23948sdkhjf

Ensomhed langs motorvejen: Erhvervslivet låser sig inde i hvert deres lukkede rum

- Teknologiske startups i København aner ikke, hvad industrivirksomheder i Jylland laver. Der mangler vidensdeling på tværs af landsdele og mellem iværksættere og etablerede virksomheder
Sådan lyder det fra iværksætter og tidligere næstformand i Dansk Iværksætter Forening, Jonathan Løw, der har talt med flere end 150 førende iværksættere om problemet. Og hans dom klar:

- Der er nærmest ingen vidensdeling på tværs af landsdele eller imellem iværksættere og etablerede virksomheder i Danmark. Vi har opbygget et erhvervsliv fyldt med "siloer", mener han.

Og problematikken om siloer og virksomheder i store byggerier ud til motorveje med langt imellem de enkelte selskaber, er ifølge iværksætteren bestemt ikke ukendt i de enkelte organisationer og virksomheder:

- Jeg hører ofte den enkelte virksomhed være opmærksom på problemet med siloer. Her bruger man det til at sætte fokus på det problem, at medarbejderne i eksempelvis IT ikke kan følge med i, hvad der foregår ovre i marketingafdelingen, og der derfor findes en masse uudnyttede muligheder i forhold til både samarbejde og læring.

Men det interne problem er endnu større, når vi ser på Danmark som iværksætter- og vækstsamfund, lyder det fra iværksætteren, der ud fra de mange samtaler og interviews har kunnet kortlægge, at vi både som individer og virksomheder igen og igen kommer til at omgås og tale med folk og brancher, der minder om os selv.

Det er meget naturligt, men samtidig en stor udfordring, mener den tidligere næstformand i Dansk Iværksætter Forening.

Mænd netværker med mænd
- For dig som individ er det i fremtiden et stort problem, hvis dit netværk primært består af mennesker ligesom dig selv. Det kunne eksempelvis være et netværk, hvor de alle arbejder med noget i stil med det, du gør. Eller hvis du er en mand, og dit netværk derfor består af 95 procent mænd, forklarer han.

For organisationer er det tilsvarende en stor begrænsning, hvis netværket udelukkende er centreret om eksempelvis klynger, som man indgår i for at dele viden.


Om Jonathan Løw

Iværksætter der har startet fire virksomheder - både i Danmark og udlandet.

Han har en baggrund som marketingchef, innovationschef og investeringsansvarlig.

Har udgivet Gurubogen om iværksætteri og senere en helt ny om samme emner, The Gurubook.

I dag driver han firmaet Listen Louder, som udbyder foredrag, workshops og rådgivning indenfor iværksætteri, innovation og PR.
- Det kunne være en fødevareklynge, hvor man ganske givet vil lære en masse yderligere om sin branche, men også opleve et ekkokammer i stil med det, som de sociale medier bygger op omkring os, fordi de ved, at vi godt kan li' det.

Jonathan Løw forklarer dynamikken bag denne udvikling med, at vi som mennesker har en tendens til helst at ville netværke med mennesker, der deler vores holdninger og ligner os selv, fordi det føles godt. Det er ganske naturligt, men det er også problematisk.

Burde tale med nogle andre
Fremtidens medarbejdere skal ifølge Løw i langt højere grad end tidligere kunne tænke holistisk omkring deres ansvarsområder.

- Det vil eksempelvis sige, at fremtidens IT-chefer i langt større omfang end tidligere skal kunne forstå kunderne og ikke kun kunne tænke i teknologi, men også i mennesker. På samme måde bliver fremtidens personlige assistent ikke blot et spørgsmål om at organisere en kalender eller planlægge møder, men også i at give kvalificeret sparring og åbne viden op for den chef, som PA'en skal assistere.

For organisationen er problemet med silo-netværkene ifølge Jonathan Løw, at eksempelvis de jyske industrivirksomheder egentlig burde tale langt mere med københavnske tech-startups end med andre industriproducenter i det jyske. Men det er sjældent tilfældet, fordi begge parter foretrækker at spejle sig i nogen, de ligner.

Ensomhed langs motorvejen
Det risikerer at betyde, at vi selv i et lille land som Danmark slet ikke får skabt de synergier, der er brug for, mener Jonathan Løw.

- Vi har organiseret hele vores økosystem på en måde, der risikerer at fastholde disse siloer. Som iværksættere flytter vi ind i iværksætterfællesskaber med andre startups, der ligner os. Det kan naturligvis give noget udmærket læring omkring det at være en startup, og festerne er ofte fede, men reelt befinder kunderne sig meget sjældent i disse fællesskabssiloer, ligesom den største læring ikke finder sted der, men helt tæt på kunden og kundens virkelighed, forklarer han.

Jonathan Løw påpeger, at også produktions- og industrivirksomheder har deres egne siloer. De ligger ikke i fællesskaber som iværksætterhuse, men i store byggerier ud til motorveje med langt imellem de enkelte selskaber.

Det er godt nok smart rent logistisk, men peger samtidig på, at der ofte står lokaler tomme, hvor der ideelt set burde sidde nogle spændende startups med relevans for den pågældende etablerede virksomhed.

- Men det er ikke en kultur, vi overhovedet har dyrket. Tværtimod, mener Jonathan Løw.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109