23948sdkhjf

HI 2019: Protech kaster sig ud i metalprint

I år er der rigtig meget fokus på 3D-print på HI-messen. Svenskejede Protech er dog en erfaren deltager på messen og var allerede med, dengang 3D-print næsten var science fiction.

- Vi har været med siden 2007, og vi kan mærke, at dem der kommer på vores stand i dag, de ved, hvad 3D-printere er. For 10 år siden kom de og vidste ikke, hvad det var. I dag er det meget mere konkret, og de kommer med udfordringer, som de vil høre, om kan løses med en 3D-printer, forklarer country manager Thomas Tønnesen.

Protech er nok bedst kendt for sine Stratasys plast-printere, som er solgt i mere end 300 eksemplarer i Danmark. Men i år er paletten udvidet.

- Vi har Danmarkspremiere på både vores Xact og Desktop, som begge er metalprintere, lyder det fra Thomas Tønnesen.

- Vi synes, at vi i to printere har fundet en pris, der gør det interessant, og med Xact kan vi faktisk levere udstyr for under en million, tilføjer han.

Han kan godt mærke, at 3D-metalprint er oppe i tiden, men også at det stadig er en teknologi, der skal arbejdes for at sælge.

- Efterspørgslen er stor, men det er også noget, der tager tid- - det er ikke en beslutning, man tager natten over, siger Thomas Tønnesen.

Til gengæld er han ikke i tvivl om, at mange typer af virksomheder i den danske industri kan få gavn af metalprint på sigt.

- Metalprint er til de emner, der har en geometri, der vanskeliggøres i traditionel produktion. Et simpelt emne, der kan fræses eller drejes, skal man ikke printe, siger Thomas Tønnesen.

Den første printer er allerede solgt i Danmark og bliver installeret på EUC Nordvest i løbet af få uger.

- Så de bliver faktisk de første i Norden, der får den, fortæller Thomas Tønnesen.

Han forventer dog ikke, at det vælter ind med ordrer på de nye metalprintere på den korte bane, da teknologien stadig er meget ny for danske virksomheder.

- Vi tror på, at vi kan sælge nogle maskiner om året, men det er svært at sætte tal på. Man skal ikke tro, man sælger 10 metalprintere om året i Danmark – for kunderne skal være de rigtige, slutter Thomas Tønnesen.

Se mere om messen Artiklen er en del af temaet HI 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078