23948sdkhjf

Nu samarbejder Danfoss med Google, Amazon og Apple

| Af Simon Dinsen Hansen | Tip redaktionen om en historie

Industri 4.0 og kundernes krav om digitale, smarte løsninger er i gang med fuldstændig at forandre tankegang og produktion hos danske Danfoss.

Hvis 7 procent af alle amerikanske hjem allerede i dag styrer hjemmets varme- og klimasystem med en app over mobiltelefonen, så er termostatproducenten Danfoss simpelthen nødt til at følge med på kundens digitale rejse.

Det var hovedpointen fra administrerende direktør i Danfoss Heating, Lars Tveen, da han gæstede konferencen Fremtidens Intelligente Industri, arrangeret af Ingeniørforeningen IDA.

- I dag samarbejder vi med Amazon, Google og Apple, og vi har i Danfoss været tvunget til at forstå, at det her er en helt ny verden og en helt ny måde at tænke på, sagde Lars Tveen, som ikke lægger skjul på, at Danfoss er ude på en ekstrem rejse ind i en digitaliseret verden.

Men det er en nødvendig rejse, hvis man vil skabe produkter, der passer til de mennesker og kunder, som skal betale.

- Vi skal holde intelligensen inde i de produkter, vi laver. Ellers kommer vi til at sælge dumme komponenter, hvor vi har en masse konkurrenter, der kommer fra den digitale side, erklærede Lars Tveen og henviste til netop Danfoss Link, der skal opfylde forbrugernes ønske om at styre varmen i deres private hjem over mobil og tablets.

Læs også: Danfoss oplever jævnligt cyberangreb

Kort sagt digitalt.

- Men Danfoss bliver ikke et softwarefirma om 20 år. Vi er en komponentleverandør, og det bliver vi ved med at være, men komponenter bliver til system, når vi lægger et ekstra lag på vores produkter, slog Lars Tveen fast.

Trussel eller mulighed
At Danfoss har kastet sig ud i en ekstrem digitalisering bygger på en klar beslutning taget tilbage for flere år siden. Her besluttede virksomhedens ledelse, at digitalisering er en mulighed frem for en trussel, og det er de muligheder, der nu udfolder sig for Danfoss.

Og målet for Lars Tveen og de andre cirka 26.000 medarbejdere i Danfoss er en tretrins-raket, hvor det gælder om at komme "tættere på kunden", "forbinde produkterne" og "skabe hurtigere produktion og service".

Derfor arbejder Danfoss også allerede i dag med digitaliserede serviceløsninger, hvor det eksempelvis er muligt for montører og servicearbejdere at fotografere komponenter, hvorefter de på deres tablets eller telefoner får alle tænkelige informationer om den givne komponent fra information om lagerstatus og leveringstid til viden om alternative muligheder, hvis det aktuelle produkt er udgået af produktionen.

Kultursammenstød
At Danfoss i dag kobler digitalt op med resten af verden gennem digitale produkter har betydet et kæmpe skifte i virksomhedens kultur.

For pludselig rummer Danfoss stribevis af softwareudviklere og nye typer af teknik-specialister, som kommer med en kultur, hvor der arbejdes efter helt nye mønstre. De tænker mere ud af boksen og sætter hurtigere ind med nye projekter, selvom der er risiko for at fejle.

Den softwarekultur skal tænkes sammen med en traditionel ingeniørkultur, hvor værdien lå i, at intet blev sendt på markedet, med mindre det var totalt tjekket og testet.

Læs også: Industrigiganter vender DI ryggen: Danner helt ny interesseorganisation

Den kultursammensmeltning har været en kæmpe udfordring for virksomheden, som i dag er i stand til at ændre strategi og produktion langt hurtigere end tidligere.

- I dag scanner vi konstant alle teknologiområder, og det gælder både materialer og kunstig intelligens, forklarede Lars Tveen, som havde flere eksempler på, hvordan markedet kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet.

I Berlin var Danfoss eksempelvis i gang med at udvikle på et system, der kunne styre varmen i kældrene i byens store boligkomplekser. Men det ville kunden ikke betale for.

- Men det viste sig, at kunden derimod gerne vil have noget, der kan måle fugt inde i lejlighederne og give alarm til lejere om, at de skal åben mere eller mindre for vinduerne, sagde Lars Tveen, som brugte Berlin-eksemplet til at understrege, at forudsætningerne for at drive industrivirksomhed er fuldstændig forandret i dag.

- Hvis du øger hastigheden, så øger du også graden af fejl, og det skal du som virksomhed acceptere. Det er en helt ny åben måde at arbejde og samarbejde på, hvor du langt hurtigere skal finde ud af, om kunden vil betale, sagde Lars Tveen på konferencen om Fremtidens Intelligente Industri.

Mere om: Danfoss


Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Topkarakter til underleverandør

BILLEDSERIE: Print puster traditionel bearbejdning i nakken

Professor: Arbejdere kan blive alvorligt syge af krom

Spåner og grater driller

Semco Maritime satser

Plus

Regnskab
Investeringsridt giver Hosta rekordoverskud

Den nordjyske underleverandør forbereder sig til nyt vækstskridt

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Opfindelse giver magnesium ny styrke

Sådan vrider du mest muligt ud af EuroBlech

Direktør: Vi har fået et gennembrud

Fra plader til færdige emner i et ubemandet flow

Netværk går på jagt i maskinindustrien

Plus

Nordjyder trækker laserskæring hjem

Klar til nye opgaver

Plus

Maskinfabrik er specialister i dæksler

Egne produkter har haft fokus de seneste 10 år hos Sæby-virksomhed

- Vi har brug for mere uddannelse i automation

Plus

Tandhjulsproducenter
Tandhjul: Stærk efterspørgsel giver udfordringer

Plus

Robotten kravler selv på vindmøllen

Århusiansk virksomhed har opfundet en robot, der kan overtage det farlige arbejde med at kravle på vindmøllevinger

Plus

Automationseksperter besøgte Silkeborg Spåntagning

Dansk Metal vil have endnu mere fut under praktikpladserne

Erhvervsskoleaftale har lange udsigter: Pengene mangler

Stor Welcon-udvidelse står klar

Mini MR-scanner optimerer renseanlæg

Driftslederen kan klare problemerne med en tynd pind, når renseanlægget får problemer med gennemstrømningen

Stålkommentar: Den gode, den onde og den grusomme

Fremtidens står på robot-robot-samarbejde

- Vi har ikke tabt en eneste ordre i dette regnskabsår

- Jeg kan bare godt li’ det her fag

Under Overfladen
Hemmeligheder skaber stærke overflader

Regeringen vil satse på forskning i kunstig intelligens

Ingen interessekonflikt i Industritekniker.nu

Industriens Verdensmål
WWF kræver politisk handling på plastområdet

Flest robotter i det midtjyske

Industriens Verdensmål
Udtjente fiskenet giver smør på brødet

Plus

Gladsaxe topper industriens job-liste

Industrien fortsætter optur på jobfronten

Nye laserskærere vises frem

Her er de storforbrugere af Duplex

Dansk verdensnyhed trækker skarp vask i et hug

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du standardiseret?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Conveyors med bevægelig ende giver stor fleksibilitet

Ny kran til Per Aarsleff

Induktiv sensor med analog udgang

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Komplette løsninger til fiskeproducenter over hele verden

Opnå besparelser og effektivisering med 100% elektriske produktionsmaskiner!

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Har du brug for at din maskine kan bremse sikkert ned?

Kender du indvirkningen på trykluft på fødevaresikkerheden?

Gang i montagen hos Gibotech

90% Hurtigere Skæretid og Lavere Gasforbrug med AMADA CFC Technology

Ny stor ordre til Kapema

DMG MORI åbent hus Pfronten 2019

Din logistik specialist i Danmark

Verdensnyhed! Fuldhærdet hydraulisk svingbukkemaskiner

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

Ekstra belysning til Mikroskop

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valb...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.358