23948sdkhjf

Terma sætter robot med 80 sugekopper ind i produktionen

I stedet for hænder skal 80 sugekopper i fremtiden bygge flydele i komposit hos Terma. Sugekopperne, som styres af en kæmpe robot, skal forsigtigt få tynde fibermåtter placeret i forme.

Terma har i tre år arbejdet tæt sammen med forskere om at udvikle robotter, som kan bygge kompositdele. Kompositdelene bygges i dag op af mange lag fibermåtter - et klæbrigt materiale som lag på lag placeres på en form. Der må ikke opstå kritiske luftbobler eller folder under måtterne. Den lange komplicerede proces foretages manuelt af en person, hvilket er med til at gøre kompositdele dyre.

- Vi er der, hvor vores automatiserede system kan klare de mest simple kompositdele, men nu skal vi udvikle og teste systemet på dele med større krumning. Det er meget kompliceret at få sugekopperne til at placere fibermåtter i forme med større krumninger, uden der opstår kritiske luftbobler under måtten, forklarer professor Henrik Gordon Petersen fra SDU Robotics.

Robotter giver konkurrencefordel

Fakta:

Forskningsprojekt: FlexDraperProduct

Bevilling: 8.147.649 kr. fra Innovationsfonden

Budget: 11.769.213 kr.

Partnere: Terma, Technicon, NLR, SDU, DTU og Aalborg Universitet

Termas vicepræsident, Jesper Freltoft, peger på, at Termas placering helt fremme i den internationale konkurrence om at finde en automatiseret robotløsning til at skabe kompositdele gør virksomheden fra Grenaa interessant for verdens førende flyproducenter. 

- Det vil forbedre vores konkurrenceevne betydeligt, hvis vi får mulighed for at automatisere den mest tidskrævende proces i hele fremstillingen af kompositdele – den manuelle oplægning. Derudover er automatiseringen et vigtigt led i vores digitalisering af produktionen og et banebrydende eksempel på, hvordan vi udnytter den digitale tråd fra design og hele vejen til produktionen i fabrikken, forklarer Jesper Freltoft. 

Udgangspunktet er, at teknologien skal testes på produktionen af flydele til Lockheed Martins F-35. Senere vil den blive brugt i mange andre industrier, hvor man producerer kompositdele - både indenfor og udenfor flyindustrien.

- Det er jo altid nemmest at få ting til at fungere i laboratoriet. Der vil helt sikkert komme udfordringer, når vi begynder at teste i større skala i et produktionsmiljø – her er tolerancen og tålmodigheden overfor fejl meget lille, siger Jesper Freltoft.

Verdens førende i komposit
Årligt stiger brugen af kompositmaterialer med 12 procent, og det er især fly-, bil-, og vindmøllebranchen, der skifter dele ud med det stærke og lette kulfibermateriale. Grunden til at komposit ikke er mere udbredt er, at det er meget dyrt at producere. Derfor arbejder forskere fra SDU på at finde en robotløsning, som kan gøre kompositdele billigere. 

- Vi er i øjeblikket verdens førende i kapløbet om at udvikle en robotløsning til fremstilling af kompositdele. Brugen af komposit er under rivende udvikling, og hvis vi kan gøre komposit meget billigere ved at automatisere produktionen af kompositdele, så er det en opfindelse med store perspektiver, understreger Henrik Gordon Petersen.

Henrik Gordon Petersen har netop modtaget godt 8 mio. kr. fra Innovationsfonden til projektet FlexDraperProduct. Målet er, at robotforskerne i 2020 er så langt fremme med udviklingen af en robotløsning til automatisk oplægning af fibermåtter til kompositdele, at Terma vil investere i løsningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11