23948sdkhjf

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran.

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke, hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien med mere.

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.

I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/2009. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turnaround satte selskabet til salg.

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidig forretning og relation.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har administrerende direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som administrerende direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Jern & Maskinindustriens søstermedie Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft per kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018

Læs også: HMF er klar til vækst

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne i på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de blandt andet får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og servicesiden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nørresundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på, og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent, en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af Joab kroghejs. Så vi har hele pakken.

Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.

Mere om: HMF
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Industriens DM-hold er sat

Plus

Bjørn jagter nyt arbejdsliv

Plus

Ejer fusionerer to maskinfabrikker

Efter et stort salg af sin sensorfabrik er iværksætter trådt ind i metalindustrien

Plus

Et langt sejt træk

Virksomheder skal 3D-printe værktøjer til plast-støbning

Nyhedsbrev

Industriens Verdensmål
Alfa Laval i tæt parløb med kommune

Online Avis Arkiv
Plus

Klar til at gå over Sundet

Plus

Willbrandt Gummiteknik vil vokse i Sverige

Plus

Firmaets mand har trukket stikket

Han begyndte i en tid, hvor der fortsat blev produceret store skibsmotorer i København, og der stod B&W i firmalogoet. Nu stopper Thomas S. Knudsen som dansk direktør for MAN og giver her sit bud på de store sejre og værste ærgrelser

Professor raser i krom 6 sag

Tæt på umuligt at erstatte hårdkrom

Fuld fart på - trods mangel på medarbejdere

Plus

Nordsjællandsk virksomhed sidder på det kinesiske marked

En tocifret millioninvestering har optimeret produktionen og gjort det rentabelt for Oxymat, der blandt andet producerer nitrogenanlæg til skibe, at rykke dele af virksomheden hjem fra Slovakiet

DI: Flere gode tiltag for virksomhederne i ny finanslov

To nyheder optimerer skæremaskine

Svejserobotten har overrasket

Plus

Regnskab
Steel Products investerer og høvler af gælden

Fynske robotfirmaer har 120 jobopslag

Ankestyrelsen tog erstatning fra syg smed: Nu har Højesteret vurderet sagen

Mir er Entrepreneur of the Year

Opfindsomme sønderjyder bag nyt stang-magasin

Drejebænk designet til store emner

Uklarhed om krav til sug ved TIG-svejs

Nu har de endnu en Trumpf i ærmet

Rollemodeller flager for industriuddannelse

De mangler 15 tekniske medarbejdere

Plus

Hudevad starter forfra uden gæld

- Ja tak, det var på tide

Nyt efteruddannelses-samarbejde

Uventet fald i antal af praktikpladser i september

Industriens Verdensmål
Krav til industriens bæredygtighed vil stige

Robotbrag med 800 deltagere

Tæt samarbejde med universitet satte skub i innovationen

Industrimedarbejdere skal geares til nye teknologier

Industriens Verdensmål
Grundfos til partnere: Ansvarlighed er helt afgørende

Reform af arbejdsskade-systemet udsat et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal du automatisere din produktion i 2019?

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Juletilbud fra Kapema

Søger du en ekspert i EPLAN Electric P8?

Har du brug for digital opmærkning?

Lær at arbejde med punktskyer i Inventor og AutoCAD.

Kæmper du med statisk elektricitet?

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

Tyverisikret cykelparkering

Når jeg bliver syg, vil jeg gerne indlægges på et datacenter

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

10. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

Smart sikkerheds controller med gratis software.

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

ROTEX elastisk klo-kobling

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten ApS

9. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

8. December - "En informativ julekalender til maskingale mænd"

Hos PRO-CONSULT ved man aldrig, hvad der kommer ind ad døren.

Skab stemningslys med Philips Hue, behold dine Fuga tryk, og styr det hele via CleverHouse

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktio...

Afkorteranlæg med automatisk emnefremføring

PanPac udvider medarbejderstaben

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Send til en kollega

0.296