23948sdkhjf

Værft skal bygge vinddrevet bilskib

Neoline, der står bag et bilskib med sejl til Renault, har takket ja til tilbud om konstruktion fra fransk værft

CO2-besparelser på 80-90 pct., når biler skal sejles over Atlanten, er rykket et skridt nærmere virkelighed. 

Det er sket i kraft af, at den franske shippingvirksomhed Neoline har udvalgt det værft, der skal bygge to 136 meter lange ro/ro-skibe, hvor vinden skal være den primære kilde til fremdrift.

Værftet er Neopolia S.A.S., der har hjemme i Loire, Frankrig. Konstruktionen af det første skib forventes at gå i gang i slutningen af i år, og skibet skal efter planen gå i drift i slutningen af 2021. 

Neopolia har været med på sidelinjen, siden Neoline blev etableret i 2015. Ifølge Neolines CEO, Michel Pery, er valget dog blevet truffet på baggrund af en international tender blandt 15 værfter, hvor Neopolia stod tilbage som det bedste tilbud i forhold til økonomi og teknisk formåen, fremgår det af en pressemeddelelse.

Som Jern & Maskinindustriens søstermedie Søfart tidligere har skrevet, er der seriøse kræfter bag det ellers ganske futuristiske projekt. Bilproducenten Renault har forpligtet sig til at gøre brug af to skibe på en rute, der skal gå fra Saint-Nazere til den amerikanske østkyst og den franske enklave Saint-Pierre & Miquelon ud for det østlige Canada. 

Neolines' ro/ro har et sejlareal på 4.200 kvadratmeter, og de tekniske løsninger er både inspireret af den traditionelle maritime transportbranche og sejlsport.

Det skal resultere i, at CO2-udslippet bliver reduceret med 90 pct. i forhold til traditionelle fragtskibe på en tilsvarende rute. Vindkraft skal være den primære kilde til fremdrift, og når der ikke kan høstes tilstrækkelig fremdrift fra vinden, skal skibene sejle med en mere energieffektiv hastighed på omkring 11 knob.

Artiklen er en del af temaet Bæredygtig IDAG.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094