23948sdkhjf

Nu samarbejder Danfoss med Google, Amazon og Apple

Industri 4.0 og kundernes krav om digitale, smarte løsninger er i gang med fuldstændig at forandre tankegang og produktion hos danske Danfoss.

Hvis 7 procent af alle amerikanske hjem allerede i dag styrer hjemmets varme- og klimasystem med en app over mobiltelefonen, så er termostatproducenten Danfoss simpelthen nødt til at følge med på kundens digitale rejse.

Det var hovedpointen fra administrerende direktør i Danfoss Heating, Lars Tveen, da han gæstede konferencen Fremtidens Intelligente Industri, arrangeret af Ingeniørforeningen IDA.

- I dag samarbejder vi med Amazon, Google og Apple, og vi har i Danfoss været tvunget til at forstå, at det her er en helt ny verden og en helt ny måde at tænke på, sagde Lars Tveen, som ikke lægger skjul på, at Danfoss er ude på en ekstrem rejse ind i en digitaliseret verden.

Men det er en nødvendig rejse, hvis man vil skabe produkter, der passer til de mennesker og kunder, som skal betale.

- Vi skal holde intelligensen inde i de produkter, vi laver. Ellers kommer vi til at sælge dumme komponenter, hvor vi har en masse konkurrenter, der kommer fra den digitale side, erklærede Lars Tveen og henviste til netop Danfoss Link, der skal opfylde forbrugernes ønske om at styre varmen i deres private hjem over mobil og tablets.

Kort sagt digitalt.

- Men Danfoss bliver ikke et softwarefirma om 20 år. Vi er en komponentleverandør, og det bliver vi ved med at være, men komponenter bliver til system, når vi lægger et ekstra lag på vores produkter, slog Lars Tveen fast.

Trussel eller mulighed
At Danfoss har kastet sig ud i en ekstrem digitalisering bygger på en klar beslutning taget tilbage for flere år siden. Her besluttede virksomhedens ledelse, at digitalisering er en mulighed frem for en trussel, og det er de muligheder, der nu udfolder sig for Danfoss.

Og målet for Lars Tveen og de andre cirka 26.000 medarbejdere i Danfoss er en tretrins-raket, hvor det gælder om at komme "tættere på kunden", "forbinde produkterne" og "skabe hurtigere produktion og service".

Derfor arbejder Danfoss også allerede i dag med digitaliserede serviceløsninger, hvor det eksempelvis er muligt for montører og servicearbejdere at fotografere komponenter, hvorefter de på deres tablets eller telefoner får alle tænkelige informationer om den givne komponent fra information om lagerstatus og leveringstid til viden om alternative muligheder, hvis det aktuelle produkt er udgået af produktionen.

Kultursammenstød
At Danfoss i dag kobler digitalt op med resten af verden gennem digitale produkter har betydet et kæmpe skifte i virksomhedens kultur.

For pludselig rummer Danfoss stribevis af softwareudviklere og nye typer af teknik-specialister, som kommer med en kultur, hvor der arbejdes efter helt nye mønstre. De tænker mere ud af boksen og sætter hurtigere ind med nye projekter, selvom der er risiko for at fejle.

Den softwarekultur skal tænkes sammen med en traditionel ingeniørkultur, hvor værdien lå i, at intet blev sendt på markedet, med mindre det var totalt tjekket og testet.

Den kultursammensmeltning har været en kæmpe udfordring for virksomheden, som i dag er i stand til at ændre strategi og produktion langt hurtigere end tidligere.

- I dag scanner vi konstant alle teknologiområder, og det gælder både materialer og kunstig intelligens, forklarede Lars Tveen, som havde flere eksempler på, hvordan markedet kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet.

I Berlin var Danfoss eksempelvis i gang med at udvikle på et system, der kunne styre varmen i kældrene i byens store boligkomplekser. Men det ville kunden ikke betale for.

- Men det viste sig, at kunden derimod gerne vil have noget, der kan måle fugt inde i lejlighederne og give alarm til lejere om, at de skal åben mere eller mindre for vinduerne, sagde Lars Tveen, som brugte Berlin-eksemplet til at understrege, at forudsætningerne for at drive industrivirksomhed er fuldstændig forandret i dag.

- Hvis du øger hastigheden, så øger du også graden af fejl, og det skal du som virksomhed acceptere. Det er en helt ny åben måde at arbejde og samarbejde på, hvor du langt hurtigere skal finde ud af, om kunden vil betale, sagde Lars Tveen på konferencen om Fremtidens Intelligente Industri.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143