23948sdkhjf

Tæt Toyota-parløb udvikler nordjysk underleverandør

Hosta Industries har leveret til den japanske koncern de seneste 20 år

Et klassisk leverandør/kunde-forhold har udviklet sig markant de seneste år. Hosta Industries har siden 1998 leveret en lang række komponenter til Toyota Material Handling, der er den japanske gigants gaffeltruck- og elstabler-ben. Hjallerup-virksomheden har hen ad vejen øget mængden af emner, der leveres til storkunden.

I dag har en Toyota en markant rolle i udviklingen af den nordjyske underleverandør.

Forhistorien er, at truckproducenten oplevede, at man havde svært ved at få ensartet kvaliteten fra sine underleverandører, når man skulle have produceret nye produktserier. Derfor lancerede Toyota et program, som leverandører fik tilbudt, og målet er, at programmet skal løfte leverandørerne op på Toyota-standard.

For to år siden takkede Hosta ja til tilbuddet.

- Det er en 10 trins-raket, hvor man går gennem processer lige fra dataindsamling, lean, kvalitet, standardiseringer og forbedringer. Toyota bidrager som konsulent, siger Christian Mosevang, administrerende direktør, Hosta industries.

Krævede overvejelser
Hosta har over 1.000 forskellige varenumre, som de leverer til den japanske koncern. Nogle emner bliver produceret i stor volumen, andre går i enkeltstyks.

Det var heller ikke uden nøje overvejelser, at Hosta gik i partnerskab med Toyota. For Toyota kommer med inputs, der tager udgangspunkt i deres dagligdag, og derfor er Hosta også nødt til at tilpasse tiltagene til sin dagligdag, så det passer alle kunderne.

- Da tilbuddet kom, krævede det en del overvejelser at sige ja. For en ting er hele mindsettet, hvordan man agerer i dagligdagen. Vi skal jo agere sådan over for alle vores kunder og ikke kun Toyota, fordi vi kører alle kunder gennem samme tragt, siger Christian Mosevang.

Giver aha-oplevelser
Underleverandøren er efter cirka to år kommet til fase 6. Her handler det om standardiseringer og forebyggende vedligehold på maskiner og udstyr.

Direktøren fortæller, at der også er en gulerod for enden. For partnerskabsaftalen betyder også, at jo længere man kommer i rækken af steps, jo flere opgaver har man mulighed for at byde ind på. Komponenterne bliver mere og mere kritiske.

- Man har nogle aha-oplevelser. Hvorfor har man ikke tænkt på det? Det er skønt at arbejde sammen med dem, for det er ikke fordi, at de siger, at det, som de gør, er det rigtige. De tager også de input, som vi har, med til deres organisation.

Toyota stiller sine ydelser til rådighed uden beregning. Men Hosta skal engagere sig og stille med de folk, som der er behov for. Så udviklingen kræver interne ressourcer til at tilpasse skabeloner og standarder.

- De ser på vores fabrik med andre øjne, og de trykker os på maven, hvor vi måske godt vidste, at det kunne risikere at gøre ondt. Vi prøver at få fejlene frem i lyset. Man bliver ikke halshugget, hvis man laver en fejl. Man skal erkende fejlen. Det giver en åben dialog og dynamik. Vi fokuserer ikke kun på fejl, siger direktøren.

Christian Mosevang peger også på, at fordi Hosta er vokset på medarbejdersiden, så er det en styrke at få lavet standarder.

- Det er her, du skal kontrollere, og det er det her, som er vigtigt. Det bliver beskrevet og dokumenteret - gerne med billeder. Det giver en ro i maven.

Artiklen er en del af temaet Dansk Verdensklasse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11