23948sdkhjf

Ikonisk stålbro er nu på plads

Seks kæmpestore stålelementer udgør tilsammen den 225 meter lange gangbro henover Køge Bugt Motorvejen

Det sjette og sidste broelement til gangbroen til den nye Køge Nord Station blev tirsdag formiddag monteret færdigt, da det efter planen blev hejst på plads hen over den kommende højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted.

Dermed er de i alt seks broelementer på plads, og den 225 meter lange gangbro bliver fremover et trafikalt knudepunkt, der leder passagerer fra S- og fjernbane og omvendt.

- Det er en stor milepæl, at vi har samlet hele gangbroen færdig. Det har været et kompliceret arbejde at hejse broelementer på over 100 tons hen over Danmarks mest travle motorvej, men montagen af de sidste elementer er gået helt efter planen, siger Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- Nu har vi selve skallen på plads til den nye gangbro, og der forestår nu et større arbejde med at svejse elementerne sammen og lukke hullerne i skallen ved samlingerne, fortsætter han.

Derudover monteres glasfacader på ydersiden af gangbroen, og der sættes trapper op og etableres elevatorer.

Herefter går man i gang med indretningen, hvor blandt andet belysning, træbeklædning og bænke installeres og sættes op.

Stationen er designet af Cobe og Dissing+Weitling i samarbejde med Cowi og bygges af Bladt Industries i hovedentreprise.

Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016, og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i maj 2019.

Gangbroen skal gøre det muligt hurtigt og enkelt at skifte mellem S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen og den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen.

Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094