23948sdkhjf

København vender på den grønne tallerken

Efter at have takket nej til et gratis landstrømanlæg for to år siden, er Københavns Kommune nu vendt på en tallerken og har afsat midler.

Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port (CMP) samt By & Havn har indgået et samarbejde om at få flere grønne løsninger i Københavns Havn og begrænse udledning fra krydstogtskibe. Første skridt er projektering af et landstrømanlæg ved Oceankaj i Nordhavn, oplyser By & Havn i en pressemeddelelse.

Målet er at have et landstrømanlæg klar i Nordhavn i 2021. Parterne har hver givet 1,5 mio. kroner til at projektere et anlæg i Nordhavn. Københavns Kommune har desuden afsat en mio. kroner til at finde en model for landstrøm på Langelinie samt en mio. kroner til et nordisk samarbejde om at få landstrøm i havne i Østersøregionen. 

Derudover skal samarbejdet undersøge, hvordan udledningen fra kanalrundfartsbåde kan reduceres, og finde en model for at etablere et landstrømanlæg ved Langelinie.

Beslutningen er truffet efter, at virksomheden Powercon i 2016 tilbød Københavns Kommune et landstrømanlæg kvit og frit. Powercon ville gerne bruge havnen som udstillingsvindue for sit produkt, men anlægget, der har en værdi af ca. 30 mio. kroner, blev i stedet sat op i Kristiansand i Norge. 

Læs mere: København takker nej til gratis landstrøm fra Powercon

Siden har en Cowi-undersøgelse vist, at krydstogtskibe i 2017 udledte lige så meget NOx-forurening over København, som en fjerdel af byens samlede biltrafik udledte det samme år.

- Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk, siger Københavns overborgmester Frank Jensen nu i pressemeddelelsen. 

Han peger også på kommunens beslutninger om at omstille havnebusserne til el allerede fra næste år og omlægge alle Københavns busser til el i løbet af de kommende år som afgørende skridt for at sikre ren luft til københavnerne. 

Læs også: Prisen på mobile landstrømsanlæg er halveret på ti år

Artiklen er en del af temaet Bæredygtig IDAG.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.228