23948sdkhjf

Digital produktudvikling øger effektiviteten i industrien

For at imødekomme krav fra kunder om integrerede og skræddersyede løsninger med features og design, der er up-to-date med nutidens teknologiske muligheder, er fokus på digital produktudvikling vejen frem, og det betaler sig ifølge den nye rapport fra PWC:

- Vores undersøgelse viser, at de virksomheder, der allerede nu er førende inden for digital produktudvikling, forudser en effektivitetsstigning på hele 31 pct. i løbet af de næste fem år. Derudover forventer de også at reducere deres produktions- og driftsomkostninger med 20 pct., ligesom deres produkter kommer langt hurtigere ud på markedet. Det betaler sig med andre ord at integrere digital produkt- og serviceudvikling i en bredere digitaliseringsagenda, siger Jesper Vedsø, partner i PWC, i en pressemeddelelse.

Brug af AI til analyse af kundedata
Undersøgelsen viser desuden, at dataanalyse ved brug af AI (kunstig intelligens) har stor indflydelse på produktudvikling i de industrielle virksomheder. Hele 41 pct. svarer, at de benytter AI i forbindelse med produktudvikling, der primært fokuserer på processer og kvalitetsoptimering samt validering af produkter og services.

Imidlertid er det kun 5 pct. af disse, som ifølge PWC's undersøgelse bruger analyserne tilstrækkeligt, og der er derfor stadig lang vej til succesfuld digital produktudvikling, mener Jesper Vedsø:

- Virksomhederne bør ikke kun rette deres opmærksomhed mod de algoritmer, der anvendes til dataanalyse, men bør i højere grad fokusere på de underliggende datamodeller og den bagvedliggende arkitektur, der gør analysen effektiv. Det er afgørende at have en dataplatform, der er fuldt integreret og berører hele produktets livscyklus. På den måde kan virksomhederne både få indsigt i kundernes ønsker og krav, som de er i dag, samt bedre forudse, hvordan disse er i morgen, forklarer han.

Cybersikkerhed er et must-have
Co-creation - udvikling af produkter i samarbejde med leverandører, kunder eller endda ved brug af åben innovation - bliver i stigende grad en del af produktudviklingen i mange virksomheder. PWC's undersøgelse viser, at hele 64 pct. af respondenterne allerede benytter sig af co-creation, mens yderligere 12 pct. planlægger at integrere dette i forretningsmodellen i løbet af de næste tre år. Dette stiller dog krav til øget cybersikkerhed:

- Det er positivt at se, at mange virksomheder sætter eksternt og tværfunktionelt samarbejde om produktudvikling højt på listen over investeringsområder. Men det stiller samtidig højere krav om øget fokus på it-sikkerhed. Når følsom data bliver indsamlet, analyseret og udvekslet med eksterne parter, kan dette resultere i datalæk, hvor virksomhederne mister kontrol over, hvem der har adgang til følsomme oplysninger og til hvilket formål, fortæller Jesper Vedsø.

Undersøgelsen viser, at hele 71 pct. af virksomhederne ikke har en tilstrækkelig strategi for sikker produktudvikling, når det kommer til cybertrusler. Samtidig er det kun et meget lille mindretal (7 pct.), der har integreret sikkerhedsprocedurer og -systemer for at begrænse cyberrisikoen i dataintensive udviklingsprocesser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234