23948sdkhjf

55 solgte slibemaskiner på fire år

Timesavers Nordic har solgt 29 ud af 55 maskiner til danske kunder. Øget krav til overflader hjælper salget på vej, lyder det fra direktøren

- Jeg har simpelthen de bedste maskiner på markedet. Det er den enkle forklaring på, at jeg har solgt 55 maskiner.

Den kontante udmelding kommer fra Claus Grud, der etablerede Timesavers Nordic i efteråret 2015. Han har agenturet på hollandske Timesavers’ maskiner i Danmark og er derudover area sales manager for Timesavers i Norge, Sverige og Finland.

Maskinerne har roterende børster, slibebånd og hammerhoved, som fjerner slagger, sliber, afgrater og kantrunder emner inden for kategorien af laser-, plasma- og oxyfuelskårede emner samt stansede emner. Alle processer bliver klaret i én og samme arbejdsgang.

29 af de 55 maskiner er solgt til danske kunder. 40 af de solgte modeller er de største slibemaskiner i 42-serien.

- Jeg er meget tilfreds med resultatet. At det skulle gå så godt, havde jeg ikke drømt om, da jeg fik agenturet. Men jeg ramte markedet med en enestående maskine. I 19 handler i Danmark har kunderne haft slibemaskiner af et andet fabrikat, men valgte for første gang en Timesavers, siger Claus Grud.

Øget krav til overflader
Det er de øgede krav til overfladebehandling med blandt andet maling og galvanisering, der har hjulpet salget på vej. Claus Grud peger på vindmølleindustrien og offshore og generelt på producenter, der overfladebehandler deres emner. De kunder, der stiller de største krav vil have, at hjørner og kanter er afrundet med radius 2 - ellers er der stor risiko for, at overfladebehandlingen ikke holder, og at produktet for eksempel begynder at ruste.

- En anden forklaring er, underleverandørerne før i tiden ikke fik penge for at afgrate, slibe og kantrunde. Det var ligesom med i prisen. Men sådan er det ikke længere. I dag får underleverandørerne penge for at håndtere slibeprocesserne, fordi de giver produktet en højere værdi og en længere levetid, siger Claus Grud.

Fremtid og økonomi
Ifølge Claus Grud efterspørger kunderne automationsløsninger. Nogle har allerede fået monteret et J-formet conveyorbånd, som det færdige emne kører ud på på bagsiden af maskinen og videre om til forsiden af maskinen, hvor operatøren står. Løsningen sparer en mands arbejde. Det varer heller ikke længe, før den første håndteringsrobot bliver koblet på en slibemaskine.

- Timesavers’ maskiner er ikke blot driftssikre og kører med lave drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, de kan i nogle tilfælde - sammenlignet med andre fabrikater - arbejde dobbelt så hurtigt. Så hvis kunden hidtil har brugt fire-otte timer ved slibemaskinen om dagen og derefter skifter til vores mærke, er der rigtig store besparelser at hente alene i lønninger over afskrivningsperioden på fem-seks år, forklarer han.

Claus Grud gør også opmærksom på, at kunderne kan få hjælp til at optimere slibemetoder og brug af slibematerialer fra både ham selv, Timesavers og samarbejdspartneren, Hermes Schleifmittel.

- Rådgivning er en del af konceptet, og det koster ikke noget, pointerer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141