Robotarme hjælper Carlsberg i kampen mod nul ulykker

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

To robotarme fra Universal Robots skal hjælpe bryggerne på Carlsbergs bryggeri i Fredericia med at løse de sidste manuelle arbejdsprocesser på den allerede højautomatiserede produktionslinje

I efteråret 2017 fik Carlsberg-bryggeriet i Fredericia to ekstra arme til produktionen: to UR-robotter, der i dag varetager håndtering af op til 500 emballagekartoner i timen på en linje, der pakker flasker og dåser med de verdenskendte øl.

Læs også: Automatik 2018: Comeback efter 10 år

– Hele den linje, UR-robotterne står på, består nu af højautomatiseret teknologi inden for fadøl. Vi vil gerne være på forkant med udviklingen for at brygge både for i dag og i morgen. Det er vores mål, fortæller senior project manager hos Carlsberg Fredericia, Thomas Kern Ruby.

Oprindeligt var den nye linje designet uden UR-robotterne, og det betød, at der stod en mand og tog emballagekartoner fra en palle og placerede i et magasin.

– Den høje automatiseringsgrad betyder, at menneskelig involvering på linjen er på et absolut minimum. Dermed håber vi, at vi kommer et skridt nærmere helt at undgå ulykker, som er et centralt element i Carlsbergs bæredygtighedsprogram. Vi vil gerne passe på medarbejderne og med de nye UR-robotter fjerne de gentagne, hårde og ensidige løfteopgaver.

Det stod derfor hurtigt klart, at der var behov for også at få emballagehåndteringen automatiseret. Så det blev den.

Læs også: Hjælper Carlsberg mod nul ulykker

Samarbejde gav optimal løsning
Efter at være blevet kontaktet af Carlsberg Fredericia afholdt area manager Steen Slabiak Jensen fra Bila Robotics, som er dansk eneforhandler af de samarbejdende robotarme fra Universal Robots, en lille workshop for Carlsbergs teknikere og ledelse:

– I første omgang handlede det om få de ansatte til at forstå fordelene ved kollaborativ automation kontra automation med store industrirobotter, som ofte er en meget mere kompleks, langsommelig og tung proces, fortæller han.

Herefter kontaktede han en samarbejdspartner fra automatiseringsvirksomheden Robot Nordic og fortalte ham om opgaven. Sammen besøgte de to endnu engang bryggeriet i Fredericia for en mere dybdegående besigtigelse og udarbejdede siden i fællesskab den endelige løsning, som Robot Nordic i efteråret 2017 fik implementeret med stor succes.

I dag er det således to UR-robotarme, der klargør emballagekartonerne til pakning med fadølsprodukterne på den højautomatiserede linje i Carlsberg-produktionen. Først griber en UR10-robotarm om en stak med 10 kartoner, som er bundet sammen med en strop, og fører stakken op til den anden robotarm, en UR3. Denne skærer stroppen op og fører den ned i en affaldssæk. Herefter tager UR10’en over igen og placerer stakken  i et tomt magasin, som kører videre ind i en kasserejser, hvorefter kartonerne bliver fyldt.

Læs også: Stabiliseret automationshus har fundet Bila-formlen

Forbedret arbejdsmiljø
Siden januar 2009 har størstedelen af Carlsbergs øl- og læskedrik-produktion til det danske marked været samlet på bryggeriet i Fredericia, som i dag er et af områdets største arbejdspladser med godt 800 ansatte og en årlig produktion, der i 2017 nåede hele 6,5 millioner hektoliter. For det sydjyske Carlsberg-bryggeri var investeringen i de to UR-robotter da heller ikke et spørgsmål om at øge produktionskapaciteten.  

– Vores primære flaskehals er altid fyldningen af flaskerne og dåserne, fordi den proces ikke kan foregå hurtigere, uden at det går ud over produktet, og vi går aldrig på kompromis med kvaliteten, siger Thomas Kern Ruby og forklarer, at UR-robotterne blev indkøbt med et ønske om at bruge medarbejderkapaciteten mere hensigtsmæssigt og forbedre arbejdsmiljøet på linjen:

– Investeringen i de to UR-robotter har ikke været et spørgsmål om at øge produktionskapaciteten, men om at aflaste medarbejderne og forbedre deres arbejdsmiljø. Vi har en ambition om nul ulykker i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, og her hjælper robotterne ved at automatisere en ensformig arbejdsopgave, som ud over en uhensigtsmæssig arbejdsstilling også indebar håndtering af en kniv og dermed en risiko for at skære sig, lyder det fra Thomas Kern Ruby.

Før tog opgaven 70-80 pct. af én medarbejders kapacitet ved linjen, i dag er medarbejderens eneste opgave i forbindelse med emballagehåndteringen at køre en palle med papkasser hen til linjen. Så klarer robotterne resten. Det har betydet, at linjen uden problemer i dag kan varetages af to operatører, som kontinuerligt udfører opgaver som blandt andet test, hygiejne, fejlfinding og så videre.



Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Gigant-maskine er et hit

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

Scantool lancerer ny pladebukker

HP vil masseproducere med 3D-print

Nyt overflademagasin vokser

Nyhedsbrev

Ekspert: Nye maskiner kræver nye værktøjer

Online Avis Arkiv

International rådgivning på højt niveau

International rådgivning på højt niveau

Ny teknologi stabiliserer skærende værktøj

Blæseautomat sikrer slutfinish

Globalt energi know-how til lokale kunder

Kyocera klar med super værktøjsbelægning

AVN-direktør: Aftale giver os et kvalitets-stempel

Driften dræner ejerledere

Plus

EJV jagter fast produktion

Industriens Verdensmål
De mindre virksomheder glemmer verdensmålene

Nye danske udstillere klar til EuroBlech

Big Science rækker hånden ud til dansk industri

Gummifabrik deler ud af viden

Nordmark til kamp mod kulde og træk

Blaaholm optimerer hos Vestas Towers

Plus

EJV Tooling er nu ejerledet

Plus

Screening viser vej til automation på maskinfabrikken

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Direktør stopper hos Würth Industri

Automatik 2018
Flere besøgende på Automatik-messen

Automatik 2018: Robotnørder har fokus på standardløsninger

Automatik 2018: SMC viser bredden

Automatik 2018: Carlo Gavazzi går IO-vejen

Automatik 2018: Comeback efter 10 år

Travl robotmesse i Odense

Automatik 2018
Effektivitet og oppetid er nøgleord i Brøndby

Industriens Verdensmål
Stena klar til endnu mere genanvendelse

Industriens Verdensmål
Vi sætter spot på 'Industriens verdensmål'

Plus

Stålgrossister
Se tallene: Så meget tjener de rustfri stålgrossister

Automatik 2018
Og Dira-prisen 2018 går til... svaret afsløres på tirsdag

Nyt saveanlæg fjerner flaskehals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

Skal du til Træindustriens Branchedag i Skive?

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Vil du være del af noget særligt?

Status 28/9-18

Lafert Motors er med på WindEnergy i Hamburg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

JMS Danmark fejrer fødselsdag med lyn-konkurrence

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Time-Sensitive Networking.

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

SE DET HELE - i flere niveauer

High speed elektrisk kantpresse lanceret af AMADA

Lidt af dit og lidt af dat

KTR BoWex Buetandskoblinger

Send til en kollega

0.312