23948sdkhjf

Tæt på Georg Sørensen: Hver HI-messe er en eksamen

Meget er sket siden HI-messens start i 1963, men det vigtigste er stadig mødet mellem mennesker, påpeger MCH’s administrerende direktør Georg Sørensen

Det startede i 1963 som en pendant til en større maskinhal på en græsmark. Med hø i lofterne, cigarer og hvide kitler over skæremaskinerne - og med en god portion jysk handelssans.

Det var ikke givet på forhånd, at HI-messen over de næste 55 år ville trække 1,8 millioner mennesker til de messehaller, der i de mellemliggende fem årtier har vokset sig betydeligt større.

Men nu står vi her. Med 10 fyldte messehaller, 700 udstillere og en kraftudladning af teknologiske kvantespring senere.

MCH’s administrerende direktør Georg Sørensen har ikke været med i alle 55 år, men "tæt" på: I 35 år har han været en betydningsfuld brik i det store messe-puslespil.

Først som sælger og projektleder, senere som direktør (fra 1995) og de seneste 14 år som administrende direktør.

Hans vision er klar: I en teknologisk tidsalder er det HI-messens største bedrift at skabe rammen om det faglige og personlige møde mellem mennesker, så det giver mening og værdi for udstillerne og de besøgende.

Stærkere end nogensinde
I jubilæumsskriftet fra 2003 står det skrevet, at "HI-messen står stærkere end nogensinde". Hvordan står det til i 2019?

- Dette begreb er ofte en floskel, men det mener jeg faktisk, at vi også gør i 2019: Står stærkere end nogensinde. Vi er dog fuldt bevidste, om at vi er til eksamen ved hver eneste HI-messe. Jeg plejer at sige, at HI-messen skal være turen og tiden værd for deltagerne. Èt er rammevilkår, noget andet er kvalitet. HI-messen leverer en mangfoldighed, som er messens styrke. Mødet mellem mennesker er fundamentet for en sund og god forretning.

Professionel markedsplads
HI-messen var den første danske industrimesse til at fejre 50 års jubilæum. Hvad er det, HI-messen kan?

- Vi har skabt en professionel markedsplads i samarbejde med organisationer, virksomheder og brancheforeninger. En markedsplads, der skal være attraktiv hver gang, ellers er der kontant afregning. Man kan altid få besøg én gang, men det handler om, at folk skal vende retur. Vi gør os umage hver eneste gang for at få underleverandører, producenter og gæster til at vende tilbage til en særlig oplevelse.

Hvis man bladrer lidt i HI-messens seneste jubilæumskatalog, gives der facts om highlights i dansk eksport i 2003. Hvad er pointerne for dansk industri i 2019?

- Dansk industri er dedikeret og fuld af stærk arbejdskraft. Dansk erhvervsliv har et godt ry i udlandet, det gælder såvel underleverandører som producenter.

Den største bedrift
Der er sket meget gennem HI-messens 55-årige historie. Flyruter mellem København og Midtjylland, nye messehaller, nye arbejdspladser. Hvad er HI-messens største bedrift?

- Det er sket meget gennem årene, som er en direkte udløber af HI-messen. Men at vi kan facilitere dansk erhvervsliv ét sted, det er den største bedrift.

Du beskrives som en mand, der gør visioner til virkelighed. Hvad er din næste vision?

- Visionen er at værne om det personlige møde i en tid, hvor rigtig meget er - og nødvendigvis skal være - digitalt. Et solidt håndtryk og øjenkontakt kan ikke erstattes. Jeg tror grundlæggende på, at vi skal mødes fagligt og personligt - også i industrien.

Se mere om messen Artiklen er en del af temaet HI 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11