23948sdkhjf

Teknologisk Institut: Danske virksomheder skal i gang med at 3D-printe i metal

Mens en lille spydspids af danske virksomheder er begyndt at 3D-printe i metal, ser op mod 30 pct. af de danske produktionsvirksomheder metal 3D-print som en teknologi, de forventer at bruge i fremtidig produktion. Det fremgår af en analyse fra Teknologisk Institut, som har interviewet mere end 500 ledere i danske fremstillingsvirksomheder om deres brug af 3D-metalprint.

Siden undersøgelsen blev lavet, har Teknologisk Institut installeret to nye metalprintere og intensiveret arbejdet med at uddanne danske virksomheder til at bruge 3D-print-teknologien.

- I løbet af det seneste år har vi uddannet mere end 600 personer inden for Industriel 3D-print, og vi har printet mere end 5.000 emner på vores to nye metalprintere, så vi er godt i gang med at bevise teknologiens berettigelse i industrien. Men produktionsvirksomhederne er endnu ikke helt klar over de store muligheder, teknologien giver dem, siger souschef Jeppe Skinnerup Byskov, Teknologisk Institut, i en pressemeddelelse.  

Nyt 3D-print center skal accelerere udviklingen
Tirsdag den 8. oktober åbner Teknologisk Institut et helt nyt center for industriel 3D-print i Århus. Centeret tilbyder både produktion af 3D-printede emner i metal og uddannelse i teknologien, og det kommer blandt andet til at huse 3D-print-satsningen AM LINE 4.0, som er et samarbejde med blandt andet Grundfos og Danfoss og støttet af Innovationsfonden.

Initiativet hilses velkommen af DI, som ser en stor mulighed i, at flere danske virksomheder går i gang med 3D-print i metal – eller som minimum begynder at opbygge viden omkring teknologien.

- Vi håber, at det nye center kan inspirere flere danske virksomheder til at se potentialerne i 3D-metalprint og give dem lyst til selv at prøve kræfter med den nye teknologi. Det kan være en god måde at lave fleksible produkter og hurtig levering for danske fremstillingsvirksomheder, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i DI.

3D-metalprint, hvor emner i for eksempel stål, aluminium og titanium kan printes ud fra en digital CAD-tegning, gør det muligt for virksomhederne at tilbyde mere individuelle eller fleksible produkter. Samtidig giver teknologien nye muligheder inden for design, produktionstid og pris, og den gør virksomhederne i stand til at tilpasse sig et marked, hvor der er stigende krav om fleksible produkter og korte deadlines.

Manglende viden er den største barriere
Undersøgelsen kigger desuden på barriererne for at gå i gang med 3D-metalprint, og her fremgår det, at 27 pct. af de adspurgte virksomheder, som mener, at 3D-print er relevant for dem, synes, at prisen er for høj, mens 21 pct. mener, at metalprinterne endnu ikke er gode nok. 21 pct. svarer, at de endnu ikke ved nok om teknologien.

- Vi har en opgave i vores nye center med at vise virksomhederne, hvor langt teknologien er kommet. Hvad der var umuligt eller for dyrt for få år siden, kan i dag lade sig gøre i en ordentlig kvalitet og til en pris, der er konkurrencedygtig med traditionelle fremstillingsmetoder - og det kommer kun til at blive bedre og billigere i de kommende år. Til gengæld er manglen på viden en reel udfordring, og vi kommer til at have stort fokus på at løfte vidensniveauet i virksomhederne, lyder det fra Jeppe Skinnerup Byskov.

Analysen viser, at potentialet for 3D-metalprint er størst i maskinindustrien og jern- og metalindustrien, men i næsten alle brancher er der virksomheder, som kan se de nye muligheder, der er på vej.

Artiklen er en del af temaet Metal&Print.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113