23948sdkhjf

Terma fejrer 50 år i flyindustrien

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

I år er det 50 år siden, Terma/Grenaa (tidligere Per Udsen Co. Aircraft Industry) fik de første ordrer som leverandør til flyindustrien.

Det markeres med et arrangement tirsdag for medarbejdere, nuværende som tidligere, og en række indbudte gæster hos virksomheden på Fabrikvej 1 i Grenaa.

Per Udsen Maskinfabrik sikrede sig i 1969 de første ordrer til flyindustrien. Det var kompensationsordrer, der fulgte med Danmarks køb af 46 Draken-kampfly hos Saab i Sverige. Det blev starten på et nu 50-årigt industrieventyr med markante internationale aftryk.

Firmaets grundlægger Per Udsen var særdeles entreprenant. Hans forretningsaktiviteter spændte vidt og omfattede blandt andet boligbyggeri, skibsbyggeri, smedevirksomhed, så hvorfor ikke engagere sig i flyindustrien.

De første ordrer var brændstoftanke og haleror til Draken-flyene. Derefter fulgte hurtigt nye ordrer på dele til Drakens efterfølger Viggen og til skoleflyet T-17, begge produceret af Saab.

Læs også: Terma lever livet under radaren

Det første store spring fremad kom imidlertid med Danmarks køb i 1976 af nye F-16-kampfly hos General Dynamics (nu Lockheed Martin) i Texas, USA. Igen var ledelsen i Grenaa med i kapløbet om modkøbsordrer og landede en række ordrer på blandt andet pylons og haleror. Flere end 14.000 pylons til F-16 er siden produceret i Grenaa.

Medarbejdertallet steg gradvist og toppede i midten af 1980’erne med 260 mand. Det var også i de år, virksomheden fik de første erfaringer med kulfiber og kompositmaterialer, hvilket viste sig at være en fremsynet investering.

I starten af 1980’erne fik virksomheden kontrakt med Gulfstream Aerospace Corp. i Georgia, USA på produktion af winglets (opadgående vingespidser) til business jetflyene Gulfstream G-III og G-IV – en produktion der først stoppede for få år siden, efter levering af mere end 1.000 shipsets.

Efter Per Udsens død i 1983 fortsatte ”flyfabrikken”, men op gennem 1990’erne svigtede ordretilgangen på grund af ugunstige konjunkturer og markeder under forandring. Ved årsskiftet 1998/1999 overtog Terma aktiviteterne.

Læs også: Terma lander millionaftale med flyproducent

I slutningen af 1990’erne blev Terma gradvist involveret i F-35 Lightning II Joint Strike Fighter-programmet, som var én blandt flere kandidater til at afløse F-16 som det danske forsvars kampfly.

Terma fik i 2004 den første udviklingskontrakt til F-35, og i årene efter fulgte en række ordrer på dele og komponenter i kulfiber, komposit og aluminium til det amerikanske kampfly. Først i 2016 blev flyet valgt som Danmarks kommende kampfly, men på det tidspunkt var Terma og især fabrikken i Grenaa dybt involveret i produktion til F-35.

Trods finanskrise og et uafklaret kampflyvalg besluttede Termas ledelse på et tidligt tidspunkt i processen at foretage omfattende investeringer i avanceret teknologi til flyproduktion i kulfiber- og kompositmaterialer.

I dag udgør F-35-produktionen omkring 85 pct. af aktiviteterne i Terma/Grenaa på langtidskontrakter med amerikanske og britiske virksomheder som Lockheed Martin, Northrop Grumman, BAE Systems, Marvin Engineering og General Dynamics.

Her i 50-året for den første Draken-produktion er der beskæftiget 450 medarbejdere på fabrikken i Grenaa, et tal der ventes at stige yderligere til omkring 550, når produktionen af F-35 Lightning II om få år når op på fuld produktion, det vil sige omkring 150-170 fly om året.

Mere om: Terma
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Toftlund satser på robotter og automatisering

Toftlund Maskinfabrik har en lang historie med automatisering. Virksomheden har netop købt sine to første robotter. De fungerer godt, og de muliggør automatisering ned til serier på kun fem styk

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Børge Carlsen er endelig klar med sin runde elevator

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Plus

Mærsk-donation til historisk motorsamling

Med 1,5 mio. kr. i baglommen fra A.P. Møller Fonden kan lokale ildsjæle komme videre med de store visioner for Motorfabrikken Marstal

Nyhedsbrev

19.861 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fremtidens Automation
Stor interesse for Robotbrag

Online Avis Arkiv

Fremtidens Automation
Dansk robotfirma får stor ordre til amerikansk bilindustri

Fremtidens Automation
Gibotech opgraderer svensk anlæg

Plus

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Fremtidens Automation
Lynhurtig pick-and-place af rejer og småkager

Fremtidens Automation
Danske robotmuskler slår hul til markedet

MaskinFokus
CNC-robotspecialist har vokseværk

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

Plus

Christian og Kevin vender op og ned på rørsvejsning

Plus

Dansk industrihistorie: Det hele begyndte i en garage

Peter Roed takker efter 49 år af som frontfigur hos Migatronic. En unik svejse-rejse startede i en garage i Nordjylland.

MaskinFokus
Værktøjssliber investerer - tredje nyindkøbte CNC-maskine er ankommet

MaskinFokus
Metal 3D-print baner vejen for ny seksvejs ventil

Gruber laver et multiværktøj

Metav går digitalt mens vi venter på den fysiske messe

Digital svejse-log skaber begejstring

MaskinFokus
Brændselsceller kræver fræs fra øverste hylde

MaskinFokus
Robot og kantbukker skaber trailersider

Seco udvider med nye holdere

Plus

DI: Vi ser en tendens mod second sourcing

Plus

Nu jagter industrien danske underleverandører

Fremtidens Automation
Virtuel automationsmesse slår dørene op

Carsoe udvider direktionen

Coronakrise giver opkøbspause hos AVK

Sømfabrik har sendt 53 medarbejdere hjem

Lindab udvider i Haderslev

Fremtidens Automation
Nu pakker robotten på alle palle-størrelser

Corona booster industriens digitalisering

Fremtidens Automation
IoT-løsning sikrer mod nedbrud

Fremtidens Automation
Vestas henter sekunder på hver eneste bolt

Partnerskaber skal løfte dansk vindindustri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Release: Rockwell Automation Studio 5000 Logix

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Drejbare Ferrari røde vakuum pads´

Tag gætteværket ud af gevindfræsning- og drejning

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Re-certificering ISO 9001 og ISO 14001

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Bernstein A/S leverer et flot resultat for 2019

Driftssikre transportbånd tilpasset til fødevareprocesser

Scancab er meget mere end kabiner og kontrolrum

Når standard-modellen bliver opgraderet

Webinar om Festos nye decentrale installationsnetværk

Spar tid og penge - lad Eegholm bearbejde dine kapslinger

SMC International Training gør danskerne til eksperter

Projektstyring af emballageløsninger under nedlukningen

Panasonic eneloop pro vinder i test

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Applied Kompressor

Virtuel Autodesk Inventor Videregående kursus 9 - 11 juni

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Opnå tids- og mandskabsbesparelser i designfasen

Send til en kollega

0.171