23948sdkhjf

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er sjældent, at virksomhedsledere må forberede sig ekstra grundigt på en beslutning, som de kun støder på en enkelt gang i deres karriere. Men det skal ejerledere, når de skal tage stilling til salg eller generationsskifte

– Alligevel er mange relativt uforberedte og kommer for sent i gang. Og det kan koste dem mange penge. Derfor vil vi nu sætte tankerne i gang hos først og fremmest de 55-59-årige virksomhedsejere, der måske selv mener, at der er god tid, men som faktisk bør gå i gang med de grundlæggende overvejelser ganske snart, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Arbejdsgiverorganisationen har derfor udarbejdet tre inspirationsark, der giver et overblik over de vigtigste overvejelser. Formålet er at inspirere ejerne til at begynde at tænke på, hvad der skal ske med deres virksomhed, når de selv går på pension.

– Alt efter, hvad man håber, der skal ske med virksomheden, kan der nemlig være beslutninger eller ændringer, der skal foretages flere år før selve generationsskiftet. Derfor er det vigtigt, at man i god tid får et overblik over de kommende års opgaver og ved, hvornår de senest bør gennemføres, forklarer arbejdsgiverdirektøren.

Hvem er den kommende ejer
Inspirationsarkene er ikke en komplet oversigt over alle beslutninger, men en inspiration, der skal sætte en proces i gang. Den skal ejerlederne selv bygge videre på, sammen med deres rådgivere – advokat, revisor eller eksterne konsulenter.

Den første del af Dansk Håndværks serie om ejer- eller generationsskifte handler om, hvem man ser som en kommende ejer. Er det familien, en af medarbejderne, eller skal virksomheden sælges til den højestbydende. Hvornår skal det ske, og hvad skal ens egen rolle være i en eventuel overgangsperiode.

Alt efter hvordan den fremtid ser ud, skal der efter al sandsynlighed forberedes en række ændringer i virksomheden i forhold til selskabsform og i forhold til den måde, den drives og ledes på.

Fem gode råd om overvejelser før generationsskifte eller salg

  • Et generationsskifte bør startes mindst fem år før Mange starter alt for sent. Det kan betyde, at virksomheden ikke er gearet til, at udefrakommende overtager ledelsen. Men det kan også betyde, at virksomheden har tabt “pusten” i forhold til udvikling, modernisering, samt fastholdelse og udvikling af kundegrundlaget. Det sker ofte, når pensionsalderen nærmer sig, for her går mange nemlig ned i gear. Og når interessen falder, falder virksomhedens værdi også tit.
  • Hvem ønsker du som køber – familie, kollega eller en helt fremmed Hjertet skal være med, når ens livsværk skal sælges. Det er ikke nødvendigvis udelukkende prisen, der er afgørende. Andre forhold kan også spille ind, for eksempel familierelationer. Det er derfor vigtigt at få gjort klart, hvem der skal overtage virksomheden, og hvem der er i stand til at lede den. Det er også vigtigt at få afklaret, om køberen har de økonomiske forudsætninger for at overtage virksomheden, og om det kræver særlige ejerskiftekonstruktioner.
  • Hvilken rolle vil du selv have efter generationsskiftet. Både i forbindelse med salg og ved generationsskifte indenfor familie eller medarbejdere i virksomheden, kan det være en fordel, at man fortsætter i virksomheden i en periode. Men man skal på forhånd gøre sig klart, om man kan og vil påtage sig den opgave. Og om man er villig til at overlade roret og de vigtige beslutninger til en ny ejer i en periode, hvor man selv fortsat bidrager med arbejde og viden.
  • Hvilke hindringer kan der være for, at en ny køber kan videreføre forretningen Foretag et tankeeksperiment, hvor man selv er helt væk fra virksomheden i for eksempel tre måneder – uden nogen mulighed for andet end flygtig og kortvarig kontakt. Et skrækscenarie for de fleste ejerledere. Men netop de bekymringer, man får i den sammenhæng, er de problemer, som en ny ejer vil stå overfor. Det er derfor dem, man skal lægge en plan for at få løst.
  • Hvor vil du finde den rigtige køber Når man har fundet ud af, hvilken købergruppe man ønsker at henvende sig til, skal man overveje, hvordan man bedst finder frem til flest mulige af dem. De overvejelser kan ske med hjælp fra din organisation, dit netværk eller med sparring fra rådgivere og væksthuse.
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stor efterspørgsel efter førerløse trucks

Plus

Jernstøberier
Kvalificeret arbejdskraft er støberiers udfordring

Erhvervslivet efterlyser klare visioner fra regeringen om FN’s 17 verdensmål

Nyt firma vil gøre alle robotter kollaborative

Drone kan "parkere" i luften

Plus 2

Jernstøberier
Analyse: Travlhed sætter støberier under pres

Nyhedsbrev

19.544 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Jernstøberier
Indtjening halveret: Her er jernstøberiernes vigtigste nøgletal

Online Avis Arkiv

Metal&Print
Sjølund printer i metal for kunderne

Nyt smedespeciale er kommet godt fra start

Robotter gør støberi-job mere attraktive

Støberi sætter blus under automatiseringen

"Halvfærdig" robot klar til markedet

SPS-messe får smartere navn

Metal&Print
De bringer 3D-print ind i industrien

Studerende øgede effektiviteten på Danfoss’ dyppetester

DI: Der mangler stadig kvinder på industriens topposter

Metal&Print
Industrien vil have papir på 3D-kvalitet

Statslige virksomheder får de største elev-bøder

Metal&Print
Forhandler klar med to kompakte metalprintere

Plus

Rederier har rasende travlt med scrubber-installationer

Danske rederier sætter scrubbere i deres skibe i et hæsblæsende tempo. D/S Norden skal have scrubbere på 16 skibe alene i dette efterår

Trump-besøg skubber til dansk fabriksåbning

Global usikkerhed sætter spor i dansk sommer-eksport

Metal&Print
Analyse: Metalprinteren er industriens nye værktøj

Mangel på arbejdskraft koster ordrer hos metalvirksomheder

Metal&Print
Protech: Industrien vil komme til at printe i metal

Metal&Print
Nyt magasin sætter spot på metalprint

Metal&Print
Masentia sælger kæmpe metalprinter

Rift om kompakt svejserobot

Amada: Maskinkunderne er varme

Nu skærer fiberlaseren tykke plader

Okuma sætter fart på digital fremtid

Han sætter robot foran kantpressen

Metal&Print
Metalprinterne får egen fabrik i Århus

VTM-messe udskudt i to år

Frontmatic finder alternativ til TIG-svejsning

Maksimal bremsekraft i fire kilometers højde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Coromatic Day

Tilbage fra sommerferie ???

Webinar: Maskindirektivets krav til CE-mærkning

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Propan chiller - naturligt kølemiddel!

NYHED: Perfekt microdosering! Ingen dryp, intet rod - Se de imponerende billeder her

Uponor udnævner Bo Holm Sørensen til Salgsdirektør for hele salgsstyrken

Fugt kan skabe store problemer

Hvilken slags tætninger skal du vælge?

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Vidste du dette om Nomo?

Konfigurer dine kapslinger og prisforespørgsler online hos Fibox

AxFlow servicerer alle kompressor mærker og har alt i efterbehandling...

Graco Merkur spraypack til maling fås hos G.A. Hansen

Produkter til luftbehandling fra Metal Work

Få et tilbud på din næste ordre - Maskinfabrikken Automa

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nu kan du bestille online i vores eShop

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Technoflex Koblinger

Ny mand hos AVN Hydraulik A/S

Mountain Top Industries placerer to-cifret millionordre hos Egatec

TYTAN gruppeafbrydere fås nu hos Ara-El

Solectro AB holder åbent hus 11.-12. September

Send til en kollega

0.382