23948sdkhjf

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran.

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien med mere.

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC-bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.

I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/2009. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turnaround satte selskabet til salg.

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidig forretning og relation.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har administrerende direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som administrerende direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft per kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018.

Læs også: HMF er klar til vækst

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de blandt andet får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og servicesiden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nørresundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på, og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent, en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af Joab kroghejs. Så vi har hele pakken.

Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.

Mere om: HMF
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Masseproduktion med høj automation

Kamera-klik fra året der gik

Ny maskinstandard driller

Preparation is key in cable service

Plus

Overfladebehandlere
Varmforzinker har fyldt karret i et prispresset marked

Nyhedsbrev

Top 10'ere: Hvem er bedst i metalindustrien?

Hvilke underleverandører tjente mest i det seneste regnskabsår? Tabte mest? Få svarene og endnu flere nøgletal her

Online Avis Arkiv

Velkommen til Fremtidens Automation

Omron sætter kurs mod kunstig intelligens

Vækst og fornuftig indtjening i hærderiet

Plus

Overfladebehandlere
Her er overfladebehandlernes største bundlinjer

Ny metalprinter købt hjem til Kolding

Plus

Overfladebehandlere
Overfladebehandlerne fortsætter med at øge indtjeningen

Branchen har den største samlede bundlinje siden krisen

Plus

Overfladebehandlere
Permanent risiko: Zinkindkøb er en videnskab

East Metal tjener penge igen efter sløjt 2017

Maskinfabrik: Metalprint bliver næste skridt

Hermle optimerede bearbejdningen

Effektiviseret bearbejdning øgede fremstillingskapaciteten hos køkkengiganten WMF Group

Klar med to nye bor

Mængden af maskinkøb overrasker

Svingbukkeren er blevet intelligent

Fire robotter fodrer CNC-maskiner døgnet rundt

Fire drejeceller med robotter og FMS-anlæg på fræsedelen øger produktiviteten på Jan Bach Maskinfabrik i Skælskør

Her får metalkonstruktioner "en over nakken"

Inrotech: Nye svejserobotter er allerede solgt

Plus

Storskala-produktion bærer forretningen

Welcon har skabt en fabrik, der hører til i verdenstoppen

Bila satser på forprojekter til fødevareindustrien

Automationshuset vil gerne dele projekterne op i to uafhængige faser

Udenlandsk produktion er fejet af bordet flere gange

Plus

Verdensmesteren i kælderen

Hosta ændrer i direktionen

Svøbsvejsning gik fra seks til én mand

Cyberangreb er en dyr affære for virksomhederne

Ny indsats skal bringe blockchains på banen i dansk erhvervsliv

Underskrifter skal stoppe barske betalingsfrister

- Vi må gøre en indsats

Plus

Bjørn jagter nyt arbejdsliv

Plus

Et langt sejt træk

Industriens Verdensmål
Alfa Laval i tæt parløb med kommune

Virksomheder skal 3D-printe værktøjer til plast-støbning

Plus

Klar til at gå over Sundet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AVN Gruppen ønsker en glædelig jul & et godt nytår!

Sidste chance: SOLIDWORKS til kampagnepris- 3 dage tilbage

Centralstøvsuger til Syddansk Erhvervsskole

Kære kunde/samarbejdspartner

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Årets nye HF Jensen produkt

Behov for plads? Kontakt EffiMat

Mitsubishi Kazan 25 luft/luft varmepumpe.

Autodesk Inventor Large Assemblies, workshop

19. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

DIRIS A14 fra Socomec

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

SEEPEX Nordic A/S holder lukket fra den 22. december til den 1. januar!

Juletilbud fra Kapema

Vindmølleindustriens Nytårskur 2019

Jotun ønsker glædelig jul

Glædelig jul og godt nytår

Hindsbo Magneter modtager AAA Sølv for højeste kreditværdighed

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

CERTEX Danmark ønsker alle en glædelig jul

DIS ønsker alle en glædelig jul samt et lykkebringende nytår.

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk se...

Har du tilmeldt dig ONE?

Tak for i år!

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Send til en kollega

0.189