Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Jern & Maskinindustrien | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran.

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien med mere.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC-bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.

I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/2009. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turnaround satte selskabet til salg.

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidig forretning og relation.

Læs også: HMF er klar til vækst

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har administrerende direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som administrerende direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft per kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018.

Læs også: HMF taget af salgslisten

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de blandt andet får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og servicesiden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nørresundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på, og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent, en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af Joab kroghejs. Så vi har hele pakken.

Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.

Mere om: HMF


Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Industritekniker.nu runder 100 medlemmer

350 tons Valmont-stål på Esbjerg havn

By og havn skal bindes sammen i den vestjyske by – det sker med en helt ny strandpromenade og landgang

Nu transporterer Q-System også huse

Københavnsk robotproducent klar med ny cobot

Fokus på samarbejdende robotter på Automatica

Sydjysk automationsvirksomhed får tysk gennembrud

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Sparer 400 timer om året med nyt logistiksystem

Plus

Vækst kræver værktøjer

Europæiske virksomheder tørster efter arbejdskraft

Plus

Bladt kæmper med afventende marked

Stål-koncernen kunne ikke leve op til rekordåret 2016

Sådan får du fingrene i 400 millioner kroner

Plus

Egatec træder på eksport-speederen

Et strategiskifte kan stadig mærkes hos den fynske automations-virksomhed, der dog begynder at profitere af indsatsen

Plus

Nedtælling til robotbrag

Ensomhed langs motorvejen: Erhvervslivet låser sig inde i hvert deres lukkede rum

- Teknologiske startups i København aner ikke, hvad industrivirksomheder i Jylland laver. Der mangler vidensdeling på tværs af landsdele og mellem iværksættere og etablerede virksomheder

500 ton stål sender dig i himlen

Sanistål leverer alt stålet til et 45 meter højt udsigtstårn

Danske virksomheders salg i udlandet falder på sjette måned

Plus

Topchef i tale
Skrotter 50 millioners omsætning og satser på niche

Plus

Give Stålspærs direktør har benzin i blodet

Torben Larsen har en iværksætter i maven. Men at han skulle ende med at gøre karriere i en stålvirksomhed var ikke givet fra starten

Plus

Direktør: Ny fabrik er en kæmpe tilfredsstillelse

Microturns direktør og ejer Claus Geleff satser stærkt på et rent og indbydende miljø i nyopført automatdrejeri i Humlebæk

EUX-smede bliver revet væk

Ny kølesmøreolie løfter pædagogikken

Unikke maskiner til de svære og helt små emner

Sjørring vil investere 12 millioner i ny fræser

Rias sænker fejlmargin

CE-mærke er guld værd for maskinfabrik

Dansk AM Hub sætter fart i brug af 3D-print

Netværket kan også bruges af kriminelle

Plus

Di-direktør: Udlændinge er guld værd

Plus

Magasinet ProcesTeknik
Broen tænker ventiler helt forfra

Automatikmesse melder alt udsolgt

Plus

Find de gode kunder - og hold fast på dem

Kopihandel koster danske virksomheder 8,6 milliarder årligt

Plus

Derfor aflyste Give Stålspær direktørjagten

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Stålgrossist: ”Køb kun det stål, der er brug for”

Alliance vil kæmpe for dansk industri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få overblik over dine serviceenheder med Danløfts online servicesystem Dantech®

Rejsegilde hos C. K. Produktion A/S

Nye UOP alu-fræsere halverer bearbejdningstiden

Ny maskine – nye muligheder!

3D-detektionssensor beskytter værdifulde udstillingsgenstande

>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••> Svingbukkemaskine Schröder MAK 4 Evolution "Up and Down"

CNC Onsite er Specialister i mobilbearbejdning on- og offshore

SONNE er sponsor for ung landsholdsmålmand

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Mobil aircondition og klimaanlæg

Kompakt 160 Nm aktuator med øget sikkerhed

Underleverandørens verden: 

Fra blyantstreger på pap til rustfri luger

EtherCAT-klemmer til overvågning af forsyningsnettet, processtyring og strømovervågning

Ændring i Mikkelsen Electronics’ bestyrelse

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Danmarks største slyngrenser vist frem til åbent hus

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sugekopper fra VMECA - Metal Work Danmark

Ekspert i Automatdrejning - Tag kontakt til Automa

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ny generation af oliefrie kompressorer sænker energiforbrug og omkostninger...

Magnetventiler fra Burkert

Legat til afholdt seniormedarbejder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Den danske Fællesstand på EuroBlech 2018 24-26/10 Hannover - Bliv en del a...

Send til en kollega

0.217