23948sdkhjf

Robotterne tager over om natten

| Af Eskil Mann Sørensen | Tip redaktionen om en historie

HydraSpecma har i udstrakt grad automatiseret sin produktion af hydraulikblokke. Det gør virksomheden globalt konkurrencedygtig

Hele dagen producerer medarbejderne hos HydraSpecma i Skjern hydraulikblokke i tusindvis på CNC-maskinerne.

Og når de går hjem sidst på eftermiddagen - så fortsætter robotterne, hele aftenen og hele natten med at producere hydraulikblokke. Da bliver lyset slukket. For robotterne behøver ikke noget lys.

Det vestjyske firma har formået at skabe en produktion, som i store træk passer sig selv natten over. Alt bliver stillet op om eftermiddagen, så den tavse hær af robotter kan finde alle de rå aluminiumsblokke og omdanne dem til manifoldblokke i løbet af natten.

- Vi har tænkt det ind lige fra starten, hvordan vi kunne få en produktion til at køre 24 timer i døgnet. Vi har eksempelvis investeret i maskiner, som har store magasiner, så maskinerne har kunnet skifte værktøj ved hver omstilling. Vi har også tre bånd ved flere maskiner, sådan at vi kan køre tre forskellige emner i løbet af en nat, fortæller administrerende direktør Erik Lodberg, HydraSpecma.

- Så har vi også haft fokus på at skabe meget stabile processer, som ikke lige pludselig går i stå i løbet af natten. Vi har også nogle gode, motiverede medarbejdere, som sætter en ære i at programmere maskiner og robotter så godt, at de ikke går i stå undervejs, siger han.

Robotter ved alle maskiner
- Det er klart, at det er en produktion, som ikke bare har fungeret fra dag ét. Men vi har efterhånden fået det til at virke, og det har vist sig, at investeringen har lønnet sig. Hvordan vi er nået dertil, er ikke noget, vi fortæller vidt og bredt. Man giver jo ikke alle sine fiduser væk, smiler Erik Lodberg.

Automatiseringen startede med en enkelt robot i 1998 og har siden udviklet sig, så der står robotter ved alle CNC-maskiner - og mange andre steder i fabrikken. Ud over alle industrirobotterne er HydraSpecma også gået i gang med at bruge kollaborative UR-robotter til nogle specialopgaver.

Den gennemgribende automatisering har betydet, at Hydra-Grene i Skjern faktisk i dag leverer hydraulikblokke til Kina. Den omvendte verden kunne man mene.

- Vi kan i princippet producere lige så konkurrencedygtigt her som i Kina, fordi det hele er automatiseret. Samtidig ønsker vi at beholde kerneprodukterne og kompetencerne her i Danmark. Så Danmark er det eneste sted i HydraSpecma-gruppen, hvor der bliver produceret hydraulikblokke, siger adm. direktør Erik Lodberg.

- I dag bliver alle CNC-maskinerne ladet med nye emner af robotter. Hvis vi ikke havde gennemført den automatisering, så ville vi ikke have opnået den vækst, vi har haft, siger han.

Automatisk skift
Gennem årene er automatiseringen forfinet. I starten kunne man kun sætte en enkelt produktion i gang, når man gik hjem om eftermiddagen, og når den var færdig, så stoppede maskinen. Men HydraSpecma har udviklet systemet kraftigt. I dag kan der sættes op til tre forskellige produktioner i gang over natten på hver maskine, i kraft af, at der er tre bånd ved de fleste maskiner.

- Robotterne sørger selv for at ændre bespænding og udskifte griberen på robotten, når der skal skiftes til et andet produkt, fortæller Peter Larsen, der er leder af blokproduktionen hos HydraSpecma.

Der kan også sættes flere emner ind i CNC-maskinerne ad gangen. Det gør også produktionen mere effektiv.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Nyhedsbrev

19.539 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Gang i vaskerobotterne: Succes-virksomhed bygger kæmpe fabrik i Thy

Wash Power ønsker at udvide - men det kan ikke ske på matriklen i Bedsted sydvest for Thisted. Nu har virksomheden købt to store grunde et andet sted - med udsigt over fjorden

Online Avis Arkiv

Dansk Verdensklasse
Vestjyder konkurrerer på masseproduktion

Plus

Legendariske B&W: Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sommerferie på Metal Supply og Jern & Maskinindustrien

Plus

Bæredygtig IDAG
Danfoss satser stærkt på elektrisk bevægelse

Plus

Dansk maritim virksomhed vil have succes i Afrika

Offshore omkring Vestafrika får nyt motorservice-alternativ til Grand Canaria

Plus

Dansk Verdensklasse
"Vi er kundernes hemmelighed"

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Præcis 3D-printer speeder processen op

Dacapo Stainless henter brancheprofil til direktionen

Plus

Fugt var skyld i 'Ellen's thruster-problemer

Tre på stribe: SMV'erne vokser igen på omsætning og overskud

28-årig har tre industriuddannelser i tasken

Bioanlægsekspert er gået konkurs

Bæredygtig IDAG
Værft skal bygge vinddrevet bilskib

Neoline, der står bag et bilskib med sejl til Renault, har takket ja til tilbud om konstruktion fra fransk værft

Regnskab
Rejste sig af ruinerne: Nu har Brüel Systems kedeligt underskud

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Plus

Danfoss udvider produktion af finske elektromotorer til Nordborg

Asiens storbyer efterspørger el-drift til vandvejene fra Danfoss Editron i kampen mod smog. Danfoss kom for alvor ind i maritim el-drift med opkøb i Finland af Visedo og Axco-Motors

Brammer i nyt gear-samarbejde

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

Bæredygtig IDAG
Letvægt er en nøgle til bæredygtighed

Nye tiltag skåner svejserens håndled

Nu måler institut spændinger i metal

Dansk Verdensklasse
Stålgigant: Hænderne væk fra pladerne

Dansk Verdensklasse
Metalindustriens omstillingsparathed ligger i blodet

Dansk Verdensklasse
Danfoss bearbejder i my

Dansk Verdensklasse
Sjølund valser i verdensklasse

Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem

Stærk leder er årets business angel

Investorer flokkes om robotfirmaer

Her ruller 94.000 ordrer igennem om året

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Prøv Daarbak's sommerspin!

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nye tiltag for at styrke relationer, innovation og udvikling.

Sommerferien er over os

Invent A/S invitere til Release Party 2020 II

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Invent A/S invitere til Release Party 2020 II

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Hvordan sikrer vi Danmark som life science-nation?

Svensk mosteri tredobler lagerkapaciteten med automatisk løsning

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Grønne køleanlæg med naturligt kølemiddel

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Send til en kollega

0.184