23948sdkhjf

Reparation er fremtidens industri

Vi skal reparere frem for at smide ud, lyder det fra PJ Diesel Engineering, som med innovative tekniker forsøger at finde en vej til reparation af kostbare turbinehjul og turboladere.

PJ Diesel Engineering med base i Nordhavnen i København er specialister i renovering af brugte eller beskadigede motorkomponenter. Og nu er virksomheden med i et nyt projekt, der skal få den maritime industri til at tænke mere cirkulært.

Helt konkret handler det om at finde den rette teknologi til reparation af beskadigede turbinehjul og turboladere, som er en af de kostbare og helt centrale maskindele for skibstrafikken.

Det fortalte PJ Diesels marketingchef, Rasmus Elsborg-Jensen, på IDA’s konference om Industri 4.0 og Fremtidens Intelligente Industri.

- Vi skal ikke producere, vi skal reparere, og vi vil gøre op med "brug og smid væk"-tankegangen. Det skal være slut med at lade tingene ende på den store blå hylde, sagde Rasmus Elsborg-Jensen med henvisning til, at havets bund i mange tilfælde opfattes som en skraldespand.

Kostbare komponenter
Selve projektet er støttet af Den Maritime Fond og af Green Ship of the Future, og det går ud på at finde frem til den teknik, der kan reparere de ofte yderst kostbare turbinehjul frem for at skrotte dem og producere nyt.

- Turbinehjul bliver normalt bare smidt ud, og selv i mindre størrelse kan de koste 250.000 kr. Det er ofte bladene på hjulet, der bliver beskadiget, og vores mål i projektet er at reparere på en måde, så hjulet bliver så godt som nyt, fortalte Rasmus Elsborg-Jensen fra scenen i IDA-huset.

De valgte teknikker er indtil videre laser cladding og cold spray. Ved laser-cladding laves en kontrolleret smeltepøl, hvor der tilsættes metal, og ved cold spray repareres med metalstøv, der blæses på emnet i høj hastighed

- Udfordringen er at få materialerne til at smelte sammen, og vi har i projektet ikke låst os fast på en teknologi endnu, fortalte Rasmus Elsborg-Jensen, som ikke lagde skjul på, at projektet langt fra er i mål endnu.

For den endelige teknik er endnu ikke fundet, og selvom PJ Diesel er tæt på kvaliteten af et nyt emne, så er den maritime industri en konservativ industri, hvor ingenting kommer ud at sejle, før det er både godkendt og testet.

- Vi har ikke sendt den reparerede turbolader ud på et skib endnu, men målet er, at den i nærmeste fremtid kommer ud at sejle, sagde marketingschefen.

Producenten er med
Som en del af projektet med reparation af turboladere og turbinehjul har PJ Diesel haft en gruppe aktører omkring sig. Det gælder blandt andet Maersk og Force Technology, og så gælder det producenten af turboladere.

- Det lykkedes os at få producenten med, fordi producenten vurderer, at de selv i fremtiden kan bruge teknologien som supplement til deres produktion, forklarede Rasmus Elsborg-Jensen.

Han ser en fremtid, hvor der tages endnu dybere udviklingsskridt end dem, som PJ Diesel Engineering og partnere er i gang med.

- Jeg forestiller mig, at der skabes en form for autonome reparationsceller, hvor man i princippet blot placerer sit beskadigede emne, og så ved hjælp af ny teknik og machine-learning kan bygge den enkelte enhed op, sagde han i IDA-huset under konferencen Industri 4.0 - Fremtidens Intelligente Industri.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Toftlund satser på robotter og automatisering

Toftlund Maskinfabrik har en lang historie med automatisering. Virksomheden har netop købt sine to første robotter. De fungerer godt, og de muliggør automatisering ned til serier på kun fem styk

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Børge Carlsen er endelig klar med sin runde elevator

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Plus

Mærsk-donation til historisk motorsamling

Med 1,5 mio. kr. i baglommen fra A.P. Møller Fonden kan lokale ildsjæle komme videre med de store visioner for Motorfabrikken Marstal

Nyhedsbrev

19.863 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fremtidens Automation
Stor interesse for Robotbrag

Online Avis Arkiv

Fremtidens Automation
Gibotech opgraderer svensk anlæg

Fremtidens Automation
Dansk robotfirma får stor ordre til amerikansk bilindustri

Plus

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Fremtidens Automation
Lynhurtig pick-and-place af rejer og småkager

Fremtidens Automation
Danske robotmuskler slår hul til markedet

MaskinFokus
CNC-robotspecialist har vokseværk

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

Plus

Christian og Kevin vender op og ned på rørsvejsning

Plus

Dansk industrihistorie: Det hele begyndte i en garage

Peter Roed takker efter 49 år af som frontfigur hos Migatronic. En unik svejse-rejse startede i en garage i Nordjylland.

MaskinFokus
Værktøjssliber investerer - tredje nyindkøbte CNC-maskine er ankommet

MaskinFokus
Metal 3D-print baner vejen for ny seksvejs ventil

Gruber laver et multiværktøj

Metav går digitalt mens vi venter på den fysiske messe

Digital svejse-log skaber begejstring

MaskinFokus
Brændselsceller kræver fræs fra øverste hylde

MaskinFokus
Robot og kantbukker skaber trailersider

Seco udvider med nye holdere

Plus

DI: Vi ser en tendens mod second sourcing

Plus

Nu jagter industrien danske underleverandører

Fremtidens Automation
Virtuel automationsmesse slår dørene op

Carsoe udvider direktionen

Coronakrise giver opkøbspause hos AVK

Sømfabrik har sendt 53 medarbejdere hjem

Lindab udvider i Haderslev

Fremtidens Automation
Nu pakker robotten på alle palle-størrelser

Corona booster industriens digitalisering

Fremtidens Automation
IoT-løsning sikrer mod nedbrud

Fremtidens Automation
Vestas henter sekunder på hver eneste bolt

Partnerskaber skal løfte dansk vindindustri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Release: Rockwell Automation Studio 5000 Logix

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Drejbare Ferrari røde vakuum pads´

Tag gætteværket ud af gevindfræsning- og drejning

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Re-certificering ISO 9001 og ISO 14001

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Bernstein A/S leverer et flot resultat for 2019

Driftssikre transportbånd tilpasset til fødevareprocesser

Scancab er meget mere end kabiner og kontrolrum

Når standard-modellen bliver opgraderet

Webinar om Festos nye decentrale installationsnetværk

Spar tid og penge - lad Eegholm bearbejde dine kapslinger

SMC International Training gør danskerne til eksperter

Projektstyring af emballageløsninger under nedlukningen

Panasonic eneloop pro vinder i test

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Applied Kompressor

Virtuel Autodesk Inventor Videregående kursus 9 - 11 juni

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Opnå tids- og mandskabsbesparelser i designfasen

Send til en kollega

0.157