Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran.

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke, hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien med mere.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.

I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/2009. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turnaround satte selskabet til salg.

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidig forretning og relation.

Læs også: HMF er klar til vækst

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har administrerende direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som administrerende direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Jern & Maskinindustriens søstermedie Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft per kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018

Læs også: HMF taget af salgslisten

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne i på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de blandt andet får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og servicesiden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nørresundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på, og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent, en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af Joab kroghejs. Så vi har hele pakken.

Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.

Mere om: HMF


Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Treco investerer millioner i maskinparken

Gigant-maskine er et hit

Ny teknologi stabiliserer skærende værktøj

Blæseautomat sikrer slutfinish

Nyt overflademagasin vokser

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ekspert: Nye maskiner kræver nye værktøjer

HP vil masseproducere med 3D-print

Scantool lancerer ny pladebukker

Kyocera klar med super værktøjsbelægning

AVN-direktør: Aftale giver os et kvalitets-stempel

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Driften dræner ejerledere

Plus

EJV jagter fast produktion

Industriens Verdensmål
De mindre virksomheder glemmer verdensmålene

International rådgivning på højt niveau

Nye danske udstillere klar til EuroBlech

Big Science rækker hånden ud til dansk industri

Gummifabrik deler ud af viden

Nordmark til kamp mod kulde og træk

Blaaholm optimerer hos Vestas Towers

Plus

EJV Tooling er nu ejerledet

Plus

Screening viser vej til automation på maskinfabrikken

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Direktør stopper hos Würth Industri

Automatik 2018
Flere besøgende på Automatik-messen

Globalt energi know-how til lokale kunder

Automatik 2018: Robotnørder har fokus på standardløsninger

International rådgivning på højt niveau

Automatik 2018: SMC viser bredden

Automatik 2018: Carlo Gavazzi går IO-vejen

Automatik 2018: Comeback efter 10 år

Travl robotmesse i Odense

Automatik 2018
Effektivitet og oppetid er nøgleord i Brøndby

Industriens Verdensmål
Stena klar til endnu mere genanvendelse

Industriens Verdensmål
Vi sætter spot på 'Industriens verdensmål'

Tiden var løbet fra det gamle svejsegrej

Plus

Stålgrossister
Se tallene: Så meget tjener de rustfri stålgrossister

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte værktøjsmaskiner kraner og udstyr købes

Alle Berendsen vaskerier har fået tildelt en Kronesmiley af Arbejdstilsynet

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

Skal du til Træindustriens Branchedag i Skive?

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Vil du være del af noget særligt?

Status 28/9-18

Lafert Motors er med på WindEnergy i Hamburg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

JMS Danmark fejrer fødselsdag med lyn-konkurrence

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Time-Sensitive Networking.

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

SE DET HELE - i flere niveauer

Send til en kollega

0.73