det skal du som virksomhed acceptere. Det er en helt ny åben måde at arbejde og samarbejde på, hvor du langt hurtigere skal finde ud af, om kunden vil betale, sagde Lars Tveen på konferencen om Fremtidens Intelligente Industri.

Mere om: Danfoss


Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

H.J. Hansen klarer sig trods faldende metalpriser

Automatik 2018
Digital ledelse i fokus på Automatik 2018

Plus

Kilde Automations nye produktben er markedsklar

6 af 10 virksomheder kæmper med at skaffe ansatte

Würth Industri sætter nyt cykelnetværk i gear

Fynboer vil sætte det mindste klimaaftryk

Nyhedsbrev

Pris- og miljøvenlig overfladebehandling, der modstår tidens tand

Online Avis Arkiv
Plus

Ken udvikler løsning med MiR-robotter

Flere ansatte og ekstra lagerhal

Plus

Dansk nichemarked blev hurtigt for småt

Wilson Tool vil vokse i Norden

Plus

Da faderen slår hovedet er det tid til et brat generationsskifte

Bertel Skjellerup er tredje generation i spidsen for den midtjyske metalvirksomhed Belki Teknik

Robotterne indtager Sapa Precision Tubing

Millioner skal sikre flere industriteknikere

80.000 produkter klar i nyt katalog

Maskinværksted jagter præcis opmåling

Fiotek investerer i svejserobot

Værktøjsmaskiner kommer på museum

Mapal afrunder fræse-portefølje

De sliber til hele verden

Direktøren satser på en bred maskinpark

Specialdesignet antimagnetisk stol og seng til ny hjernescanner

Det sker: Er du klædt på til at eksportere til hele verden?

Kverneland sender overskudsvarme videre til fjernvarmen

Fire ud af fem 3F’ere har oplevet at få en fyreseddel

Faglærte og ufaglærte færdes tættere på arbejdsmarkedets kanter, viser ny undersøgelse

Efter arbejdsulykke: Firma får bøde på 60.000 kroner

Endnu flere mobile robotter hos Gibotech

Hedebølge: Så varmt må der være, hvor dine medarbejdere skal arbejde

Sværere at lokke polakker til Danmark

Fiberline kæmper med at tjene penge

Desmi ser muligheder i FN's verdensmål

Stor interesse for fleksible pick-and-place løsninger

Mobil spildevandsløsning skal rense globalt

Bæredygtighed bliver også business

Industrien glemmer flygtningene

Technicon skal levere robotter til Syddansk Universitet

Dansk Verdensklasse
Partnerskaber i Dansk Verdensklasse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Samarbejde på tværs af landegrænser kan være vejen frem for konsulenthuse og produktionsvirksomheder

SMC’s salgsstab styrkes med bred profil

SMC’s salgsteam Nordjylland opgraderer

Digital ledelse i fokus på Automatik

Verdens største producent af græsfrø vælger automatisk pakke- og palleteringslinje fra Egatec

Demonstration af løsninger, der styrker industriens konkurrenceevne på stand B-1065 på Automatik ´18

TransSteel 2200 svejsemaskine til MIG/MAG, TIG og MMA inkl. tilbehør

Parkers intelligente sensorer understøtter udviklingen mod Industri 4.0

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Medarbejderrekord hos Gibotech

CesTek forhandler nu DIAP

Mød Dovitech på Automatik 2018 i Brøndby hallen.

Pladsbesparende stepmotor - absolut positionering med batterifri sensor

Besøg os på Automatik messen 2018, d. 11. til 13. september på stand 1100

Produktionssikker og skalerbar robotløsning til HN Group A/S

Nyt bryghus i Sydtyrol - de skræddersyede drev kom fra NORD

Automatik 2018

SMC’s nye trådløse fieldbussystem kombinerer hastighed og sikkerhed

Kompetencegivende kurser

Grib chancen! - HMI Design Masterclass Online Video kursus

Mobilt showroom i container

SYLVAC lagersalg

Hajo Tool A/S er på Automatik messen i Brønby hallen

Med Dynamics AX projektstyring har Scanico et system, der giver enestående ...

Køleanlæg på lager - hurtig levering!

Send til en kollega

0.244