23948sdkhjf

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran.

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke, hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien med mere.

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.

I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/2009. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turnaround satte selskabet til salg.

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidig forretning og relation.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har administrerende direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som administrerende direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Jern & Maskinindustriens søstermedie Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft per kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018

Læs også: HMF er klar til vækst

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne i på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de blandt andet får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og servicesiden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nørresundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på, og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent, en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af Joab kroghejs. Så vi har hele pakken.

Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.

Mere om: HMF
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Topchef i tale
UR-direktør: Vi har rendt rundt som brandmænd og solgt robotter i øst og vest

Universal Robots er blevet klogere på kunderne og vil udnytte det til at komme længere ud med en global salgsindsats, siger administrerende direktør Jürgen von Hollen. Snart vil halvdelen af virksomhedens ansatte være at finde i udlandet

Industriens Verdensmål
Det sker: Karavane skal tale vand

Fremtidens Automation
Nye robotter fordobler kabinet-svejsning

Fremtidens Automation
Linak: Data skal jo bruges til noget

Fremtidens Automation
Cobot Lift løfter sække hos Dana Lim

Nu kan UR-robotten løfte 25 kilo

Nyhedsbrev

Kuka hylder UPC UA

Online Avis Arkiv

Klik og læs magasinet Fremtidens Automation

Her flytter robotten sig hen til emnet

Transportbånd vokser ind i UR+ universet

Plus

Regnskab
IQ Metal trækker rekordbundlinje ud af fabrikkerne

Gør dit produkt til en service – 29 millioner skal sikre dansk konkurrencefordel

Plus

Nyt testcenter ruster Hoyer Motors i jagten på krævende kunder

Robotarm pakker krydderurter i højteknologisk drivhus

Skole investerer 3,3 millioner i fiberlaser

Regnskab
Mekoprint slår rekorder og udvider ejerkreds

Kampen om højtuddannede tager til

Ejerledelse til salg: Få tiden på din side

Plus

Multicut-ejer: Vi er en langt mere robust fabrik nu

Plus

Multicut blev ramt i mellemgulvet af billige kinesiske emner

Overflademesse i medvind

Kom gratis ind på Hannover Messe

Induktionshærdning rammer plet på store emner

Maskinfabrik varm på 3D-metalprinter

Små metalprintere hamrer prisen ned

Kompakt metalprinter kører på Masentia Machining

DAMRC melder klar til Spånligaen 2019

Salget af afgratningsmaskiner stiger markant

Danske maskinfabrikker hænger i bremsen

Borefræseværk får nyt liv

Mazak klar med ny 5-akset kompaktcelle

Force Technologys Materialepris uddelt

Grundfos øver sig på opkøb i simulator

Fremtidens Automation
De styrer fabrikken med data

Robotdirektør: Vi har skudt på alt, hvad der bevæger sig

Fremtidens Automation
Sådan bruges 3D-print i produktionen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slangepumpe fra Axflow gør rensningsanlæg mere effektivt

Ugens tilbud på lager maskine fra Stålspecialisten

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Fiberlasere fra IP Maskiner A/S

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Desktop Metal frigiver nyt materiale

Løwener søger Area sales manager

Vi redder dit liv med sikkerhed

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Technoflex Splines/fortanding

Plug and Play robotsystemer er vejen frem

Energiforbrug reduceres markant med softstarter fra SMC

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Topcon X-73i gravesystem

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NY type plasmaskærer med navnet X-definition

Cirlulære økonomi

Jonas Hylleberg - ny teknisk tegner hos Junget

Flere hundrede liters Adblue tanke

Dorner er blevet UR+ Partner

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Tørtløbende klovakuumteknologi som effektiv basis ved produktionen af folie

Send til en kollega

0.249