23948sdkhjf

Hvordan tester man en vinge på 107 meter?

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Ydeevne og sikkerhedskrav er vitale, når vindmøllevinger om kort tid er 107 meter lange. Så hvad gør man, når vingerne bliver så store, at det i praksis er umuligt eller alt for dyrt at teste i fuld skala?

Vindmøllerne bliver større og større. Det giver blandt andet udfordringer i forhold til at teste de store vinger for ydeevne og sikkerhed uden at have faciliteter til at teste i fuld størrelse. Her er internationale standarder en af forudsætningerne for validering af design og løsninger.

- I dag er de største vinger knap 90 meter, og vi har en vinge på 107 meter på vej. Størrelsen er den væsentligste udfordring på grund af logistik, tests og håndtering af store værktøjer, forme og materialemængder. De fleste designelementer, materialer og løsninger er derfor løbende valideret i mindre vinger eller skalaforsøg og certificeret i henhold til gældende standarder, fortæller Søren Andersen, director, certification & compliance global quality and HSE hos LM Wind Power i en pressemeddelelse fra Dansk Standard.

Brud på vingestrukturen kan have fatale følger
Med vindmøller der har en samlet højde på op til 222 meter, eller 330 meter, som regeringen har lagt op til, kan der ske fatale fejl, hvis noget går galt såsom brud eller sammenbrud af den primære vingestruktur, eller at dele bliver adskilt fra hovedstrukturen.

Men der kan også ske mindre alvorlige fejl som deformation, tab af stivhed i vingen og andre ændringer i vingens egenskaber. Her benyttes certificering efter standarder som dokumentation over for tredjepart, for at vingen eller vindmøllen ud over at være sikker også er pålidelig i drift.

- De nuværende standarder for design og tests sikrer i første omgang, at nye og uprøvede design bliver valideret til et vist niveau. Dernæst er det et vigtigt værktøj i forhold til at kvalificere design, møller og vinger til drift i definerede vindklimaer. Herved har blandt andet investorer muligheden for at sikre sig, at en vis designpålidelighed er indbygget. Og ved en tredjepart-certificering kan dette dokumenteres med reference til bestemte sikkerhedsniveauer og designstandarder, siger Søren Andersen.

Læs også: Digitale tvillinger kan være guld værd

Internationale eksperter definerer kravene
Den internationale standard, DS/EN 61400-23 for fuldskalaafprøvning af vindmøllevinger, er et af værktøjerne, som industrien kan benytte til at kvalificere sit design i forhold til både sikkerhed og drift, eftersom den er baseret på eksperters viden og best practices.

- Standarder er en måde at blive enige om, hvad der blandt andet er den bedste måde at teste på. I standarden for fuldskalaafprøvning af vindmøllevinger har man samlet eksperters viden og erfaring fra hele verden, som netop i kraft af deres professionelle virke ved, hvilke tests og skalaer der bør benyttes for at få en så realistisk test som muligt. Standarder i det hele taget er derfor et godt udgangspunkt, når man for eksempel skal designe og teste nye vinger, eller når der skal laves aftaler om nye vindmøller eller vindmølleparker, som skal leve op til særlige krav, siger Christine Weibøl Bertelsen, standardiseringskonsulent i Dansk Standard.

Tests skal bekræfte et acceptabelt sandsynlighedsniveau
Udfordringen med de store vinger er ikke kun tests, men også transport af dem. Bare det at transportere de store vinger frem til et testcenter er en udfordring i sig selv.

- Allerede ved vinger på 50-70 meter stiller det store krav til udstyret, når der skal udføres tests på en komplet vinge i fuld længde. Der findes ganske få laboratorier, der kan håndtere vinger i den størrelse. Og da vingerne typisk er designet til offshore-brug og produceret nær kyster eller havne, er alene landtransporten til testlaboratorier langt fra kysten en udfordring. Ved vingelængder over 100 meter er man nødt til at overveje, om værdien ved fuldskalatests af en enkelt vinge kan retfærdiggøre omkostningerne, forklarer Søren Andersen.

Læs også: Investeringer for 400 mio: Det hele startede med en flaskehals

Derfor kan man være nødt til at teste en mindre del af vingerne og derefter beregne sig frem til egenskaberne på vingen i fuld størrelse. Udfordringerne ved opskalering håndteres typisk ved skalaforsøg, herunder validering af produktionsprocesser ved hjælp af fremstilling af dele af en ny vinge – for eksempel vingeroden og de første 20-30 meter.

Formålet med testene er at bekræfte, at hele populationen af en vingetype opfylder designantagelserne til et acceptabelt sandsynlighedsniveau. I standarden tages der højde for fire former for tests:

  • Statiske belastningstests
  • Udmattelsesbelastningstests
  • Statiske belastningstests efter udmattelsesbelastningstests
  • Tests, der bestemmer vingeegenskaber

For at gøre det så realistisk som muligt og for eksempel opdage mulige fejl i vingens udmattelsesformular er der blandt andet indført usikkerheder i udmattelsesbelastningstesten. Jo mere udmattelsesbelastningstesten accelereres, og antallet af vingens cyklusser bliver færre, des større usikkerhed er der forbundet med konverteringen mellem den oprindeligt beregnede udmattelsesbelastning og belastningen i udmattelsestesten.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

De selvstændige
"I begyndelsen sov jeg på fabrikken"

Plus

7 Skarpe
"Gode job og fed løn venter forude"

Udvalgsformand Lars Gaardhøj (S) forklarer her om baggrunden for Region Hovedstadens målrettede støtte til industritekniker- og værktøjsmageruddannelserne

Flytning af 35 tons ovne øger sikkerheden

Hydro i Tønder har flyttet fem udglødningsovne for at optimere produktionens flow og sikkerhed

Det sker: Zoller on tour

Plus

Værftsbranchen raser over Miljøstyrelsen

To miljøskibe kommer til at ligge stille i fem år, fordi Miljøstyrelsen trækker udbud tilbage. Jobi Værft er ramt

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Topledernes tro på vækst lider et knæk

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Fynske robotter med udlængsel

Tusindvis af gymnasieelever skal prøve kræfter med industrien

Langt flere unge skal vælge en teknisk retning efter endt ungdomsuddannelse. Det er ambitionen i et nyt projekt rettet mod Trekantområdets gymnasieelever

Plus

Topchef i tale
Topchefen trækker sig snart fra den daglige drift

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Virksomheder er glade for jobcentre

Industriens Verdensmål
Ingeniører sætter kurs mod bæredygtighed

Hoyer Motors indviede ny testcenter

Plus

Niche sikrer succes

Fremtidens Automation
Robotter klar på syv minutter ...eller på tre måneder

Industriens Verdensmål
Celsa Steel Service satser grønt

Plus

2018 var et bump på vejen hos Sjølund

Ejerne har dog fortsat fokus på den langsigtede vækst

Fremtidens Automation
Kunstig intelligens begynder med gode data

Klumme: Digitalisering er fremtiden

Fremtidens Automation
Festo går til filmen

Fremtidens Automation
Automationshus vokser mere end forventet

Fremtidens Automation
Dit automations-nyhedsbrev skifter navn

Fremtidens Automation
Automations-event får nordisk premiere

Fremtidens Automation
Forventer 400 gæster til dag om Industri 4.0

Fremtidens Automation
Scanner rykker ind på mobilen

Italiensk agentur til Kapema

Branchetal
Optimismen falder blandt SMV'erne

Rival tager del i udviklingen af fremtidens vindmøller

Stor ordre kræver nyt planbord

Plus

Orskov-familie hiver 9 millioner ud i udbytte

DMG melder alt udsolgt

Maskinproducent overtager software-virksomhed

1

Dansk metalindustri hægtet af 3D-kapløb

Mazak oppe på de store tandhjul

Værktøjsfabrik hædret af globalt forum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimér dit anlæg med energieffektive gearmotorer fra Bauer

Ses vi på Ehandelsdagen d. 7 februar?

Topcon Xperience 2019

Kraner efter dine ønsker

Skanem Hobro ansætter ny prepress-medarbejder

Brug gummi ... rigtigt!

Klip og Buk - H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Dosering af væsker med Fluidwell

VIDEO: specielle HMPE løftestropper til at løfte fundamenter og broelementer

Ove Davidsen ny salgsingeniør hos Pilz Skandinavien

Gratis rapport til dig: Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder

Kig efter standarder, når du investerer i automatiske løsninger

Projekt Jones & Shipman

Modulift løfteåg leveret af NOS A/S i aktion med løft af møllevinger

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Temperaturføler til indskruning

ONE Startup - 25. januar - TILMELD DIG

Kramp Open - Gode råd til landbruget

SmartInvent - nyt koncept hos CADXpert | Invent a/s

Bell hus fra KTR

KLA 700 checkvejer med stort vejeområde

Fra 2 lukkede fabrikker sælges

Vi er klar til at certificere jer efter DS/ISO 45001:2018. Er I klar?

Siemens Ålborg

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Send til en kollega

0.202