23948sdkhjf

Jetmotorer kræver ultra tynde og skarpe skær

Sporstikningsværktøjer til udformning af såkaldte seal fins i jetmotorer skal have ekstrem skarphed

Inden for aerospace-industrien er det en trend at sikre, at jetmotorerne skal være mere brændstofeffektive. Som en hjælp til at opnå det forsøger maskinkonstruktørerne at reducere de roterende komponenters vægt ved at gøre deres diameter mindre.

Det påpeger Sandvik Coromant, som leverer sporstikningsværktøj til en industri, hvor det kan være yderst kostbart at begå fejl i spåntagningen.

Samtidig med vægtreduktionen reduceres størrelsen på de nødvendige seal fin-spor og frigange på cylindriske dele. Sandvik Coromant peger på, at der med denne trend er stort behov for sporstikningsværktøjer med tyndere skær, der kan fremstille de nødvendige ekstra frigange, og som også opfylder kravene til sikker bearbejdning af disse små, men udfordrende detaljer.

Ekstreme materialer
Seal fin-spor findes i flere dele af alle jetmotorer. Seal fins har lommer og spor med små radiusser og fungerer som en gastætning mellem turbinens roterende og stationære dele. Disse komponenter fremstilles i HRSA-materialer (varmebestandige superlegeringer), der er udviklet til at modstå ekstreme temperatur- og trykforskelle.

Sporstikningsværktøjer til seal fins skal sikre konsistent spånkontrol og processikkerhed, det er kritisk ved fremstilling af vigtige detaljer i krævende ISO S-materialer. Skærene skal desuden have meget skarpe skærkanter for at overholde de snævre tolerancer og give høj overfladekvalitet.

I den forbindelse slår Sandvik Coromant et slag for sine nye sporstikningsskær.

Endnu mindre radier
Sandvik Coromant tilbyder nu et 1,5 mm (0,059 tommer) bredt CoroCut 1-2 sporstikningsskær som supplement til de eksisterende 2 mm (0,079 tommer) skær. Med de sidste nye værktøjer kan aerospace-motorproducenterne bearbejde profiler med endnu mindre radier med den rette profilbredde. Skæret kan ud over fremstilling af seal fins også bruges til andre smalle spor i jetmotordele som skiver, rotorer, aksler og pakningsringe samt til fremstilling af små frigange og spor, oplyser Sandvik Coromant.

Seal fin-bearbejdning sker normalt i den senere del af komponentbearbejdningen, hvor der allerede er tilføjet stor værdi ved de tidligere operationer. Det er derfor afgørende at anvende værktøjsbanestrategier, der sikrer stabil drift uden fejl som skærbrud eller inkonsistent værktøjslevetid, som begge kan medføre dyr kassation af komponenter, påpeger Sandvik Coromant.

Nye skærhoveder
En anden faktor til forbedring af processikkerheden i disse følsomme bearbejdningsforløb er, at de sidste nye skær er fastgjort i CoroTurn SL70 skærhoveder, der er specialudviklet med frigange og vinkler til bearbejdning af aerospace-komponenter, oplyser Sandvik Coromant.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111